RSS
امروز شنبه ، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

حرکت شوکه کننده صعود طلا

خریدار دلار کم شد؛ حرکت بعدی ریال چیست؟

انقباض اقتصاد ژاپن ادامه دارد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

حذف این یارانه‌بگیران کلید خورد+جزئیات

نفت به جای بدهی؛ طلای سیاه دیگر ثروت ملی نیست؟!

چرا آینده بازار سهام امیدوارکننده نیست؟

وحشت هوش مصنوعی برای اقتصاد جهانی

رکن اساسی روابط عمومی ها در دنیای امروز انعکاس واقعیت هاست

پیام تبریک مدیرعامل بانک صادرات ایران به مناسبت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

مجید ملازاده سرپرست روابط عمومی بیمه دی شد

روابط‌عمومی بانک صادرات روابط‌عمومی برتر دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد شد

فروش اقساطی بیمه نامه خودرو برای شبکه فروش بیمه دی مهیا شد

سود خالص بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد تومانی بیمه کوثر

پیام تبریک مدیرعامل بیمه کوثر به مناسبت گرامی‌داشت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

جهش بی سابقه آمار بیمه البرز در سایه مدیریت جهادی

روابط عمومی نقش مهمی در حفظ شهرت و اعتبار سازمان دارد

سبقت گازی ترکیه از ایران

بیت‌کوین صعود کرد

بیشترین متقاضیان بیمه در کدام بخش ها هستند؟

طلافروشان تعیین تکلیف شدند+ سند

شرایط معافیت از مالیات بر اجاره اعلام شد

افزایش ۵۴ درصدی تورم بخش خدمات

بانک خسیس، بانک دست‌ودلباز

توصیه ۹ فعال بازار سرمایه به سهامداران

بازار سهام پشت سد نیما و مالیات

۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۲/۱۶کد خبر: 361950
ایستانیوز:در حالی با افزایش قیمت دلار غالب گزارش‌های پیش بینی بورس امیدوار بودند بازار سهام به روند صعودی باز گردد که فعلا دلار نیمایی و کاهش معافیت مالیاتی منجر به ادامه روند رکودی شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)؛ قیمت دلار بالا می‌رود، بورس درجا می‌زند؛ قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند، بورس ریزش می‌کند. پارادوکسی که این روزها بازار سهام درگیر آن شده است. هر چند نوسانات قیمت دلار به واسطه شرایط سیاسی است و نمی‌توان انتظار همبستگی مثبت میان نرخ ارز و رشد بازار سهام در نظر داشت، اما چرا بازار سرمایه با وجود تعدیل تنش‌های سیاسی و عدم بازگشت نرخ ارز به کانال ۵۰ هزار تومانی،‌ همچنان نتوانسته روزهای مثبتی را تجربه کند؟ در این شرایط محتمل‌ترین سناریو برای پیش بینی بورس چیست؟
بورس در انتظار افزایش نرخ نیمایی
 
باید توجه داشت که دلار نیمایی برای بازار سرمایه متغیر تعیین‌کننده‌ای است. در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد طی هفته‌های اخیر در مقاطعی روند افزایشی به خود گرفت و از مرزهای مقاومتی عبور کرد، چشم فعالان بازار سهام به سمت اصلاح نرخ نیمایی بود.
 
در این مدت خبرهایی نیز درخصوص افزایش نرخ نیمایی مطرح شد اما هنوز این تغییر عملی نشده است. با این وجود پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در هفته‌ها و ماه‌های آینده سیاستگذار چاره‌ای جز نزدیک کردن نرخ دلار آزاد به دلار نیمایی ندارد. خبری که می‌تواند برای صنایع بورسی مثبت و تعیین‌کننده باشد و دوباره امیدواری را به پیش بینی بورس باز گرداند.
 
البته باید دید که تا آن زمان چه مولفه‌های دیگری می‌توانند جهت کلی بازار سرمایه را تعیین کنند و آن را از وضعیت سینوسی و رکودی فعلی خارج کنند.
 
«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس بازار سرمایه به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است.
پیش بینی بورس؛ نیما و مالیات سرعتگیر بازار سهام
 
ندا عباسی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: فعلا شرایط بازار سهام به‌ گونه‌ای نیست که بتوان در پیش بینی بورس انتظار داشت بخش تقاضا تقویت شود و معامله گران را مجاب به خرید کند. در هفته گذشته در بحبوحه‌ای که زمزمه‌های افزایش نرخ نیمایی را داشتیم و کمی امید به رشد قیمت سهام وجود داشت، بازار با چالش کاهش معافیت‌های مالیاتی رو‌به‌رو شد؛ کاهش معافیت‌‌‌ مالیاتی برای اشخاص حقوقی تا ۵۰۰ و اشخاص حقیقی تا ۵۰میلیارد تومان.
چالش جدید بازار سهام
 
او بیان کرد: کاهش معافیت‌‌‌های مالیاتی تنها مختص به شرکت‌های بورسی نیست و فعالیت‌‌‌های کشاورزی و شهرداری‌‌‌ها و صادر‌کنندگان کالا و خدمات غیرنفتی مانند فرش، پسته و… را هم در بر خواهد گرفت‌، بنابراین این مصوبه قطعا چالش‌‌‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاری، چه دولتی و چه خصوصی ایجاد خواهد کرد.
 
عباسی تصریح کرد: خروج سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از صندوق‌ها موجب هدایت آن به سمت بازارهای تورم‌زایی مثل ارز، طلا‌، مسکن و خودرو خواهد شد. حدود ۱۳درصد از نقدینگی کشور را همین صندوق‌ها شامل می‌شوند و اگر ثبات در این بخش مختل شود بخش‌های دیگری مانند بانک و بیمه هم آسیب خواهند دید. تامین مالی دولت و شرکت‌های تولیدی تضعیف خواهند شد‌، از سوی دیگر کاهش حاشیه سود شرکت‌های تولیدی را خواهیم داشت بنابراین بهره‌وری منابع صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های بیمه کاهش پیدا خواهند کرد و از همه مهم‌تر پیش‌بینی‌ناپذیر بودن سیاست‌های دولت، ریسک سیستماتیک سرمایه‌گذاری در تولید را به شدت افزایش خواهد داد و موجب کاهش اعتماد جامعه به تصمیمات دولت خواهد شد .
چشم انتظار دلار نیما
 
این کارشناس بازار سرمایه گفت: در رابطه با پیش بینی قیمت دلار‌، احتمال می‌دهم محدوده ۶۰ تا ۶۳هزار تومان‌، محدوده حمایتی قوی برای دلار باشد. امیدواریم اگر قرار است اتفاقی برای قیمت دلار نیمایی بیفتد و شاهد افزایش قیمت نیما و کاهش شکاف قیمتی بین دلار نیمایی و دلار بازار آزاد باشیم، هر چه سریع‌تر این اتفاق به شکل رسمی رخ بدهد و با برگشت آرامش به بازار طلا و ارز و رفع موانع و چالش‌های سرمایه‌گذاری‌، شاهد بازاری بانشاط باشیم‌. در صورت وقوع این اتفاق (یعنی افزایش نرخ دلار نیمایی) صنایعی که می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند‌، پتروشیمی و فلزات اساسی خواهند بود.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *