RSS
امروز چهارشنبه ، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

رشد ۲۸.۲ درصدی تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال ۱۴۰۲

۱۰ شرکت دولتی امسال واگذار می‌شود

پرسپولیس شفاف‌سازی کرد

چاپ تورم!

هراس طلافروشان از افشای اطلاعات

بانک سینا در حوزه بانکداری دیجیتال پیشرو خواهد بود

آغاز طرح سراسری فرهنگ سازی برخورد با وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث

تسهیلات بانک رفاه به دارندگان دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت اینترنتی

شرط صعود بازار سهام چیست؟

چرا بازار ارز آرام نمی‌شود؟

روش دریافت وام های کسب و کار اعلام شد

تقدیر از اقدام برجسته بانک سپه در مدیریت یارانه پرداختی دولت در حوزه آرد و نان

درخشش تیم کاراته بیمه تعاون در مسابقات گرندپری جمهوری چک ۲۰۲۴

تامین مالی شرکت‌های بورسی تسهیل می‌شود

خرید و فروش طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود؟

گزارش جدیداز قیمت مسکن در تهران

فروش دلار سهمیه ای متوقف شده است؟

۱۱.۵ درصد از چک‌ ها نقد نشد

آخرین جزییات از تغییر سن بازنشستگی

تاریخ صنعت بیمه با بیمه ایران گره خورده است

صعود قیمت بیت‌کوین به بالای ۶۵ هزار دلار

تورم نقطه به نقطه در فروردین ۱۴۰۳ چقدر شد؟

پیش بینی بورس ؛ روزهای فرسایشی ادامه دارد؟

بنگاه‌های تولیدی گرفتار معضل مواد اولیه

حضور بیمه ملت در نمایشگاه بین‌المللی انرژی تهران

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۲/۸کد خبر: 361823
ایستانیوز:یک اقتصاددان گفت: با عنوان اصلاحات پارامتریک از جیب حقوق بگیران سرقت و جیب بری می‌کنند در حالی که طبق قرارداد هر ماه از حقوق او سهم بیمه برداشت می‌کنند.
 فرشاد مومنی با اعلام این خبر افزود: گزارش‌های رسمی که بنا به تعریف، محافظه کارانه‌ترین و خوشبینانه‌ترین برآورد‌ها را می‌دهد می‌گوید ۵۸ درصد نیروی کار شاغل در بخش صنعت ایران را غیر رسمی‌ها تشکیل می‌دهند.
 
در حالی که طبق آموزه‌های دینی مومن باید به عهد خود وفادار باشد. نمی‌شود از کل ماجرای دینانت به زلف و ریش و آستین کار داشته باشیم و به تعهدات مصرح خودمان که مکتوب و قانونی هم هست پشت پا بزنیم این قابل قبول نیست. وقتی که قباحت‌ها ریخته می‌شود همه باهم می‌ریزند.
 
او افزود: وقتی در گزارش‌های رسمی می‌گویند، ۵۸ درصد نیروی بازار کار در بخش غیر رسمی است یعنی هر قاعده‌ای بگذارید دو سوم نیروی کار را شامل نمی‌شود و اگر غیرت و شرافتی مبنا شود معلوم می‌شود که داده‌های مطالعاتی مستقلی وجود دارد که برآوردهایشان از اندازه واقعی بخش غیررسمی از ۸۰ درصد هم بالاتر است، ببینید چه خبر است!
تا آنجا که زورشان برسد از تعهداتی که به سازمان بین المللی کار داده اند، طفره می‌روند
 
مومنی خاطرنشان کرد: دو سال پیش مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی منتشر کرد و در آن نوشته بود که با پدیده بی سابقه جدیدی روبرو هستیم و آن هم غیر رسمی سازی نیروی کار به دست حکومت در شرکت‌های دولتی است.
 
یعنی اگر روزی بازیگران و شاغل‌های بخش غیر رسمی در کارگاه‌های چند نفره غیررسمی استخدام می‌شدند، الان در شرکت‌های غول پیکر دولتی و شبه دولتی هم این کار را می‌کنند و تا آنجا که زورشان برسد از تعهداتی که ایران در چارچوب سازمان بین المللی کار پذیرفته و در قانون کار کشور نسبت به کارگرانن داده، طفره می‌روند. عین این مساله در بازار پول و سرمایه و نرخ ارز و بازار کالا هم هست.
بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار از منابع بین نسلی کشور را صرف این بازی زشت کرده اند
 
او با بیان این که برای یک حکومت چقدر قباحت دارد این عجزی که ابراز می‌کنند و می‌گویند دلمان نمی‌خواهد نرخ ارز بالا برود، ولی بالا می‌رود، گفت: بر اساس گزارش بانک مرکزی در سی و چند سال اخیر بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار از منابع بین نسلی کشور را صرف این بازی زشت کرده اند و تبلیغ هم می‌کند که از افزایش قیمت ارز ناراحت هستند.
شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم و نقشی در آن نداریم!
 
مومنی در ادامه گفت: مسئولان شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم و نقشی در آن هم نداریم. چطور می‌شود؟
 
آیا تصادفی است که هر گاه کف گیر خزانه به ته دیگر می‌خورد دستی از غیب می‌آید و نرخ ارز را بالا می‌برد! این چه حرف‌هایی است که می‌گویند.
 
او افزود: از این دریچه باید گفت که بحران صندوق‌ها و بحران نظام تامین اجتماعی ایران مانند اکثریت قریب به اتفاق بحران‌های موجود ریشه در برنامه تعدیل ساختاری به واسطه محور بودن شوک درمانی دارد.
 
در مورد قیمت‌های کلیدی ما شاهد این هستیم که کانون اصلی خلق ارزش به جای اینکه به دنبال تولید فناورانه باشد و به جای این که با ایجاد یک نظام انگیزشی، دانایی و کارایی و بهره وری را بالا ببرد، انگیزه‌های خلافش را بالا برده است.
قدرت تولید سرانه ما فاصله وحشتناکی با کشور‌هایی که ما را با آن‌ها مقایسه می‌کنید دارد
 
مومنی به بحران‌های صندوق بازنشستگی اشاره کرد و گفت: در بحران صندوق‌ها عوامل اصلی مثل نقش بی بدیل سقوط بنیه تولیدی کشور در شکل گیری بحران صندوق‌ها و یا نقش بی همتای شوک درمانی در آشوبناک ساختن و رباخوار پرور کردن نظم اقتصادی کشور و فسادزا و نابرابر کردن آن را نادیده می‌گیرند و بعد آدرس‌های غلط می‌دهند و می‌گویند که مساله با اصلاحات پارامتریک درست خواهد شد و تجربه کشور‌های پیشرفته را به رخ ما می‌کشند!
 
اگر شرافت کارشناسی مبنای گفتگو باشد حتما می‌دانید که قدرت تولید سرانه ما چه فاصله وحشتناکی با آن کشور‌هایی دارد که ما را با آن‌ها مقایسه می‌کنید. ماجرا این است که ارزشی نمی‌توانید خلق کنید که بعدا سهمی عادلانه تقسیم کنید./ منبع: جماران              
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *