RSS
امروز یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

تبعات ریسک نرخ سود در حوزه تأمین مالی

بررسی بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی

پیام تبریک نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل بیمه پارسیان به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

بیمه تجارت‌نو موفق به تمدید گواهینامه استاندارد ISO۳۱۰۰۰ شد

کسب رتبه اول توسط بانک کشاورزی در حوزه مدیریت تهدیدات امنیت اطلاعات بانکی

پنجاه و یکمین نشست کمیته ریسک بانک ملی

بازار سهام سِر شده است

سرمایه بانک رفاه ۳۳ برابر شد

تب فرار سرمایه‌ها از اقتصاد ایران بالاست

دلایل کاهش قیمت دلار

نرخ سود بین بانکی افزایشی شد

۶ ارز دیجیتالی که می توانند ۱۰ برابر سود بدهند

۱۰۰۰هزار میلیارد تومان هزینه پنهان در بودجه

حرکت شوکه کننده صعود طلا

خریدار دلار کم شد؛ حرکت بعدی ریال چیست؟

انقباض اقتصاد ژاپن ادامه دارد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

حذف این یارانه‌بگیران کلید خورد+جزئیات

نفت به جای بدهی؛ طلای سیاه دیگر ثروت ملی نیست؟!

چرا آینده بازار سهام امیدوارکننده نیست؟

وحشت هوش مصنوعی برای اقتصاد جهانی

رکن اساسی روابط عمومی ها در دنیای امروز انعکاس واقعیت هاست

پیام تبریک مدیرعامل بانک صادرات ایران به مناسبت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

مجید ملازاده سرپرست روابط عمومی بیمه دی شد

روابط‌عمومی بانک صادرات روابط‌عمومی برتر دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد شد

تاریخ صنعت بیمه با بیمه ایران گره خورده است

۱۱:۸ - ۱۴۰۳/۲/۱۸کد خبر: 362000
ایستانیوز: بیمه ایران در ۹دهه گذشته فراتر از یک بنگاه تجاری قدم های بزرگی در حوزه تامین منافع عمومی جامعه برداشته است که اگر این اقدامات در دوره های تاریخی حساس این مرز وبوم نبود شاید تاریخ به شکل دیگری در کشور ورق می خورد . بخشی از این موضوع را در سوابق جنگ جهانی دوم ، ملی شدن صنعت نفت و حتی جنگ تحمیلی ۸ ساله و ... می توان سراغ گرفت .امروز همه این اسرار در خانه فرهنگ بیمه ایران نگهداری می شوند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی( ایستانیوز)  ، یکی از دلایل ایجاد خانه فرهنگ در بیمه ایران، قدمت ساختمانش است که نخستین شعبه بیمه ایران در تهران بوده است. اما از زمان ایجاد سنگ بنای ساختمان تا تاسیس خانه فرهنگ منطقه سبزه میدان فراز و فرودهای زیاد وجود داشته است‌. این منطقه به دلیل قناتهای پرآبی که داشته در آن زمان مخصوص سبزیجات ویژه کاخ گلستان بوده است.
 
 خانه فرهنگ وجود اسناد قدیمی مربوط به انواع بیمه نامه و زمین های شرکت امروز دیگر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای نمونه نامه هایی که انگلیسی ها به وزارت دفاع و وزارت دارایی ارسال می‌کردند تا مانع اجرای پروژه ساخت مسکن در قبال بیمه عمر شوند. داستان از این قرار بوده که در زمان شکل‌گیری بیمه ایران دولت زمین های زیادی را به عنوان سرمایه اولیه به شرکت می دهد.
 
در حال حاضر همین ساختمان های سبزه میدان و چند حجره جزو دارایی های بیمه ایران باقی مانده است. مابقی این دارایی ها برای تامین سرمایه واگذار شده اند. زمین های امیرآباد در زمان جنگ جهانی اول توسط ارتش تصرف می شود و بعد از آن نیروهای متفقین که وارد کشور می شوند همین زمین ها را در اختیار می گیرند. برای نمونه از باغ فردوس در منطقه شمیرانات تا روستای امیرآباد در منطقه خیابان کارگر کنونی به نام بیمه ایران می شود. در آن زمان فروش یا اجاره این مستغلات به نوعی هزینه و سرمایه شرکت را تامین می کرده است.
 
به گفته کاووسی مدیر خانه فرهنگ بیمه ایران ، شرکت بیمه ایران سه بار قصد داشت شهری در کنار تهران احداث نماید ، نخستین بار در زمان پهلوی اول در سال ۱۳۱۸ پدر زمین های امیر آباد که متعلق به بیمه ایران بود اما با مخالفت رضا خان مواجه شد ، بار دوم در زمین های نازی آباد که در سال ۱۳۲۰ توسط این شرکت خریداری شده بود ، قصد داشت شهری کاملا مجهز و کامل احداث نماید برای دو منظور یکی اسکان کارگرانی که محل کار آنها در اطراف نازی آباد بود و دوم فروش بیمه نامه عمر ، یعنی کسانی که از بیمه ایران بیمه نامه عمر تهیه می کردند می توانستند در پایان دوره بیمه نامه بجای وجه نقد ، منزلی در نازی آباد دریافت کنند .... اما چند روز پس از مراسم کلنگ زنی آن که توسط پهلوی دوم صورت گرفته بود ، انگلستان به وزارت جنگ ایران نامه ای ارسال کرده و با توجه به نزدیکی فرودگاه قلعه مرغی به زمین های نازی آباد ، درخواست جلوگیری از ساخت و ساز در این زمین ها می کند و علیرغم پیگیری دکتر مشرف نفیسی که در آن زمان وزیر دارایی بود ، متاسفانه عملیات احداث شهر نازی آباد برای همیشه فراموش شده و انجام نمی شود.
وی افزود : بار سوم ، دکتر نفیسی که برای دومین بار به سمت مدیر عاملی بیمه ایران منصوب شده بود در سال ۱۳۳۸ اقدام به خریداری کل منطقه فرحزاد و شهرک غرب فعلی نموده و طرحی را پایه‌گذاری می کند به عنوان طرح نوین بیمه عمر و هدف از آن این بود که خریداران بیمه عمر بیمه ایران ، پس از چند سال پرداخت حق بیمه این بیمه نامه ، به عنوان مستاجر یکی از خانه های ویلایی ساخته شده توسط بیمه ایران در شهرک غرب را دریافت نمایند و در پایان مدت بیمه نامه که مثلاً بیست ساله بوده ، بجای دریافت وجه نقد به عنوان باز پرداخت بیمه عمر ، صاحب این خانه ها گردند ، که علیرغم استقبال بی سابقه مردم از این طرح ، متاسفانه بدلیل کارشکنی برخی عوامل خارج از بیمه ایران مانند ، اشرف پهلوی و دکتر امینی نخست وزیر وقت ، این طرح هم به نتیجه نرسیده و زمین های شهرک غرب بتدریج از اختیار بیمه ایران خارج شده و نهایتا در سال ۱۳۵۴ با تنظیم صلح نامه ای به مبلغ ۶۵۰میلیون ریال ، این زمین ها به بنیاد پهلوی واگذار می گردند.
 
 کاووسی مدیر خانه فرهنگ بیمه ایران درباره مهمترین خدمات بیمه ایران گفت: در زمان جنگ تحمیلی شرکت های نفتی خارجی به دلیل بمباران کشتی های ایران توسط دولت بعث خیلی تمایلی به همکاری نداشتند. از یک سو نگران خسارت‌های هنگفت بودند. از طرف دیگر مدعی بودند این شرکت دولتی است و به راحتی دولت ایران می تواند مانع از پرداخت خسارت توسط این شرکت شود. بر همین اساس بیمه ایران 400 میلیون دلار در شعبه بانک ملی در لندن سپرده گذاری کرد تا شرکت های خارجی بتوانند با ارائه ضمانت نامه بدون دخالت بیمه ایران بتوانند خسارت خود را دریافت کنند. در واقع بر اساس این طرح بیمه ایران بدون دخالت بیمه اتکایی تمام خطرات ورود شرکت های کشتی ها به منطقه خلیج فارس تقبل می کند.که خوشبختانه با عملکرد درست بیمه ایران و پرداخت به موقع خسارات وارده ، هیچگاه نیازی به استفاده از این ضمانت نامه ها نشد و این موضوع نیز افتخار بزرگی برای بیمه ایران و کشور بود که توانست در ضمن حفظ آبرو و اعتبار ایران ، کمک بزرگی باشد برای رونق صادرات نفت و سرپا نگاه داشتن اقتصاد کشور داشته باشد . 
 
مدیر خانه فرهنگ بیمه ایران با تاکید بر اینکه بیمه ایران همواره به مسئولیت اجتماعی توجه داشته است، گفت: حتی در زمان جنگ این شرکت بیمه ساختمان ها را با وجود بمباران می پذیرد. همچنین پیشنهاد پوشش بیمه دیه را  در دهه 60 ارایه کرد. در آن زمان بیمه ایران بیمه دیه را جزو بیمه شخص ثالث قرار می دهد. اگر این اتفاق نمی افتاد تعداد زندانیان جرایم غیرعمد افزایش می یافت.
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *