RSS
امروز یکشنبه ، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

پیشتازی بانک شهر در حمایت از پروژه های شهری

اعلام جزییات احکام حقوقی ۱۴۰۳ بازنشستگان تامین اجتماعی

بانک‌ها شنبه‌ها تعطیل نشدند

انتخاب هوشمندانه بیمه پاسارگاد برای مدیریت روابط عمومی

برگزاری مراسم تجلیل از نمایندگان برتر بیمه کوثر

اهداف فصل نوین مدیریتی بیمه تجارت‌نو چگونه محقق شد؟

شرایط فروش ارز به زائران حج تمتع اعلام شد

انتشار غیرقانونی اطلاعات مالی یک موسسه

مبلغ جریمه مالیاتی بانک‌هایی که وام مسکن ندادند

تورم، دزدی را افزایش داد

چند درصد از ایرانی‌ها در دام فقر افتاده اند؟

روش دریافت مجوز فعالیت نهاد پولی اعلام شد

معامله بلوک ۸۵ درصد سهام "استقلال" قطعی شد

جهش ۸۸ درصدی درآمد‌های بیمه تعاون

تشریح راهبردهای نوین بانک صادرات به فعالان صنعت نفت

بیمه سامان محصولات متنوع خود را در نمایشگاه صنعت پخش به نمایش می گذارد

همکاری و حمایت کارفرمایان و بانک رفاه از توسعه مسکن کارگری

حمایت بیمه سینا از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران

طراحی محصولات بیمه نوین به نفع مشتریان

بحران مجردها برای اقتصاد ایران

تکرار مصوبه تهاتر نفت در بودجه ۱۴۰۳

حجم معاملات گواهی سپرده شمش از ۵ تن عبور کرد

بازگشت عرضه‌های اولیه به بورس

برنامه‌های راهبردی بانک سینا با جدیت دنبال می‌شود

افتتاح ۲۱۳ نیروگاه خورشیدی در استان سمنان با حمایت بانک سپه

سمت وسوی آینده اقتصاد ایران

۹:۶ - ۱۴۰۳/۲/۹کد خبر: 361846
ایستانیوز:۱۰ سال آینده ما با امروز بسیار متفاوت خواهد بود. ممکن است که در شرایط بسیار نامناسبی قرار بگیریم و رشد اقتصادی در محدوده ۲ تا ۳ درصدی باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، مسعود نیلی، اقتصاددان برجسته ایرانی و استاد بازنشسته دانشگاه شریف در مقاله مشترکی که با یاسر ملایی منتشر کرده با بیان اینکه با وجود رشد بالای اقتصاد در سه سال گذشته، سرمایه‌‌گذاری رشد بسیار ناچیزی داشته است، تصریح کرد: ۱۰ سال آینده ما با امروز بسیار متفاوت خواهد بود.
 
ممکن است که در شرایط بسیار نامناسبی قرار بگیریم و رشد اقتصادی در محدوده ۲ تا ۳ درصدی تا پایان این دهه خوش‌بینانه است.
 
این استاد اقتصاد با بیان اینکه میانگین نسبت موجودی سرمایه به تولید ایران از سال ۱۳۶۹ تا ۱۴۰۰ هم در کشور ما و هم در کشورهای دیگر، حول یک خط افقی نوسان می‌کند، گفت: آن چیزی که ما را از بقیه کشورها متمایز می‌کند، زیاد بودن این نسبت است که نشان‌دهنده بهره‌‌وری پایین سرمایه است.
 
این نسبت در ایران در اطراف ۳.۷ نوسان می‌‌کند، اما در کشورهای دیگر در حدود ۲.۷ تا ۳ است. این موضوع نشان می‌دهد که سرمایه‌‌گذاری در ایران به تولید متناسب با خودش ختم نمی‌شود.
متغیری که تعیین‌‌کننده رشد بلندمدت اقتصاد ایران است
 
به گزارش جماران، نیلی در این مقاله که بخشی از آن هم در نشست بررسی چشم‌انداز اقتصاد ایران در موسسه آکادمی دانایان ارائه شد، با بیان اینکه در اقتصاد ایران هر قدر موجودی سرمایه رشد کند، تولید داخلی هم رشد می‌کند، توضیح داد: درنتیجه اگر بخواهیم چشم‌اندازی از رشد داشته باشیم باید بدانیم که رشد موجودی سرمایه به چه صورتی‌ است.
 
رشد موجودی سرمایه با تولید همبستگی بالایی دارد و درنتیجه رشد بلندمدت ایران حاصل رشد در موجودی سرمایه است، پس تا اینجا می‌توانیم نتیجه بگیریم که رشد موجودی سرمایه تعیین‌‌کننده رشد بلندمدت اقتصاد ایران است.
سرمایه‌‌گذاری رشد بسیار ناچیزی کرده است
 
نیلی گفت: بخش دیگری می‌تواند تبدیل به سرمایه‌‌گذاری شود که با تبدیل به موجودی سرمایه باعث فعال ‌شدن چرخه رشد اقتصادی ایران شود، اما به‌‌رغم رشد بالای اقتصاد ایران در سه سال گذشته، سرمایه‌گذاری رشد بسیار ناچیزی کرده است.
 
به ‌صورتی که سرمایه‌‌گذاری در سال ۱۴۰۰ حدود نصف سرمایه‌‌گذاری در سال ۱۳۹۰ بوده است.
افزایش تولید، عمدتا به موجودی انبار اضافه شده است
 
این استاد اقتصاد تاکید کرد: اتفاق جالبی که در اقتصاد ایران و طی این سه سال افتاده، این است که افزایش تولید، جز بخشی که به مصرف خانوارها رسیده، عمدتا به موجودی انبار اضافه شده است.
 
۱۶ تغییر در موجودی انبار ایجاد شده که یا ناشی از کاهش تقاضا از سمت خانوارهاست یا ناشی از عدم ‌قطعیت‌ها و انتظارات تورمی.
 
روند صعودی تغییر در موجودی انبار در اقتصاد ایران، حاکی از ناکارایی‌های زیادی است که آن‌هم در نتیجه عدم قطعیت‌‌هایی است که وجود دارد. جمع‌بندی مصارف هم نشان می‌دهد افزایش موجودی انبار، بیشترین رشد مصارف را با ۵۲.۳درصد داشته است.
رشد موجودی سرمایه در اقتصاد ایران به صفر رسیده است
 
وی افزود: اگر دوباره به سازوکارهای بلندمدت اقتصاد ایران بازگردیم، می‌بینیم که رشد موجودی سرمایه در اقتصاد ایران به صفر رسیده است، یعنی از سال ۱۳۹۶ به بعد، به همان مقداری که در اقتصاد ایران استهلاک داریم سرمایه‌‌گذاری انجام شده است، بنابراین موجودی سرمایه دیگر در رشد اقتصادی ایران سهمی ندارد.
 
این اقتصاددان با بیان اینکه موجودی سرمایه یک ساختار بخشی دارد و قسمتی از آن در بخش کشاورزی و قسمتی در صنعت و قسمتی در نفت است، خاطرنشان کرد: در این ساختار، آن چیزی که عمدتا برای ما رشد ایجاد می‌کند، موجودی سرمایه در بخش‌‌های صنعت و نفت است.
 
اگر به موجودی سرمایه در این دو بخش نگاه کنیم، مشاهده می‌کنیم که هر دو شاهد رشد منفی بوده‌اند، یعنی از سال ۱۳۸۹ به بعد و ۱۳۹۶ برای بخش صنعت، موجودی سرمایه این دو بخش کوچک و کوچک‌تر می‌شود و ساختمان‌‌ها و ماشین‌آلاتی که در قدرت تولید این دو بخش هستند، ضعیف‌‌تر می‌شوند.
 
می‌توان گفت که با رشد منفی موجودی سرمایه در این دو بخش، موتور رشد اقتصادی ما خاموش است و آن چیزی که باعث افزایش موجودی سرمایه می‌شود، سرمایه‌‌گذاری در بخش مسکن و خدمات است.
 
نیلی تاکید کرد: از مجموع این شواهد می‌توان نتیجه گرفت که رشد اقتصادی سال‌‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ ناشی از ساز و کارهای بلندمدت و عوامل پایدار رشد اقتصادی نبوده‌، بلکه در نتیجه شوک‌‌ها و نوسانات کوتاه‌مدت ایجاد شده ‌است، بنابراین ادامه رشد با ماهیت شرایط فعلی، تنها با ادامه افزایش تولید، صادرات یا افزایش قیمت نفت امکان‌پذیر است.
 
ادامه افزایش صادرات شاید در شرایط تحریم غیرواقعی به ‌نظر برسد و افزایش قیمت نفت هم عاملی خارج از کنترل سیاستگذار است.
به ‌نظر نمی‌رسد ایران بتواند رشد بالاتر از ۲درصد را به راحتی تجربه کند
 
وی با بیان اینکه در کنفرانس اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۳ با آقای خاوری‌نژاد پیش‌بینی کردیم که به ‌نظر نمی‌رسد ایران بتواند رشد بالاتر از ۲درصد را به راحتی تجربه کند که آمار هم حاکی از همین است، یادآور شد: اکنون هم می‌توان نتیجه گرفت که رشد در محدوده ۲ تا ۳درصدی تا پایان این دهه خوش‌بینانه به ‌نظر می‌رسد، مگر اینکه تغییرات بزرگی در عواملی که رشد اقتصادی برای ایران ایجاد می‌کنند، رخ دهد، مانند دسترسی بیشتر به تکنولوژی، اصلاحاتی در ساختار بودجه و در نظام بانکی، حل مشکلات انرژی و منابع آبی و سایر عوامل.
 
نیلی گفت: معتقدم که باتوجه به شرایط خطیری که اکنون در آن قرار داریم، ۱۰ سال آینده ما با امروز بسیار متفاوت خواهد بود. امیدواریم که بسیار بهتر باشد، اما ممکن است که در شرایط بسیار نامناسبی قرار بگیریم.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:اقتصاد ایران
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *