RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

هفته پرماجرای بورس آغاز شد

۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۵/۲۱کد خبر: 354763
ایستانیوز:روند این هفته بازار سهام متاثر از چند خبر مهم است که هر کدام وزن بالایی می‌تواند داشته باشد. بنابراین برای پیش بینی بورس این هفته باید توجه ویژه ای به این عوامل داشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، پیش بینی بورس این هفته تحت تاثیر اخبارهای و اتفاقاتی است که هر کدام به تنهایی می‌تواند اثرگذاری قابل توجهی بر روند بازار سهام داشته باشد.
 
 در هفته گذشته خبرهای مختلفی از جمله ابطال نرخ خوراک در هیات تطبیق مصوبات دولت و همین‌طور تغییر یا لغو عوارض صادراتی مواد خام و نیمه‌خام معدنی اعلام شد که همگی سیگنال‌های مثبتی را به بورس مخابره کرد.
 
از سوی دیگر خبر توافق ایران و آمریکا بر سر آزادسازی پول‌های بلوکه شده و کاهش قیمت دلار می‌توان به عنوان متغییر مهمی در پیش بینی بورس در نظر گرفته شود.
 
به طور کلی در این خصوص دو دیدگاه وجود دارد. برخی معتقدند که انتشار خبرهای مذکور در همین حد نیز می‌تواند در بازار سهام تاثیرگذار باشد و روند بازار را در مدار مثبت طی هفته جدید قرار دهد. اما از سوی دیگر برخی معتقدند که بورس همچنان دچار نوعی سرگردانی است، به دلیل اینکه هنوز هیچ‌کدام از این خبرها به مرز قطعیت نرسیده و بنابراین نمی‌توان آثار آنها را روی بازار سرمایه و نمادهای شاخص‌ساز ارزیابی کرد.
 
از این رو دیدگاه دوم بر این باور است که روند دو هفته گذشته مرداد ماه کم و بیش در هفته جاری نیز ادامه خواهد یافت و نباید در انتظار اتفاق و رخداد ویژه‌ای در بازار باشیم.
 
در این چارچوب تحلیلی کارشناسان در پیش بینی بورس خود معتقدند که هنوز شوک بزرگی به بازار وارد نشده است. به اعتقاد تحلیلگران خبرهای منتشرشده درخصوص توافق‌های محدود ایران و آمریکا یا موضوع نرخ خوراک هنوز در حدی نیست که بخواهد تحول چشمگیری در بورس ایجاد کند، چراکه ابعاد این خبرها محدود است و به قطعیت نرسیده است.
 
ضمن آنکه روند دو ماه گذشته نیز به گونه‌ای بوده است که اعتماد سرمایه‌گذاران خرد از دست رفته و فضای نااطمینانی در بازار حاکم شده است. کارشناسان بر این باورند که بازار برای اینکه به صورت پایدار در یک روند مثبت قرار بگیرد، نیازمند یک خبر مهم و بزرگ از طرف دولت است. چراکه طبیعتا این شوک نمی‌تواند از طرف سهامداران به بازار تزریق شود.
 
از این رو باید منتظر ماند و دید کدام یک از این دو دیدگاه در بازار هفته جاری محقق می‌شود. آیا وزن خبرهای اخیر بازار را تکان خواهد داد یا فضای دو هفته گذشته که توام با سرگردانی و سردرگمی بوده همچنان ادامه پیدا می‌کند. «جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با کارشناسان به پیش‌بینی بازار در هفته جاری پرداخته است.
بی‌اعتمادی در بازار سهام ادامه دارد
 
مسعود موفقی از فعالان و کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: پیش ‌بینی بورس هفته جاری سخت است؛ ولی به نظر می‌رسد شرایط بازار سهام مانند هفته گذشته باشد. شاید به دلیل توافق سیاسی، نماد بانکی و خودرویی واکنش مثبت نشان دهند، مساله اصلی در حال حاضر ارزندگی و عدم ارزندگی سهم‌ها نیست، مساله اصلی بیشتر بی‌اعتمادی است که بین توده‌های مردم در زمینه سرمایه‌گذاری در بورس ایجاد شده است و از این رو آنها رغبت نمی‌کنند پول وارد کنند.
 
 او ادامه داد: همین اتفاق باعث رکود در بازار سهام شده است. باید دولت با خبری مثل تغییر نرخ خوراک یک شوکی وارد کند تا پول‌ها به سمت بورس بیایند. در غیر‌این صورت به نظر نمی‌رسد رویدادهای اخیر بتواند تاثیر مثبتی در بازار ایجاد کند.
 
 ممکن است شنبه بانکی‌ها و خودرویی‌ها کمی مثبت شوند. الان قیمت‌ها از نظر P/S وP/E ارزنده است، ولی بازدهی بورس نسبت به بازارهای دیگر پایین است. به خاطر اینکه خیلی‌ها مرتب ضرر کرده‌اند. به غیر ‌از برخی افرادی که سابقه سرمایه‌گذاری دارند، افراد دیگر رغبت زیادی به سرمایه‌گذاری ندارند.
بازار سهام نیاز به شوک دارد 
 
«موفقی» تصریح کرد: ارزش معاملات الان هم نسبت به اردیبهشت ماه خیلی افت کرده و به طور مرتب بی‌اعتمادی وارد بازار شده است. آنهایی هم که در اردیبهشت در حال سرمایه‌گذاری بودند، بعد از خبر نرخ خوراک که متوجه شدند عده‌ای رانت اطلاعاتی داشتند باعث تشدید این بی‌اعتمادی شد.
 
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: افراد قبول دارند که سهام‌ها ارزنده است، اما می‌گویند پول‌مان را در جایی که متغیرهایش در اختیار ما نیست وارد نمی‌کنیم. یعنی احساس می‌کنند بازیچه یکسری متغیرهای دیگری قرار گرفته‌اند. این موضوع باید به گونه‌ای حل شود. البته اگر یک موج مثبتی ایجاد شود شاید دوباره اعتماد برگردد.
 
این موج مثبت از طرف مردم به وجود نمی‌آید، بلکه باید این شوک از مسیر دیگری وارد بورس شود. به عنوان مثال اگر خبر توافق تداوم داشته باشد، می‌تواند چنین شوکی را ایجاد کند. خبر توافقی هم که منعکس شده یک توافق محدود است و ارتباطی با برجام ندارد. تا زمانی که توافق گسترده‌ای نشود و تحریم‌های مالی برداشته نشود که در تراکنش‌های مالی ما اثر بگذارد، این خبرها نمی‌تواند روی بازار اثرگذار باشد، بلکه فقط یک واکنش نصف و نیمه ایجاد می‌کند.
پیش بینی بورس تا پایان مرداد
 
بهروز زارع فعال بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: به نظر می‌رسد شرایط بازار در هفته آینده با هفته گذشته تفاوت چندانی نکند. دلیل هم این است که همه چیز مبهم است. وقتی ابهام وجود دارد تغییر قابل‌توجهی در بورس رخ نمی‌دهد.
 
موضوع ابطال نرخ خوراک هم قطعی نیست و تا الان هم چند بار گفته شده است. وزیر اقتصاد اظهارنظر کرد و گفت که اصلاح می‌شود، اما بعد هیات دولت چیز دیگری گفت و حرف وزیر اقتصاد را رد کرد.
 
وی افزود: هر زمان نرخ خوراک به صورت قطعی اصلاح شد و تغییر کرد می‌توان اثرش را روی بازار ارزیابی کرد. ولی به دلیل اینکه مشخص نیست چه اتفاقی رخ بدهد، به نظر می‌رسد بعد از چند بار که سهامداران در مورد این قضیه متضرر شدند فعلا واکنشی نشان نمی‌دهند. بیشتر افراد منتظر می‌مانند تا مصوبه نهایی بیرون بیاید و بعد واکنش نشان دهند.
 
 زارع ادامه داد: پیش ‌بینی بورس تا پایان مرداد مشکل است، ولی به نظر می‌رسد روند یکی، دو هفته اخیر تا پایان مرداد ادامه پیدا کند. بعضی روزها کم و بیش مثبت و بعضی روزها کمی منفی است، یعنی فعلا بازار به نوعی بلاتکلیف است.
بورس از اواخر مرداد جان می‌گیرد؟
 
رضا حسینی دیگر فعال بازار سرمایه به «جهان‌صنعت» گفت: تاثیر خبرهای اخیر روی بازار مثبت است. به نظر می‌رسد بازار یک بالایی داشته باشد. اگر در آینده نرخ‌ها دستکاری نشود کم‌کم وضعیت بهتر می‌شود و اواخر مرداد می‌توانیم رشد پایداری را شاهد باشیم. اگر نرخ خوراک به صورت قطعی لغو شود به صورت سریع اثرش را در بازار خواهیم دید.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *