RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

بورس مهر ماه را چگونه تمام خواهد کرد؟

۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۷/۲۶کد خبر: 355885
ایستانیوز:بر اساس پیش بینی بورس یکی از کارشناسان بازار سرمایه، تا پایان مهر‌ماه بعید است که بازار سهام از رکود فعلی خارج شود ولی در کل می‌توان گفت که بورس در وضعیت خوبی قرار گرفته‌است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بعد از روزها و هفته‌ رخوت در بورس با اعلام چندین خبر مثبت، امیدواری به گزارش‌های پیش بینی بورس بازشته و معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در انتظار تغییرات مثبت در روزهای آخر مهر‌ماه سال جاری هستند.
 
در ‌واقع بورس تهران روز سه شنبه پس از روزها و هفته‌های پرالتهاب اخیر، معاملات دلچسبی را برای سهامداران رقم زد. پمپاژ اخبار مثبتی چون حذف شورای رقابت از سیستم قیمت‌گذاری خودرو در کنار فروکش موقت آتش جنگ با عدم حمله زمینی اسرائیل به غزه، بازار سهام را به سمت و سوی مثبت فرستاد.
 
کارگروه خودروی مرکز ملی رقابت، مصوب کرد که شورای رقابت تنها در جایگاه سیاستگذاری و نظارت نقش ایفا کند و انجام امور اجرایی به نهادهای ذی‌ربط واگذار شود. در حال حاضر این شورا در قیمت‌گذاری خودرو نقش مهمی دارد. علاوه بر این، شورای رقابت تعیین میزان و نوع واردات خودرو را نیز بر عهده دارد. حال با مصوبه جدید، دامنه‌ دسترسی شورای رقابت در بخش خودرو کاهش می‌یابد.
 
بر همین اساس و با مطرح شدن احتمال حذف شورای رقابت از سیستم قیمت‌گذاری خودرو، با جریان تقاضای قوی مواجه شدند، به‌‌طوری که نماد‌های بزرگ این گروه به صف خرید نشستند و کام سهامداران خود را شیرین کردند.
 
رشد بورس پس از هفته‌ای سخت که به روزهای ابتدایی این هفته نیز سرایت کرده بود، برای سهامداران دلچسب بود. این موضوع ممکن است باعث شود تا پول‌های پارک‌شده خارج از بازار، به تدریج آماده وارد شدن به سهام شوند. بازگشت اعتماد مردم به بازاری چون بازار سهام، صرفا از راه اصلاح سیاست‌های نادرست و تداوم این راه با سیاستگذاری درست در بخش اقتصاد کشور میسر است.
 
نمود این بحث را می‌توان در واکنش نماگرهای بازار به اصلاح مدل فروش خودرو و خبر حذف شورای رقابت از امور اجرایی، دید.
 
اما در کنار اخبار مثبتی که بازار را مثبت کردند، نباید فاکتور جذابیت قیمت‌ها را نیز از یاد برد. در حال حاضر ارزش دلاری بورس تهران، کماکان در ارقام پایین‌تر از ۱۶۰ میلیارد دلار قرار گرفته است. سطح ۱۶۰ میلیارد دلاری، حمایت بسیار مهمی برای ارزش دلاری بورس تهران به‌شمار می‌آید که بارها از افت بیشتر بازار جلوگیری کرده است.
 
حالا با کاهش قیمت دلار، این شاخص رشد کرده است اما همچنان بازار در سطوحی قرار دارد که برای سرمایه‌گذار جذابیت بالایی دارد.
 
در عین حال اگرچه حجم خبرهای مثبت در دو، سه روز گذشته زیاد بوده اما آن‌طور که ارزیابی کارشناسان نشان می‌دهد دست‌کم تا پایان مهر ماه نباید منتظر اتفاق ویژه‌ای در وضعیت بازار و نماگرهای اصلی آن باشیم، چرا که بازار مدت‌ها دچار نااطمینانی و ترس بوده است و ترکش‌های آن احتمالا تا مدت‌های طولانی در بدن نحیف بورس باقی خواهد ماند. از سوی دیگر درگیری‌های منطقه و سایه جنگ همچنان بر بازار‌ها از جمله بازار سرمایه سنگینی می‌کند و مشخص نیست، چرا‌که مشخص نیست درگیری‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.
پیش بینی بورس در روزهای پایانی ماه چگونه خواهد بود؟
 
سارا فلاح‌ کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: تا پایان مهر‌ماه بعید است که بازار سرمایه از رکود فعلی خارج شود ولی در کل می‌توان گفت که بورس در وضعیت خوبی قرار گرفته که یکی از دلایل آن اصلاح قیمتی در مدت اخیر بوده است. این موضوع باعث شده که بازار به یک نقطه جذاب برسد و p/e بازار حدودا ۴/۷ است که نشان می‌دهد به لحاظ ارزندگی، بازار ارزنده است. او ادامه داد: خبر مهمی که در این مدت اعلام شد، حذف قیمت‌گذاری دستوری و خبر تجدید ارزیابی کمتر از پنج سال بود که می‌تواند برای بعضی گروه‌ها مثل خودرویی‌ها و بانکی‌ها مثبت باشد و این گروه‌ها می‌توانند با این خبرها نقش لیدری پیدا کنند تا اینکه بعد از آن بازار یک رشدی را آغاز کند. این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: گزارش‌های ۶‌ ماهه هم از آنجایی که احتمالا مثبت هستند تا حدودی می‌توانند انتظارات بازار را برآورده کنند.
 
از سوی دیگر هم قیمت‌های جهانی در وضعیت خوبی قرار دارند ولی محرک اصلی برای ماه‌های آینده می‌تواند دلار باشد که باید ببینیم در هفته‌ها و ماه‌های آتی چه وضعیتی خواهد داشت. اگر رشدی را در دلار داشته باشیم، همزمان می‌توانیم بگوییم که بورس هم یک رشدی را تجربه خواهد کرد ولی به لحاظ زمانی به نظر نمی‌رسد که تا پایان مهر‌ماه این رشد اتفاق بیفتد. فلاح افزود: سایه جنگ البته همچنان بر بازار سرمایه وجود دارد. در دو روز ابتدایی تنش‌ها بازار ۵۰ هزار واحد ریخت که البته واکنش درستی بود.
 
به هر حال سرمایه و پول یک موجود زنده و ترسو است و این طبیعی است که در مواقع اینچنینی بخواهد واکنش‌های سریع و عمیقی نشان دهد. ولی هنوز سایه اینکه اثرات این اتفاق در اقتصاد ما اثر بگذارد وجود دارد، برای همین شاید مقداری از جذابیت بازار تا حدودی برای خریداران کم کند. هر چند که از آن سمت هم فروشنده خاصی نداریم، یعنی در عرضه‌ها هم نمی‌توانیم بگوییم فروشنده بزرگی وجود دارد.
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *