RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

بورس توان عبور از مقاومت را ندارد

۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱کد خبر: 358073
ایستانیوز:سبز به رنگ نایاب بازار سهام در زمستان تبدیل شده و شاخص کل پس از ثبت یک صعود در روز شنبه، دوباره در جریان معاملات روز گذشته عقبگرد کرد. در این شرایط به نظر می‌رسد محتمل ترین‌ سناریو برای پیش بینی بورس ادامه روند نوسانی و اصلاح زمانی بازار باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بازار سهام پس از آنکه روز شنبه اولین روز سبز زمستانی را تجربه کرد، دوباره روند نزولی به خود گرفت و شاخص کل در پایان معاملات دیروز با کاهش ۶۵۹۸ واحد همراه شد و به رقم ۲ میلیون و ۱۷۶ هزار و ۱۱۹ واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن با کاهش ۱۳۱۹ واحد به رقم ۷۵۸ هزار و ۳۲۵ واحد رسید. در این شرایط به نظر می‌رسد که بورس فعلا درگیر اصلاح قیمتی و زمانی شده‌است و پیش بینی بورس را نمی‌توان فعلا بر آغاز روند صعودی قرار داد.
 
شاخص ورود و خروج پول حقیقی هم در روز گذشته منفی بود. به‌طوری که در پایان معاملات یکشنبه بورس، حدود ۳۹۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، خروج ۵۱ میلیارد تومانی پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت است.
 
پیش بینی بورس ؛ سد قوی مقابل شاخص کل
 
هر چند روز شنبه، بازار سهام اولین روز سبز  خود در زمستان را تجربه کرد اما دوباره روز یکشنبه روند نزولی به خود گرفت. افت شاخص کل بورس و همچنین ارزش معاملات پایین از منظر تحلیل تکنیکال همچنان این سناریو را تقویت می‌کند که محدوده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی یک مقاومت سنگین است. بنابراین تا زمانی که شاهد یک محرک قوی در بازار سهام شکل نگیرد،‌ نمی‌توان انتظار داشت که شاخص کل از این سد عبور کند. بر اساس این سناریو محتمل‌ترین پیش بینی بورس، ادامه روند رکودی بازار سهام و نوسانات روزانه خواهد بود.
 
تجدید ارزیابی می‌تواند موتور محرک یک‌بار مصرفی برای کوتاه‌مدت بازار سهام باشد، کاش این فرصت‌سازی را به جای تجدید ارزیابی در جای دیگری انجام می‌دادیم. روند تجدید ارزیابی برای هر شرکت و کارخانه‌ای تاثیر متفاوتی دارد به‌طوری که می‌تواند مثبت یا منفی و حتی بی‌تاثیر باشد، باید توجه داشت واقعی شدن دارایی شرکت‌ها می‌تواند به شفاف شدن فضای اقتصاد بسیار کمک کند، اما مساله‌ای که وجود دارد این است که فضای بازار سهام پر از ابهام است و اغلب سهامداران خرد در حال خریداری ابهامات هستند.
 
اینکه مسوولان با تجدید ارزیابی به دنبال بهبود کوتاه‌مدت بورس هستند درست نیست و نمی‌تواند مفید واقع شود. با توجه به اینکه کارخانه‌ها همواره سعی داشتند سهام خود را سودده جلوه دهند، دولت نیز به دنبال گرفتن عوارض، ‌مالیات و بالا بردن نرخ خوراک بوده است، با تجدید ارزیابی دست دولت کوتاه شده و این مساله حل می‌شود، اما اگر قصد دولت در راستای دست بردن به جیب صنایع در قالب عوارض، ‌مالیات، گران کردن نرخ خوراک، قیمت‌گذاری دستوری روی فروش باشد، با وجود تجدید ارزیابی نیز اتفاق می‌افتد. اصولا نگاه سیاستمداران به فعالان بورس گرفتن امتیاز است، چراکه بر این باورند که می‌توانند با امتیازی که به بازار سهام می‌دهند، مانور دهند. بازار سرمایه درگیر مسائل مهم‌تری از تجدید ارزیابی است،‌ کاش این فرصت‌سازی را به جای تجدید ارزیابی در جای دیگری انجام می‌دادیم. تجدید ارزیابی می‌تواند موتور محرک یکبار مصرفی برای کوتاه‌مدت بازار سرمایه باشد که برای پس از آن راه‌حلی وجود نخواهد داشت.
 
در لایحه بودجه باید پارامترهای مهمی اعم از نرخ خوراک، نرخ بهره مالکانه معادن یا نرخ‌های فروش با یک افق میان‌مدت یا بلند‌مدت تعریف شود که روزانه دستخوش تغییر نشود. در کلیت اقتصادی که با ابهامات مواجه است انتظار نمی‌رود صرفا به کمک شفافیت تجدید ارزیابی مشکلات حل شود.
تحلیل گروه بانکی بورس
 
نیلوفر سادات‌اقوامی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» درباره جزئیات عملکرد نمادهای بانکی گفت: در سال جاری با توجه به عملکرد خوب اکثر نمادهای بانکی به همراه گزارش‌های فصلی و ماهانه مناسب، این صنعت مورد توجه سهامداران و سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه قرار گرفت.
 
او ادامه داد: به‌طور مثال طبق آخرین گزارش‌هایی که در کدال منتشر شده، در آذر ماه میزان رشد درآمد نسبت به میانگین ماهانه ۱۴۰۲ در سهام بانک پاسارگاد ۱۳۵ درصد، بانک اقتصاد نوین ۴۴ درصد، بانک سینا ۳۸ درصد و بانک سامان ۲۳ درصد است، همچنین نسبت رشد درآمد ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ به ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ در این بانک‌ها‌، در بانک پاسارگاد ۵۷ درصد، بانک اقتصاد نوین ۱۷۵ درصد، بانک سینا ۸۵ درصد و بانک سامان به میزان ۶۲ درصد را نشان می‌دهد.
 
این کارشناس بورس افزود: برای بررسی عملکرد صنعت بانک‌، نیم‌نگاهی به عملکرد فصلی بانک پاسارگاد و بانک سینا می‌اندازیم. در سهام بانک پاسارگاد یا نماد وپاسار با سرمایه ۳۲۲۹۷ میلیارد تومانی و ارزش بازار ۹۸۰۰۰ میلیارد تومان و سهام شناور۳۵ درصد، میزان درآمد خالص بانک پاسارگاد در فصل بهار از تسهیلات و سپرده‌گذاری ۷۵۲۸ میلیارد تومان و خالص درآمد کارمزد ۶۱۰ میلیارد تومانی را ثبت کرده و میزان سود خالص نماد وپاسار در فصل بهار ۵۵۱۶ میلیارد تومان است. در فصل تابستان درآمد خالص بانک پاسارگاد از تسهیلات و سپرده‌گذاری ۸۳۰۹ میلیارد تومان و از محل خالص درآمد کارمزد ۱۰۶۸ میلیارد تومان بوده و میزان سود خالص ۵۷۳۳ میلیارد تومان را ثبت کرده است. اقوامی تصریح کرد: در فصل پاییز درآمد خالص بانک پاسارگاد از تسهیلات و سپرده‌گذاری ۸۷۸۰ میلیارد تومان و از محل خالص درآمد کارمزد ۷۷۸ میلیارد تومان بوده و میزان سود خالص ۵۹۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرده که برآورد سود خالص ۹ ماهه ۱۷۱۵۰ میلیارد تومان است. در سهام بانک سینا یا نماد وسینا با سرمایه ۲۵۳۸ میلیارد تومانی و ارزش بازار ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان و سهام شناور ۲۵ درصدی‌، میزان درآمد خالص بانک سینا در فصل بهار از تسهیلات و سپرده‌گذاری ۱۰۲۸ میلیارد تومان و خالص درآمد کارمزد ۱۴۰ میلیارد تومانی را ثبت کرده و میزان سود خالص نماد وسینا در فصل بهار ۴۴۲ میلیارد تومان است. در فصل تابستان درآمد خالص بانک سینا از تسهیلات و سپرده‌گذاری ۱۱۱۵ میلیارد تومان و از محل خالص درآمد کارمزد ۲۹۲ میلیارد تومان بوده و میزان سود خالص ۴۸۱ میلیارد تومان را ثبت کرده است. در فصل پاییز درآمد خالص بانک سینا از تسهیلات و سپرده‌گذاری ۱۳۳۵ میلیارد تومان و از محل خالص درآمد کارمزد ۳۹۰ میلیارد تومان بوده و برآورد سود خالص ۸۹۰ میلیارد تومان است که برآورد سود خالص ۹ ماهه ۱۸۱۳ میلیارد تومان است.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بورس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *