RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سازوکار اخذ مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد

تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت

تولید ۲۹.۴ هزار میلیارد تومانی بیمه آسیا در سال ۱۴۰۲

جزئیات نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها

بازارگردانیِ الزامی در بورس و فرابورس لغو شد

ادعاهای ضدونقیض آقای رئیس!

شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند

بانک سینا جایزه خوش حسابی گرفت

ارزهای دیجیتالی که باید زیر نظر داشته باشید

سقف معافیت مالیاتی اشخاص غیرتجاری مشخص شد

روند صعودی رشد وسودآوری همچنان ادامه دارد

جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط

آمار جدید از فقر در کشور+ نمودار

شناسایی بالاترین نرخ سود در صندوق تداوم اطمینان تمدن

سمت وسوی آینده اقتصاد ایران

عوامل کاهنده قیمت دلار

بیمه مستمری باران با شاخص تورم رونمایی شد

روزهای درخشان بورس تکرار می‌شود؟

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

اما و اگرهای بازار سهام؛

پیش بینی بورس در نیمه دوم سال

۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۷/۳کد خبر: 355442
ایستانیوز:بازار سهام به میانه رسید؛ هرچند در نیمه اول سال روزهای سختی برای بورس بود اما آیا می‌توان پیش بینی بورس نیمه دوم سال را صعودی در نظر گرفت؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بورس در شرایطی به استقبال نیمه دوم سال ۱۴۰۲ رفته است که در نیمه اول یکی از دوران پرالتهاب و پرتنش خود را طی سالیان اخیر سپری کرد. با وجود این روند مثبتی که از ابتدای شهریور ماه آغاز شد، امیدواری‌ها را بار دیگر در اذهان فعالان بازار سرمایه و سهامداران حقیقی و حقوقی و در گزارش‌های پیش بینی بورس زنده کرد، بلکه شرایط در نیمه دوم سال متفاوت رقم بخورد.
 
 در هفته‌های گذشته مجموعه‌ای از عوامل و متغیرهای اقتصادی و سیاسی سبب مثبت شدن بازار شد که البته به گفته کارشناسان از آنجا که این عوامل بسط و تداوم پیدا نکرد بار دیگر بازار سمت و سوی نزولی پیدا کرد.
 
مصداق بارز این وضعیت معاملات در روز شنبه هفته جاری بود. شاخص کل بورس روز شنبه روند نزولی داشت و با کاهش حدود ۲۸۵۱ واحدی، روی دو میلیون و ۱۱۸ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز همین روند را داشت و با ۱۰ واحد کاهش نسبت به روز قبل، رقم ۷۲۱ هزار و ۷۸۹ واحد را ثبت کرد.
 
اما حالا امیدواری‌ها با توجه به برخی عوامل دیگر مثل مذاکرات سیاسی، پول‌های آزادشده و گمانه‌ها در مورد FATF در شروع مهر ماه بیشتر از سه‌ماهه تابستان شده است. در هفته‌های اخیر شاخص کل بورس مقاومت سختی را در مرز یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی نشان داده که در صورت رشد ارزش معاملات و ورود پول حقیقی جدید می‌توان نسبت به شکستن مرزهای جدید و بازپس‌گیری رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی اردیبهشت‌ماه تا پایان پاییز امیدوار بود.
بازار سهام نیمه تعطیل بود
 
حسن حسین‌نیا کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: اگر بخواهیم هفته گذشته بورس را بررسی کنیم باید به پایان سال مالی شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و صندوق‌ها اشاره کنیم. اینکه از خرید صرف‌نظر کردند و عملا کاهش ارزش معاملات را داشتیم و در برخی موارد فروش‌های بالا را مشاهده کردیم.
 
او افزود: از طرف دیگر هفته گذشته شاهد تسویه‌حساب‌های بعضی از اعتبارها بودیم که از کارگزاری‌ها گرفته شده بود، اما اگر بخواهیم روز شنبه هفته جاری را بررسی کنیم به هر حال یک روز نیمه‌تعطیل و بین‌تعطیل بود که ارزش معاملات نسبتا پایین ثبت شد، ولی در عین حال تحرکات خوبی را در بازار سهام شاهد بودیم. اخبار مهمی در این مدت داشتیم مثل نرخ خوراک و گاز صنایع تا اخبار مربوط به آزادسازی ذخایر ارزی خارج از کشور.
سیمان و فولاد از بورس کالا خارج می‌شود؟
 
 این کارشناس بورس ادامه داد: درعین حال خبر مهم اخیر دیگر مربوط به وزیر مسکن بود که در اظهارنظری اعلام کردند که برای کنترل قیمت مسکن در پایتخت تصمیم‌گیری خواهد شد و همین‌طور تصمیم‌گیری در مورد خروج سیمان و فولاد از بورس کالا مطرح شد که البته به نظر نمی‌رسد چنین چیزی اجرایی شود. چراکه کلیت بورس کالا و قوانینی که در شورای عالی بورس وجود دارد امکان چنین چیزی را نمی‌دهد و فولاد و سیمان قطعا در بورس کالا باقی خواهند ماند و نظمی که ایجاد شده به‌هم نخواهد خورد.
محرک جدید برای بورس
 
 حسین‌نیا تصریح کرد: اگر بخواهیم روزهای آینده را در نظر بگیریم اظهار نظرهایی در مورد FATF گفته شد که ممکن است به صورت مشروط پذیرفته شود. حتی اگر به صورت مشروط FATF پذیرفته و تصویب شود قطعا برای بازار سرمایه محرک خیلی خوبی خواهد بود و روزهای خوبی را رقم می‌زند.
 
در کنار اینها شرایط بنیادی و گزارش‌های ماهانه و ۶ ماهه را در هفته‌های آینده شاهد خواهیم بود که می‌تواند بازار سرمایه را به کانون توجهات برگرداند. انتظاری که برای روزهای آینده وجود دارد در وهله اول این است که شاهد رشد ارزش معاملات باشیم و بعد از آن با خبرهای خوبی که اعلام می‌شود و مشخص شدن تکلیف برنامه هفتم توسعه بازار بتواند روزهای پایداری را به خودش ببیند.
پیش بینی بورس در نیمه دوم سال
 
مریم محبی دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: هفته‌های گذشته و هفته منتهی به شهریور ماه اخبار مثبتی درخصوص بهبود روابط ایران با جامعه جهانی داشتیم؛ مثل موضوع تبادل زندانیان و آزادسازی پول‌ها، افزایش فروش نفت و… اینها عواملی بود که بورس در انتظار آنها برای شروع یک حرکت مثبت بود، اما روز شنبه آن چیزی که مشاهده کردیم این بود که اخبار مثبت پایداری نداشت، آن هم به دلیل عدم اعتماد کامل به افزایش «ضریب تبدیل». ضریب تبدیل به معنی تبدیل نقدینگی به سهم‌های بورسی است.
 
او افزود: در صورت رشد ضریب تبدیل می‌توانیم روند مثبتی را در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ مشاهده کنیم. یعنی روند مثبت بورس که هفته گذشته شروع شده بود حداقل به مدت دو تا سه ماه ادامه‌دار باشد. درواقع روزهای خیلی منفی و فروش‌های خیلی سنگین را نداشته باشیم. منظور از پیش بینی بورس مثبت هم این نیست که هر روز شاهد مثبت ۵۰ هزار واحد باشیم. اگر گردش نقدینگی و ورود پول را در سهم‌های مختلف داشته باشیم می‌توانیم امیدوار باشیم که نیمه دوم نسبت به نیمه اول سال وضعیت بهتری داشته باشیم. این عوامل در کنار هم می‌تواند باعث شود که اگر این روند ادامه‌دار باشد، شاهد روند مثبت، ورود پول و سرعت گردش نقدینگی و شکست مقاومت در شاخص باشیم. در این صورت می‌توانیم انتظار بهتر شدن شرایط را در نیمه دوم سال برای بازار سرمایه داشته باشیم.



برچسب‌ها:پیش بینی بورس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *