RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

نااطمینانی بلای جان بازار سهام؛

چرا بورس صعودی نمی‌شود؟

۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۵/۲۸کد خبر: 354876
ایستانیوز:آمارها نشان می‌دهد که حقیقی‌ها همچنان از بورس فراری هستند و هر چند پیش بینی بورس کارشناسان حاکی از مستعد بودن بازار برای صعود است اما در شرایط کنونی بازگشت به روند صعودی کمی دشوار به نظر می‌رسد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،هفته‌ای که گذشت تابلوی بازار سهام در بیشتر روزها قرمز رنگ و بورس شاهد خروج سنگین پول‌های حقیقی بود. به طوری که به غیر ‌از یک روز در سایر روزهای معاملاتی هفته، پول حقیقی از بورس خارج شد و شاخص هم به زیر ۲ میلیون واحد رسید. شرایطی که باید در پیش بینی بورس خود به آن توجه ویژه ای کرد.
بلاتکلیفی بورس از مصوبات ناگهانی
 
در هفته گذشته موضوع اصلی عدم‌ تعیین ‌تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ ها بود که فعالان بازار در انتظار تصمیم نهایی برای آن بودند. اما دولت همچنان از اقدام تازه در این خصوص خودداری کرد و تنها در روز چهارشنبه رییس مجلس در جلسه‌ای با جمعی از فعالان بازار سرمایه و فعالان صنفی از پتروشیمی‌ها و سیمانی‌ها به آنها وعده اصلاح این مصوبه را داد.
 
وعده‌ای که البته بازار آن روز هم چندان جدی نگرفت و روز چهارشنبه ۲۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.
 
در مجموع کل هفته هزار و ۹۵۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۳۹۱ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته قبل‌تر ۱۸ درصد بیشتر است.
 
به اعتقاد کارشناسان، ریشه این اتفاقات به بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران خرد و حقیقی برمی‌گردد که تمایلی به آوردن پول جدید به بازار سرمایه ندارند و این در شرایطی است که ارزندگی بازار قابل‌قبول است، اما سایه بی‌اعتمادی همچنان سنگین است.
 
به نظر می‌رسد بیش از هر چیز بازار نیازمند یک شوک سیاسی یا اقتصادی باشد تا روند دو-سه ماه گذشته تغییر کند. اگرچه گفته می‌شود که بورس جای ریزش بیشتری را ندارد، اما از آن طرف چندان اراده‌ای برای رشد بازار دیده نمی‌شود.
 
در واقع در اینجا مسوولیت مستقیم با سازمان بورس و نهادهای بالاتری است که در این مدت تقریبا جز انفعال کنش و واکنش دیگری از خود بروز نداده‌اند، اما احتمالا آنچه در هفته آتی می‌تواند شرایط را تا حدودی تغییر دهد دو متغیر نرخ خوراک و عوارض صادراتی است که اگر دولت در هر دو مورد از سیاست قبلی خود که افزایش نرخ بوده عقب‌نشینی کند می‌توان نسبت به وضعیت بازار تا حدودی امیدوار بود در غیر‌این صورت نااطمینانی‌ها همچنان سایه خود را روی بازار خواهد انداخت و تا حدودی ریزش حقیقی‌ها در هفته جاری هم کم و بیش ادامه خواهد داشت.
 
«جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با کارشناسان، به ارزیابی روند هفته گذشته و پیش‌بینی  بورس در هفته جاری پرداخته است.
اعتماد از بازار رفته است
 
مسعود موفقی فعال و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» درباره رخدادهای بازار سرمایه در هفته گذشته و شدت گرفتن بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران خرد اظهار کرد: بورس بعد از خبرهای متناقضی که راجع به نرخ خوراک و غیره پیش آمد، نیازمند یک شوک بود که اعتماد را به سرمایه‌گذاران حقیقی برگرداند؛ شوکی که همچنان نیازمند آن است.
 
در حال حاضر بحث ارزندگی بازار مطرح نیست، چراکه از نظر متغیرهای P/S و P/E در میانه تاریخی هستیم و از این جهت نمی‌توان گفت بازار حبابی دارد که بخواهد تخلیه شود. لذا از نظر فاندامنتالی خیلی اصلاح شدیدی را نمی‌توان متصور شد.
 
او ادامه داد: اما اینکه چرا سرمایه‌گذاران رغبت نمی‌کنند و شاهد خروج پول حقیقی از بازار هستیم، به دلیل بی‌اعتمادی‌ای است که ایجاد شده و اینکه سه سال از سال ۹۹ گذشته، اما شاخص همچنان از آن زمان پایین‌تر است؛ یعنی به طور میانگین با وجود تورمی که در بازارهای دیگر وجود داشته، کسی سودی نکرده است.
بازار سهام به شوک نیاز دارد
 
رفع این بی‌اعتمادی نیازمند یک شوک است. این شوک می‌تواند خبر اصلاح نرخ خوراک یا راحت‌تر شدن افزایش سرمایه برای شرکت‌ها باشد. چون اکثر سهام بورسی‌ها در دست نهادهای مالی بزرگ است و آنها می‌توانند پول‌های بیشتری را از صندوق‌های درآمد ثابت وارد بازار کنند.
 
یعنی پولی از بیرون بازار وارد شود یا شاید رشد دلار بتواند محرکی شود؛ باید یکی از این اتفاقات رخ دهد. در غیر‌این صورت در کوتاه‌مدت خیلی امیدی به بازگشت اعتماد و آوردن پول‌های حقیقی نیست.
پیش بینی بورس در هفته پایانی مرداد
 
موفقی درباره پیش‌بینی بورس در هفته جدید گفت: از لحاظ ارزندگی خیلی جا برای ریزش وجود ندارد، اما از آن طرف هم خیلی محرکی برای ورود پول جدید نیست. شاید مثل هفته گذشته حجم خروج پول را شاهد نباشیم.
 
در واقع احتمالا در اشل‌های کوچک‌تر خروج پول حقیقی را در روزهای اول هفته داشته باشیم، اما در این هفته دولت باید موضع خود را در مورد نرخ خوراک مشخص کند.
 
شاید اگر در آنجا تعدیلی صورت بگیرد ممکن است وضعیت بازار کمی مثبت شود. البته این بستگی به اراده موسسات بزرگ دارد که چقدر بخواهند پول به بازار تزریق کنند. اینها می‌تواند عوامل مثبتی باشد. اخیرا دیوان عدالت اداری در مورد اخذ عوارض صادراتی دستوری را صادر کرده است که این هم می‌تواند یک فضای مثبتی را به وجود بیاورد، اما اگر با همان فضای ابهام پیش برویم و نرخ دلار هم بالا نرود و موسسات بزرگ هم حمایت خاصی نکنند، روند خروج پول کم و بیش مانند هفته قبل ادامه خواهد داشت.
بورس همچنان مبهم است
 
مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در همین باره به «جهان‌صنعت» گفت: خروج پول‌های حقیقی در هفته قبل به این دلیل بود که تکلیف نرخ خوراک روشن نشد و مجلس مدام وعده می‌داد که آن را اصلاح می‌کند، اما دولت زیر بار این اتفاق نرفت و برای همین بازار با ابهام روبه‌رو شد.
 
در واقع نرخ خوراک و عوارض صادراتی هیچ‌کدام تعیین‌تکلیف نشدند، برای همین مشخص نشد بازار سرمایه می‌خواهد در نهایت به کدام سمت برود.
 
در این خصوص نهادی که تعیین‌کننده است دولت است، نه مجلس، برای همین دیدار رییس مجلس با فعالان بازار سرمایه هم چندان تاثیری در بازار ایجاد نکرد. وضعیت هفته آینده هم بستگی به تعیین‌تکلیف این دو موضوع یعنی نرخ خوراک و عوارض صادراتی خواهد داشت.
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *