RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بازارگردانیِ الزامی در بورس و فرابورس لغو شد

ادعاهای ضدونقیض آقای رئیس!

شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند

بانک سینا جایزه خوش حسابی گرفت

ارزهای دیجیتالی که باید زیر نظر داشته باشید

سقف معافیت مالیاتی اشخاص غیرتجاری مشخص شد

روند صعودی رشد وسودآوری همچنان ادامه دارد

جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط

آمار جدید از فقر در کشور+ نمودار

شناسایی بالاترین نرخ سود در صندوق تداوم اطمینان تمدن

سمت وسوی آینده اقتصاد ایران

عوامل کاهنده قیمت دلار

بیمه مستمری باران با شاخص تورم رونمایی شد

روزهای درخشان بورس تکرار می‌شود؟

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

پیش بینی بورس در روزهای پایانی سال

۱۱:۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸کد خبر: 360879
ایستانیوز:هر چند تغییری محسوسی در متغیرهای پیش بینی بورس ایجاد نشده اما برخی تحلیلگران بر این باورند که سناریو رشد بازار سهام در اسفند ماه دور از انتظار نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، با نزدیک شدن به آغاز آخرین ماه سال بسیاری از سرمایه‌گذاران و سهامداران در بازار سهام منتظر این هستند که ببینند آیا جهت گزارش‌های پیش بینی بورس در اسفند‌ماه تغییر خواهد کرد یا خیر؟ به بیان دیگر، آیا نشانه‌های امیدوارکننده‌ای برای پایان شرایط کنونی بازار سهام شکل خواهد گرفت یا خیر؟
 
در برخی از گزارش‌های خوشبینانه پیش بینی بورس، کارشناسان بر این باوند که هرچند ریسک‌های سیاسی و اقتصادی تعدیل نخواهند شد اما احتمالا رکود سنگین حاکم بر بازار سهام کمی کاهش یابد. البته آنچه اهمیت دارد، رویکرد کلی سیاستگذار و بازارساز نسبت به بورس است. همین‌طور خبرهایی که پیش‌تر توسط رییس کل بانک مرکزی به عنوان خبر خوب وعده‌اش به سهام‌داران داده شده بود.
 
«جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی ریسک‌های موجود بازار سرمایه و پیش بینی بورس در هفته‌های پایانی سال پرداخته است.
 
سال سیاه بورس
 
سهیلا نقی‌پور کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: بورس تهران در سال ۱۴۰۲ با چالش‌ها و ریسک‌های متعددی روبه‌رو بود که بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان بازار را با مشکل مواجه کرد. به‌طوری که میزان بازدهی بازار سهام از ابتدای سال تاکنون از تمامی بازارهای موازی دیگر کمتر بوده و حتی شاید بهتر است بگوییم بازدهی برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان نداشته است.
 
او افزود: جلسه ۱۷ اردیبهشت امسال برای تعیین نرخ خوراک گاز پتروشیمی و سایر صنایع، افزایش عوارض صادراتی مواد خام و نیم‌خام، رخدادهای سیاسی و ژئوپلیتیک در غزه و گسترش آن به دیگر نقاط منطقه، ابلاغ دستورالعمل قیمت‌گذاری نفت خام و فرآورده‌های نفتی برای صنایع پالایشی، دستورالعمل بانک مرکزی و گواهی سپرده بانکی با نرخ ۳۰ درصد همگی از جمله ریسک‌های سیستماتیک و غیر‌سیستماتیک سال جاری بوده است که حاشیه سود شرکت‌ها‌، امنیت سرمایه‌گذاری و اعتماد به بازار سرمایه را هدف قرار داد و باعث شد در سال ۱۴۰۲ بورس یکی از پرریسک‌ترین سال‌های کاری خود را پشت‌سر بگذارد.
پیش بینی بورس تا در ماه پایانی سال
 
این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر هم هیچ‌گونه تغییری در ریسک‌های موجود به وجود نیامده و همگی همچنان بر بازار سایه افکنده‌اند و هر ماه و هر فصل بر تعداد آن افزوده می‌شود. به نظر می‌رسد تا پایان سال هم که فقط یک ماه از آن باقی مانده، همین ریسک‌های موجود، مهم‌ترین ریسک‌های بازار هستند. البته اگر به‌طور ناگهانی ریسکی به آن افزوده نشود.
 
نقی‌پور بیان کرد: با وجود باقی ماندن تصمیمات و اتفاقاتی که بورس را با رکود و شرایط نزولی مواجه کرده‌اند و عدم تغییر در این تصمیمات و اتفاقات به نظر محتمل‌ترین سناریو برای پیش بینی بورس تا پایان سال ادامه روند رکودی بازار سهام باشد. فقط گهگاهی در بعضی از روزهای معاملاتی شاهد نوساناتی مثبت، اما نه‌چندان تاثیرگذار در تغییر روند کنونی باشیم.
 
نقی‌پور اضافه کرد: مهم‌ترین اتفاق و متغیر آتی برای بازارسهام  که می‌توان شرایط آن را برگرداند و باعث رشد آن شد نه افزایش قیمت دلار بلکه اضافه نشدن ریسک جدید به بورس است که امیدواریم با کاهش ریسک‌های گذشته همراه شود و شاهد بازار مثبت در آینده باشیم.
بازار سهام ارزنده است اما …
 
نیلوفر ‌سادات‌اقوامی دیگر کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه به «جهان‌صنعت» می‌گوید: گزارش‌های شرکت‌ها در کدال و قیمت‌های بنگاه‌های اقتصادی روی تابلوی معاملات گویای آن است که بازار سهام در ارزندگی به سر می‌برد. به وضوح شاهد آن هستیم که سیاستگذار همچنان به تشدید سیاست‌های انقباضی و مهار تورم تاکید دارد که می‌توان از عرضه خودروهای وارداتی و بلوکه شدن مبلغ پانصد میلیون تومان وجه نقد در حساب بانکی و انتشار گواهی خاص با نرخ ۳۰ درصد همگام با رشد دلار نام برد. از دیگر عوامل کنترل نقدینگی می‌توان به بالا بردن نرخ بهره بین بانکی اشاره کرد که این سیاست‌ها اکثر بازارها را از جمله مسکن، خودرو و… را در رکود نسبی قرارداده است.
 
او ادامه داد: زمانی که بازارهای موازی همچون دلار، مسکن، خودرو و… (که از منظر نقدشوندگی نسبت به بازار سرمایه سهولت کمتری دارند‌) در مسیر رشد قرار می‌گیرند، بازار سهام همان‌طور که تاریخ نشان داده است با فاصله زمانی کوتاهی از رشد دیگر بازارها پیشی می‌گیرد و تورم را نیز پوشش می‌دهد. اما باید توجه کرد که طی هشت ماه اخیر از سقف اردیبهشت‌ماه هم بسیاری از تک نماد‌ها و صنایع بازار رشد قابل‌توجهی را به ثبت رسانده‌اند. همچنین از منظر ریسک نسبت به دیگر بازارها، بورس در موقعیت مناسبی قرار دارد و احتمال ورود پول به این بازار بالاست.
پیش بینی بورس در اسفند ماه
 
این کارشناس بورس تصریح کرد: در ارتباط با تصمیم مجدد انتشار اوراق با نرخ ۳۰ درصد که بسیاری از اهالی بازار آن را تهدید می‌دانند، باید گفت همین حدود سود را صندوق‌های درآمد ثابت که روزشمار نیز هستند، برای اهالی بازار سرمایه فراهم کرده بودند، لذا جذابیت این اوراق برای کسانی است که پول‌های پارک‌شده در سپرده بانک‌ها و… دارند و همچنین این اوراق می‌تواند برای شرکت‌های بورسی که درآمد غیرعملیاتی از طریق سپرده بانکی ایجاد می‌کنند، جذاب باشد. طبق آخرین داده‌های اقتصادی منتشرشده کشور آمریکا به نظر می‌رسد همچنان سیاست‌های انقباضی با تاخیر به سمت سیاست‌های انبساطی روانه شوند و این نوید را می‌دهد که دلار در بازار جهانی تقویت و کامودیتی‌ها و قیمت انس و طلای جهانی تضعیف شود و می‌تواند بر سهم‌های کامودیتی محور یا ورود پول به بازارهای طلا تاثیر بگذارد.
 
وی در خصوص پیش بینی بورس در اسفند ماه بیان کرد: در مجموع در اسفند‌ماه با توجه به نزدیک شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، نزدیک شدن به پایان سال که به‌طور سنتی بازارها شروع به رشد می‌کنند و بازار سهام نیز رشد پرتکراری را طی سال‌های اخیر از اواخر سال تا فصل مجامع به ثبت رسانده است – در صورت نبود ریسک سیستماتیک و غیرسیستماتیک، وزن‌دهی به صحبت‌های رییس بانک مرکزی در رابطه با بسته اخبار خوب برای بازار سرمایه‌، حمایت دولت و خبردرمانی‌‌- می‌توانیم پیش بینی بورس را بر آغاز رشد بازار سهام متصور باشیم.



برچسب‌ها:پیش بینی بورس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *