RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

بورس جذاب ولی ترسناک

۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۹کد خبر: 360554
ایستانیوز:پیش بینی بورس در شرایطی که ریسک‌های سیستماتیک بازار سهام به اوج رسیده کار دشواری است؛ حال آنکه در کنار این موضوع، عدم شفافیت پیش بینی بورس را دو چندان مشکل کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، سیاست‌های متولیان و تصمیم‌سازان در سال جاری سبب شد که اعتماد و اطمینان سهامداران از بازار سهام رخت ببندد. احتمالا غالب کارشناسان و گزارش‌های پیش بینی بورس بر این عقیده هستند که بازار سهام در شرایط فعلی و بازه زمانی اخیر یکی از دوران سخت سال‌های اخیر را سپری می‌کند. اتفاقی که با کم‌اعتمادی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به بازار و سیاست‌های اعمالی دولت و دستگاه‌های مربوطه همراه شده است.
 
اگر بازار سرمایه را به عنوان نبض تپنده اقتصاد در نظر بگیریم به نوعی آشکار‌کننده و بازتاب‌دهنده فضای کلی اقتصاد هم خواهد بود؛ اقتصادی که با انواع نااطمینانی‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و همین اتفاق سبب شده است که فضای پیش بینی بورس هم منفی شود.
 
اما نقش سیاستگذار و بازارساز در شرایط فعلی برای بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه چیست؟ چه ابزارهای ایجابی و سلبی‌ای در اختیار متولیان برای این کار وجود دارد؟ «جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناسان بازار سرمایه به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است.
 
پیش بینی بورس؛ ارزنده اما ترسناک
 
نیلوفر‌سادات اقوامی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: با توجه به گزارش‌های اخیر که در کدال منتشر شده نسبت «P/E» تی‌تی‌ام بازار از ابتدای سال ۱۳۹۸ به محدوده عدد ۶.۲ رسیده و این عدد ‌کمترین P/E فصلی بورس از سال ۱۳۹۸ است که نشان از ارزندگی بازار سهام دارد. اما به نظر می‌رسد به دلیل عدم چشم‌انداز قطعی مبنی بر عدم دخالت سیاستگذاران در وقایع آتی مرتبط با بازار سرمایه و شفافیت برای کمک به تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران به این امر منجر شده است تا سرمایه‌گذاران همچنان آماده ورود به بورس باشند.
 
او ادامه داد: از دیگر دلایل می‌توان به التهابات منطقه‌ای اشاره کرد که بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنان ترس ورود به بازارها را دارند و این ریسک سیستماتیک اهرم بازدارنده‌ای ایجاد می‌کند. از طرفی با توجه به سیاست‌های اتخاذ‌شده در سال جاری از طرف دولت، اکثر بازارها در رکود نسبی به سر می‌برند و جذابیت سرمایه‌گذاری در بازارها مانند مسکن و خودرو کاسته شده است. به علاوه طی سال جاری نرخ بهره بانکی نیز افزایش یافته است و این امر سبب شده که جذابیت سرمایه‌گذاری در بازارها از جمله بورس کاهش یابد‌.
 
جذابیت دلار و سکه برای سرمایه گذاران
 
 این کارشناس بورس افزود: با توجه به جنگ‌های اخیر و التهابات منطقه‌ای، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های امن همچون دلار و طلا جذابیت بالاتری نسبت به دیگر ابزارهای سرمایه‌گذاری پیدا می‌کند، چنانچه شاهد بودیم معاملات صندوق‌های طلا و صنایع دلاری اخیرا مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته است و رشد اسکناس آمریکایی نیز با این تنش‌ها همبستگی مثبت دارد و این امر خود باعث می‌شود با توجه به تقاضا در این بخش‌ها‌، پول به سمت نمادهای مرتبط بورسی روانه شود.
 
شفافیت؛ حلقه مفقوده بورس
 
اقوامی تصریح کرد:‌ در بازار سرمایه یکی از عوامل جذابیت سرمایه‌گذاری شفافیت است، به‌ طوری که گزارش‌های ماهانه و فصلی از عملکرد شرکت‌ها و دیگر عوامل باعث ایجاد دید مناسب برای سرمایه‌گذار از عملکرد شرکت‌ها و بازار سهام می‌شود و در تصمیم‌گیری‌ها حائز‌اهمیت است، اما با توجه به تصمیمات خلق‌الساعه تصمیم‌‌سازان مانند اتفاقات اردیبهشت‌ماه یا نامه اخیر پالایشگاهی‌ها همگی منجر شده‌اند که شفافیت در بورس دچار اختلال شود. در صورتی که طبق گفته متولیان از جمله وزیر امور اقتصادی و دارایی افزایش شفافیت در بازار سهام در دستور کار قرار دارد و بهتر است در چنین مواقعی حمایت سازمان بورس و ارگان‌های مرتبط دوچندان شود.
 
وی ادامه داد: همان‌طور که شاهدیم همواره حمایت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار برای سهامدارن کارساز بوده است، چنانچه هرگاه جلسات حمایتی در رابطه با بازار سرمایه برگزار می‌شود‌- مانند موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها و بازارگردانی اختیاری‌- این فرآیند‌ها مورد استقبال سهامداران قرار می‌گیرد و تابلوی معاملات با اتمسفری مثبت همراه می‌شود‌‌.
 
او افزود:‌ حتی اگر به گذشته نیم‌نگاهی داشته باشیم در دوران بیماری کرونا که اکثر صنایع کشور متزلزل شده بودند، به دلیل حمایت‌هایی که از بازار سرمایه و دعوت به سرمایه‌گذاری شد درنهایت منجر شد تا عامل تقاضا کلیه موارد منفی را در خود حذف کند و در آن زمان شاهد رشد بورس بودیم. در نتیجه خبردرمانی و ترسیم آینده‌ای مثبت توسط رسانه‌های جمعی و اهتمام برای رفع تشویش جامعه سهامداری که منتج به دعوت به بورس شود، رشد تقاضا را به دنبال خواهد داشت.
 
اقوامی تصریح کرد: در مجموع به دلیل ترسو بودن عنصر سرمایه در جوامع، بهتر است سازوکاری ایجاد شود تا سرمایه‌گذاران با شفافیت و اطمینان بیشتر از تصمیمات دولت، سیاست، اقتصاد و… بتوانند تصمیم بگیرند و سرمایه‌گذاری کنند که این امر با حمایت تصمیم‌سازان و ارگان‌های دولتی‌، انتشار اخبار صحیح از رسانه‌های موثق، ایجاد اهرم‌های متناسب برای جلوگیری از هیجانات کاذب در خروج پول از بازارها از جمله بازار سرمایه و‌… می‌تواند اقدامات موثری باشد.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *