RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

با تسهیل گری بیمه البرز، مسیر دریافت کارت سبز هموار شد

سازوکار اخذ مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد

تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت

تولید ۲۹.۴ هزار میلیارد تومانی بیمه آسیا در سال ۱۴۰۲

جزئیات نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها

بازارگردانیِ الزامی در بورس و فرابورس لغو شد

ادعاهای ضدونقیض آقای رئیس!

شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند

بانک سینا جایزه خوش حسابی گرفت

ارزهای دیجیتالی که باید زیر نظر داشته باشید

سقف معافیت مالیاتی اشخاص غیرتجاری مشخص شد

روند صعودی رشد وسودآوری همچنان ادامه دارد

جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط

آمار جدید از فقر در کشور+ نمودار

شناسایی بالاترین نرخ سود در صندوق تداوم اطمینان تمدن

سمت وسوی آینده اقتصاد ایران

عوامل کاهنده قیمت دلار

بیمه مستمری باران با شاخص تورم رونمایی شد

روزهای درخشان بورس تکرار می‌شود؟

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

زنگ‌های هشدار رکود اقتصادی

۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۹/۶کد خبر: 357529
ایستانیوز: در دهه‌های اخیر، سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی در کشور، همواره برای سرمایه‌گذاران راه رفتن بر لبه تیغ بوده‌است.
بنابر گفته کارشناسان زنگ‌های هشدار رکود اقتصادی به صدا درآمده‌است؛ در شرایطی که دولت با سیاست‌هایی همچون حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزایش دستمزد کارگران و قیمت‌گذاری دستوری، هزینه‌های تولید را بالا برده‌است؛ در راستای کاهش نقدینگی در کشور قدم برداشته‌است.
 
کاهش حجم پول در گردش در شرایطی که حمایتی از تولید صورت نگیرد می‌تواند منجر به رکود اقتصادی بی‌سابقه‌ای در کشور شود و خطر ورشکستگی کارگاه‌های تولیدی را به همراه دارد.
 
در دهه‌های اخیر، سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی در کشور، همواره برای سرمایه‌گذاران راه رفتن بر لبه تیغ بوده‌است.
 
به کارگیری مدیران غیرمتخصص به جای افراد دارای صلاحیت منجر به کاهش بهره‌وری صنایع شده‌است و آنها را در آستانه ورشکستگی قرار داده‌است، ورود بدون حساب و کتاب جنس‌های چینی به بازار، کمر واحد‌های تولیدی داخلی را شکسته‌است و تصمیمات ناگهانی ثبات را از اقتصاد ایران گرفته‌است و در حالی که تولید در کشور روزهای سختی را سپری می‌کند، رکود اقتصادی در کمین مردم و واحد‌های‌ تولیدی است.
کشور با اقتصاد چمدانی اداره می‌شود
 
مهدی پازوکی، اقتصاددان و استاد سابق دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با شبکه شرق و با بیان این موضوع که “حاکمیت باید سلامت اقتصادی را به اقتصاد ایران باز گرداند”، گفت:« این سلامت اقتصادی شامل کنترل تورم، انضباط مالی در سند بودجه دولت و انضباط پولی در سیستم بانکی می‌شود و هرگونه بی‌انضباطی اقتصادی می‌تواند سلامت اقتصادی ایران را دچار مشکل کند.»
 
پازوکی با بیان اینکه استراتژی توسعه دولت سیزدهم نامشخص است؛ گفت:« مشخص نیست که دولت می‌خواهد با دنیا بجنگد و یا تعامل کند، مشخص نیست که سیستم بانکی آن می‌خواهد با دنیا کار کند و یا در همین حالت اقتصاد چمدانی باقی بماند. در یک اقتصاد بسته، حتی اگر از بهترین‌ اقتصاددانان دنیا دعوت به همکاری شود، هیچ کاری از دست آنها برنمی‌آید.»
شایسته‌سالاری جای خود را به سیستم قبیله‌ای داده‌است
 
استاد سابق دانشگاه علامه‌طباطبایی در ادامه گفت:« امروز باید به ارزش پول ملی کشورهایی که در دهه ۵۰ شمسی خیلی از ما عقب بودند، نگاه کرد و پرسید «چرا چنین اتفاقی افتاد»؛ این کشورها بخردانه تصمیم گرفتند، در کشور ما اما شایسته سالاری به فراموشی سپرده شده‌است و زمانی که سیستم شایسته‌سالاری جای خود را به سیستم قبیله‌ای می‌دهد، سلامت اقتصادی به خطر می‌افتد.»
سقوط ۱۰۰درصدی ارزش پول ملی در دولت سیزدهم
 
پازوکی در ادامه گفت:«‌ نظام تصمیم‌گیری کلان اقتصادی کشور باید به سمت منافع ملی مردم ایران تغییر جهت دهد و نباید در جهت منافع گروهی خاص باشد. ارزش پول ملی در دو سال و نیم گذشته ۱۰۰ درصد کاهش پیدا کرده‌است و دلیل آن این است که اقتصاد دستور نمی‌پذیرد. اقتصاد نیاز به برخورد علمی با مشکلات اقتصادی دارد.»
رکود اقتصادی در کشور ناگزیر است
 
این اقتصاددان در ادامه با بیان اینکه رکود اقتصادی در یک اقتصاد بسته، یک اتفاق ناگذیر است؛ گفت:« ایران از نظر اقتصادی دو مزیت دارد، یکی از آنها انرژی ارزان است و دیگری نیروی کار تحصیل‌کرده و ارزان است.
 
قیمت نیروی کار در ایران در نسبت با بازار جهانی پایین‌تر است. ما از این مزیت‌های اقتصادی استفاده نمی‌کنیم. زمانی که اقتصاد بسته‌است، سرمایه‌گذاری خارجی صفر است. در حال حاضر رشد اقتصادی ما فصلی است و این رشد اقتصادی را نمی‌توان توسعه اقتصادی نامید.»
فرار سرمایه ایرانیان به خارج از کشور
 
پازوکی با بیان اینکه طرز تفکر محدود هزینه‌های اجتماعی به بار می‌آورد؛ گفت:« ایرانیان در حال حاضر سرمایه‌های خود را به ترکیه، گرجستان و یا قبرس می‌برند و در کشوری به غیر از کشور خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند و بنابر تخمین‌های صورت گرفته ایرانیان دومین ملتی هستند که بیشترین سرمایه‌گذاری را در حوزه مسکن در خارج از کشور کردند.»
 
استاد سابق دانشگاه علام طباطبایی در ادامه با بیان اینکه صحبت‌های رئیس دفتر کلان سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه “باید با استفاده از روش‌های تکمیلی و دخالت نهاد‌های امنیتی جلوی تورم گرفته شود”، غیرعلمی است؛ گفت:« برای کنترل تورم، باید مخارج دولت کاهش پیدا کند و جلوی ورود پول پرقدرت به اقتصاد کشور گرفته شود.»
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *