RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

بورس امیدوار به تکرار تاریخ ؛ ورق بازار سهام در دو ماه پایانی بر می‌گردد؟

۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳کد خبر: 358131
ایستانیوز:شرایط این روزهای بازار سهام از همان روزهای سبز آذر ماه مشخص بود. با این وجود شرط صعودی شدن بازار چیست و آیا تاریخ برای بازار تکرار می‌شود و می‌توان به پیش بینی بورس در دو ماه پایانی سال امیدوار بود؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، پس از روزهای مثبت بازار سهام در آخرین ماه پاییز، این امیدواری شکل گرفت که حال و هوای بورس در زمستان بهاری باشد و به روند صعودی خود ادامه دهد. با این وجود در گزارش‌های پیش بینی بورس همان زمان نیز تاکید کرده بودیم که صعود شاخص کل در آذر ماه بیش از آنکه به پشتوانه عوامل بنیادی باشد،‌ ناشی از هیجان خبر تجدید ارزیابی دارایی‌ها است. موضوعی که منجر به این شد که صعود بازار چندان پایدار نباشد.
 
به بیان دیگر، در آذر‌ماه عامل بنیادی جدی مانند رشد قیمت دلار باعث صعودی شدن بازار نشد و آنچه که بازار را در میانه ماه به رنگ سبز درآورد عمدتا ناشی از برخی خبرهای مثبتی بود که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به بحث تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها اشاره کرد.
 
شرط صعودی شدن بازار سهام چیست؟
 
به طور کلی بورس وضعیت صعودی چند‌هفته‌ای را تجربه کرد و بعد از بالا آمدن ارزش معاملات و نیز رشد میانگین ارزش معاملات به سطح هفت تا هشت هزار میلیارد تومان دوباره عرضه‌ها در حوالی محدوده دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شدت گرفت و شاخص کل بورس مجدد به سمت دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحد هدایت شد.
 
 این وضعیت را اصلاح در نظر می‌گیریم، چراکه منفی‌ها شدت آنچنانی‌ای ندارند و انتظار می‌رود با جذاب شدن دوباره قیمت‌ها و رسیدن به سطوح حمایتی، فضای مثبتی را در بازار شاهد باشیم. البته باید ریسک‌های بازار را در نظر داشت و ریسک‌هایی که غیرقابل پیش ‌بینی هستند همچون ریسک‌های سیاسی را کنار بگذاریم.
 
با توجه به روی کار آمدن گزارشات ۹ ماهه شرکت‌ها، انتظار تعدیل نسبت قیمت به سود را داریم، چراکه شرکت‌ها سه ماهه خوبی را می‌توانند تجربه و بسیاری از صنایع گزارشات جذابی را نیز ارائه کنند که نهایتا باعث شود شرایط مثبتی را در بسیاری از صنایع بازار سهام داشته باشیم.
 
 بسیاری از سهام در محدوده مناسبی قرار دارند، منتها چاشنی نقدینگی است که می‌تواند بازار را بالا و پایین کند و به آن رونق بخشد. باید در محدوده‌های حمایتی این نقدینگی به سمت بازار سوق داده شود تا بتوانیم حداقل شرایط بهتری را نسبت به بازارهای موازی در چند ماه آینده تجربه کنیم.
 
«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس بازار سرمایه روند روزهای منفی اخیر بازار و همچنین سناریو احتمالی در پیش بینی بورس را بررسی کرد.
شاخص کل بورس به محدوده مقاومتی قوی رسیده است
 
نیما نایینیان کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: در یک نگاه کلی آذر‌ماه برای بازار سهام با یک روند صعودی شارپ روبه‌رو نبود. بازار از نیمه دوم آذرماه تحرکاتی پیدا کرد ولی آن‌طور که بخواهیم بگوییم یک روند صعودی قوی را شروع کرد، اینگونه نبود. به همین خاطر شروع دی‌ماه را هم در ادامه همان روند می‌بینیم. چراکه شاخص حرکت کرد و به بالای ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد هم رسید و به تدریج منتظر بودیم که شاخص به یک محدوده مقاومتی برخورد کند.
پیش بینی بورس : روند بازار سهام متعادل است
 
 او ادامه داد: از اواسط آذرماه بازار رشدی داشت ولی در یک نگاه کلی باید گفت که روند کلی خنثی بود. الان هم نمی‌توان گفت در دی‌ماه بازار با افت مواجه شده است. همان‌طور که برای آذرماه هم نمی‌توان گفت که بازار رشد قوی داشته است.
 
 این کارشناس بورس افزود: به نظر می‌رسد روند فعلی شاخص کل متعادل است و پیش بینی بورس ت تعادل باشد. همان‌طور که وقتی بازار رشد کرد عرضه‌ها هم زیاد شد، بنابراین دو، سه روز منفی اخیر چندان نمی‌تواند ملاک باشد. در همین بازار منفی هم می‌توان سهم‌ها و گروه‌هایی را پیدا کرد که ارزندگی بیشتری داشته باشند و از این جهت بازار تخصصی‌تر شده است. الان سرمایه‌گذاران هم به این موضوع توجه می‌کنند و در همین بازار منفی سهم‌هایی داریم که رشد‌های ۶ یا ۷ درصدی داشته‌اند. به نظرم با توجه به بررسی‌ای که نسبت به ساختار بنیادی و تکنیکالی سهم‌ها انجام می‌شود می‌توان سود مناسب کسب کرد.
آثار تجدید ارزیابی بر بازار سهام
 
نایینیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: قطعا باید عامل بنیادی‌تر برای بازار سهام وجود داشته باشد. موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها که تا حدودی باعث گرم شدن بازار شد، نیازمند زمان است و به سرانجام رسیدنش به سال آینده موکول خواهد شد. با تجدید ارزیابی دارایی‌ها عملکرد شرکت‌ها و سودها واقعی‌تر می‌شود و در کل به نفع بورس است. حتی اگر سودآوری شرکت‌ها را هم تحت تاثیر خود قرار دهد، حداقل مالیات از شرکت‌ها کمتر می‌شود و دست‌درازی دولت که از طرف دولت به سود شرکت انجام می‌شد کم می‌شود.
عامل اصلی در پیش بینی بورس
 
او افزود: اگر بخواهیم از عوامل بنیادی بازار سهام به صورت سنتی یاد کنیم قطعا باید به دلار اشاره کنیم که محرک اصلی است. خیلی‌ها معتقدند تا زمانی که دلار یک حرکت قوی شروع نکند در بورس هم اتفاق خیلی ویژه‌ای رخ نمی‌دهد، اما باید روند کلی بازار را کنار گذاشت و باید روی سهم‌ها به صورت جزئی نگاه کرد. ضمن اینکه به صورت کلی برای پیش بینی بورس در دو ماه آینده می‌توان گفت بازار سهام جای حرکت و رشد را می‌تواند داشته باشد. چرا‌که چند سالی است که به صورت سنتی رشد بازار در بهمن‌ و اسفند اتفاق می‌افتد.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بازار سهام
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *