RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

کف بورس با گزارش‌های ۹ ماهه محکم شد

۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۷کد خبر: 360511
ایستانیوز:هر چند گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها نقش پررنگی در پیش بینی بورس فعالان بازار سهام نداشت اما یک کارشناسی بازار سرمایه معتقد است که همین گزارش‌ها چند سیگنال مهم به بازار مخابره کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بازار سهام شرایط ویژه‌ای را در این روزها سپری می‌کند و منفی‌های پیاپی را به ثبت رسانده است. در گزارش‌های پیش بینی بورس نیز یک نکته مشترک دارند و آن این است که اگر تدبیر مناسبی از طرف سیاستگذار بورسی در دستور کار قرار نگیرد آن وقت باید منتظر ادامه روند فعلی باشیم.
 
در این میان سوال مهم این است که سهم گزارش شرکت‌ها در نیمه اول امسال و همین طور گزارش‌های ۹ ماهه در وضعیت فعلی بازار سهام و پیش بینی بورس چه میزان بوده است؟
 
گزارش‌های پیش بینی بورس انتظار داشتند بعد از آنکه نتیجه گزارش عملکرد مالی شرکت‌ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ منتشر شود اثر مثبت آن در بازار سهام قابل مشاهده باشد، اما عملا این اتفاق رخ نداد. اتفاقی که تا حدود مشابهی بعد از انتشار گزارش‌های ۶ ماهه نیز تکرار شده بود. در آن زمان هم حال و روز بازار سرمایه چندان مناسب نبود و خیلی از گزارش‌های پیش بینی بورس معتقد بودند که انتشار گزارش‌های مثبت شرکت‌ها می‌تواند جهت بازار سهام را عوض کند، اما در عمل این اتفاق نیفتاد.
 
ثبت نام یارانه جاماندگان 1402
 
این در حالی بود که اتفاقا نتیجه گزارش‌های ۶ ماهه تا حدود زیادی مثبت بود. حالا باید به تحلیل این موضوع پرداخت که نتایج انتشار گزارش‌های جدید شرکت‌ها (۹ ماهه امسال) بر بازار سهام و پیش بینی بورس چیست؟ «جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با یک کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است.
چرا بورس به گزارش‌های ۹ ماهه واکنش نشان نداد؟
 
امیرحسین جنانی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: بورس اوراق بهادار تهران در روزهای آغازین از بهمن ماه معاملات سرد و کم‌رمقی را تجربه کرده که در واقع یکی از پرتلاطم‌ترین و پرخبرترین روزهای خود را پشت سر می‌گذارد. بعد از خبرهای سیاسی، اقتصادی و بودجه‌ای و تلاطم قیمت دلار بازار سهام و همین طور برخی موارد دیگر این روزها بازار از برخی مشکلات اساسی رنج می‌برد.
 
او ادامه داد: یک مشکل مداخله‌های دولت و در ادامه آن سهل‌انگاری شرکت‌ها در دیر ارسال کردن گزارش‌ها به بازار بود. در مقطعی که گزارش‌ها می‌توانست نقش عمده و بسزایی در تثبیت قیمت‌ها داشته باشد اینچنین با فضای منفی خبرهای سیاسی و پالایشی همه چیز به هم ریخته شد و همه گزارش‌ها را زیر سوال برد. البته سازمان بورس و ناشرین در این موضوع بی‌تاثیر نبوده‌اند و بار دیگر شاهد بودیم که گزارش‌ها دیر به بازار سهام مخابره شد و ماجراهای گروه پالایشی اثر این گزارشات را خنثی کرد، اما کلیت گزارش‌های ۹ ماه میان‌دوره‌ای شرکت‌ها خیلی منفی نبود و به صورت مساعد پیش رفت، البته در برخی شرکت‌ها دست‌اندازی دولت در وضعیت سودها به چشم می‌خورد. اگر گزارش‌ها با قیمت‌ها را کنار هم بگذاریم باید بگوییم آنقدر قیمت‌ها افت کرده و درجا زده که گزارش‌های فعلی که معمولی هستند باعث جذابیت دوباره بازار شده‌اند و P/E فعلی و فوروارد بازار را کاهش داده است.
پیش بینی بورس بر اساس گزارش‌های ۹ ماهه
 
جنانی تصریح کرد: با انتشار گزارش‌های اکثر شرکت‌ها، نسبت P/E گذشته‌نگر بازار به محدوده ۶.۲ واحد رسیده که کمترین P/E فصلی بازار از ابتدای ۱۳۹۸ است. به نظر می‌رسد گزارش‌ها می‌تواند عامل مهمی برای بازار سهام و پیش بینی بورس شود و اثرات چندگانه را در بازار داشته باشد. اثر اول اثر استواری است و به نوعی همزمان با این موضوع کاهش ریسک‌های بازار را نیز به همراه دارد، این یعنی انتشار گزارش‌ها یک بار دیگر نشان می‌دهد که بازار در قیمت‌های خوب و منطقی قرار داشته و این نقاط فعلی ریسک آنچنانی‌ای برای بازار ندارد، از همین رو نقش پابرجایی در قیمت دارد و مانع از افت بیش از پیش قیمت‌ها می‌شود.
 
این کارشناس بازار سرمایه گفت: اثر دوم اثر پیش‌برندگی به بازار می‌دهد، به این معنی که برخی گزارش‌ها آنقدر شرایط خوب را ترسیم می‌کنند که در کنار قیمت حال حاضر، بازار به این جمع‌بندی می‌رسد که قیمت‌های فعلی حداقلی بوده و رشد کوتاه‌مدت موقت را به سمت بازار تزریق می‌کند. اثر سوم اثر نیز زمان و لحاظ شدن سود‌ها در دل قیمت‌ها است. گزارش‌های ۹ ماهه به عنوان آخرین مقطع از گزارش‌های میان‌دوره‌ای که در سال جاری منتشر می‌شود مهم‌ترین نقشه راه و نشانه برای جریان و چشم‌انداز سودآوری امسال و سال آتی شرکت‌ها است. گزارش‌های فعلی به خوبی نشان‌دهنده این است که چه پیش بینی بورس را می‌توان برای بازار متصور بود و چه میزان تقسیم سود در دل شرکت‌ها وجود دارد و دقیقا اثر گذری زمان در این شرایط معلوم می‌شود؛ اینکه ما هرچه پیش برویم سودهای قوی‌تر در دل شرکت‌ها بیشتر می‌شود و فضای بنیادی، آنها را با توجه به همین سودها بهتر می‌کند. هر چقدر زمان بگذرد و سود شرکت‌ها قطعی‌تر بشود و قیمت‌ها نیز درجا بزنند و تغییر نکنند، فنر ارزندگی سهم‌ها جمع‌تر می‌شود و این دقیق پتانسیل فعلی بازار بعد از گزارش‌ها خواهد بود.
 
او اضافه کرد: در نهایت اثر گزارش‌ها اثر آماری نیز به همراه دارد و نشان می‌دهد که P/E بازار بعد از انتشار گزارش‌ها در چه مرتبه و چه مقطعی قرار دارد و به شکل آماری نیز اثبات می‌کند که فضای فعلی بازار قابلیت‌های قوی برای جذب جریان پول و حرکت را خواهد داشت، اما از گزارش‌ها انتظار ایجاد یک جهش در بورس را نداریم، چراکه فقط گزارش‌ها می‌تواند ثبات نسبی را در بازار برقرار کند و ریسک بازار را به حداقل ممکن خود برساند.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بورس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *