RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

با تسهیل گری بیمه البرز، مسیر دریافت کارت سبز هموار شد

سازوکار اخذ مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد

تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت

تولید ۲۹.۴ هزار میلیارد تومانی بیمه آسیا در سال ۱۴۰۲

جزئیات نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها

بازارگردانیِ الزامی در بورس و فرابورس لغو شد

ادعاهای ضدونقیض آقای رئیس!

شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند

بانک سینا جایزه خوش حسابی گرفت

ارزهای دیجیتالی که باید زیر نظر داشته باشید

سقف معافیت مالیاتی اشخاص غیرتجاری مشخص شد

روند صعودی رشد وسودآوری همچنان ادامه دارد

جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط

آمار جدید از فقر در کشور+ نمودار

شناسایی بالاترین نرخ سود در صندوق تداوم اطمینان تمدن

سمت وسوی آینده اقتصاد ایران

عوامل کاهنده قیمت دلار

بیمه مستمری باران با شاخص تورم رونمایی شد

روزهای درخشان بورس تکرار می‌شود؟

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

سکون در بازار سهام؛

اینجا بورس است، لطفاً با احتیاط وارد شوید!

۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۳/۲۸کد خبر: 351825
ایستانیوز:روند معاملات بازار سهام و شرایط سیاسی و اقتصادی کشور حاکی از این است که برای پیش بینی بورس باید به متغیری توجه کرد که ماهیت برونزا دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بورس به وضوح دچار سردرگمی است. این بلاتکلیفی البته از سایر بازارها سرایت کرده و همچنان همه چیز در حالتی از تعلیق قرار دارد. روز گذشته نیز در حالی که بازار در نیمه نخست خوب پیش می‌رفت، در نیمه دوم فشار عرضه‌ها بیشتر شد.
 
در نهایت شاخص کل بورس دیروز با رشد ۷۰۲ واحدی یک نوسان حداقلی مثبت را تجربه کرد.
 
نمادهای وبملت، کچاد، بوعلی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. از سوی دیگر نمادهای تاپیکو، فملی و شپنا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل از خود بر جای گذاشتند.
 
برخی کارشناسان بازار سرمایه این روند صعودی بی‌جان شاخص کل را صرفا پولبکی به سطح ۲.۲ میلیون واحد می‌دانند. این کارشناسان پیش بینی بورس خود را بر ادامه اصلاح شاخص استوار کرده اند.
سایه سنگین برجام بر سر بورس
 
در هر حال بازار سهام در فاز اصلاحی قرار دارد. مشخص نبودن نتیجه مذاکرات مهم‌ترین ابهامی است که پیش پای خریداران قرار گرفته است. در نتیجه ریسک معاملات را بالا برده است.
 
توافق خرید سهام ریالی مانند گروه خودرو و بانکی را جذاب می‌کند. در نقطه مقابل شکست مذاکرات استقبال از سهام دلاری مانند گروه‌های پتروپالایشی را افزایش می‌دهد. ولی بررسی شاخص گروه‌های مختلف در این بازه اصلاحی بازار سهام نشان می‌دهد که گروه بانکی مهم‌ترین حامی بازار سرمایه در این مدت بود و مانع از سقوط سنگین‌تر در شاخص کل بورس شده است.
 
به طور کلی تا ثبات سیاسی،‌ روند نوسانی بورس و کلیت اصلاحی بازار سهام ادامه خواهد داشت. در این شرایط مهم‌ترین نکته این است که معامله گران به ویژه معامله گران خرد نسبت به ورود به موقعیت‌های خرید و فروش با احتیاط حداکثری عمل کنند.
کاهش قدرت خریداران در بازار سهام
 
محمد غفوری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تشریح کرد: بازار سهام بعد از یک دوره رونق شش ماهه با توجه به عقب‌ماندگی نسبت به بازارهای موازی که شاهد یک رشد دست‌جمعی در بازار بودیم. چند روزی است که وارد فضای اصلاحی شده است.
 
غفوری می‌گوید: بسیاری از سرمایه‌گذاران با توجه به اتفاقات تلخ گذشته، از وضعیت موجود و چشم‌انداز آتی بازار سرمایه نگران هستند و وضعیت فعلی را به گذشته تشبیه می‌کنند.
 
این کارشناس بازار سرمایه همچنین اظهار داشت: از طرفی این روزها خبر از گشایش‌های ارزی و بهبود روابط سیاسی در منطقه به گوش می‌رسد. موضوعی که باعث شده سرمایه‌گذاران مقداری محافظه‌کار عمل کنند. در نتیجه اقبال خرید قوی در بازار دیده نمی‌شود. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد هر دو این اتفاقات برای چشم‌انداز آتی بازار سرمایه مثبت ارزیابی شود.
اصلاح بازار به نفع بورس است
 
غفوری ادامه داد: اصلاح و جا‌به‌جا شدن در یک روند صعودی بیشتر به نفع بازار است. حتی با احتمالات گشایش ارزی و بهبود روابط سیاسی با توجه به رشد نقدینگی و به تبع آن انتظارات تورمی موجود در سطح جامعه، شاهد افت سنگینی در قیمت ارز نخواهیم بود.
 
از طرفی قیمت دلار موثر بازار اختلاف بالایی با قیمت بازار آزاد دارد. واکنش به این مهم بیشتر در بازار سهام کوتاه‌مدتی خواهد بود و در بلندمدت به نفع بورس است.
 
غفوری با بررسی پارامترهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه مطرح کرد: این پارامترها نشان می‌دهد چشم‌انداز بازار سرمایه در وضعیت مثبت و متعادلی قرار دارد.  نباید سرمایه‌گذاران در این روزها احساس نگرانی داشته باشند.
افسار بازار سهام در دستان قیمت دلار
 
بخشی از فعالان و کارشناسان بازار سهام اعتقاد دارند که بورس توجهی به دلار بازار آزاد ندارد و مسیر خود را با دلار مرکز مبادله مشخص می‌کند.
 
با این وجود مسیر بورس تهران در هفته‌ای که سپری شد نشان داد دلار فردوسی برای بورس تهران از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند تاثیر زیادی بر روند آن بگذارد. کاهش نرخ اسکناس آمریکایی در ابتدای هفته و کاهش آن از بالای کانال ۵۰ هزار تومان تا زیر مرز ۴۷ هزار تومان باعث شد که بازار سهام کاهش‌های روزانه نسبتا سنگینی را تجربه کند. فارغ از گروه‌های دلاری و ریالی، تمامی صنایع را یک‌دست سرخ‌پوش کند. در ادامه نیز با برگشت دوباره آن به مرز ۵۰ هزار تومان شاهد بازگشت رنگ سبز به معاملات اکثر گروه‌ها بودیم.
 
بنابراین شاید کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، تاثیر بنیادی منفی بر شرکت‌ها نداشته باشد و حتی گشایش‌های سیاسی منجر به بهبود عملکرد آن‌ها شود اما کاهش قیمت دلار به طور تاریخی اثر منفی بر بازار سهام دارد. شاید مهم‌ترین دلیل این موضوع را بتوان در کاهش انتظارات تورمی دانست. باید پذیرفت که یکی از عوامل مهم در رشد بازار سهام به ویژه در چند ماه گذشته تشدید انتظارات تورمی بوده است. حال با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد و تعدیل انتظارات تورمی،‌ اصلاح بازار سهام دور از انتظار نیست.
 
از سوی دیگر با توجه به اینکه همچنان نمی‌توان چشم‌انداز مثبت قدرتمندی برای وضعیت اقتصادی کشور و همچنین تحول چشمگیر در شرایط عملیاتی و سودآوری شرکت‌ها متصور بود، به نظر می‌رسد که نقش دلار بازار آزاد در این وضعیت بیشتر از قبل باشد.
 
شاخص بورس تهران در سه‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ بازدهی ۱۱ درصدی را به ارمغان آورد. هرچند که در این مدت رشد خوبی را تا میانه اردیبهشت‌ماه داشت، اما با افت سنگین در نیمه دوم اردیبهشت‌، تمام این رشد در نهایت به ۱۱ درصد تا روز ۲۷ خردادماه ۱۴۰۲ رسیده است.
 
شاخص کل با توجه ‌به واکنش‌های خوب هفته گذشته به محدوده ۱۶۱ درصدی فیبوناچی موج قبلی در تایم میان‌مدت توانست خود را تا محدوده‌های ۲ میلیون و ۲۱۸ هزار واحدی نزدیک کند. اما همان‌طور در گزارش‌های پیش بینی بورس گذشته عنوان شد سایه سنگین میانگین ۵۵‌روزه شاخص بر سر این نماگر بازار سرمایه سنگینی می‌کند.
 
میانگین ۵۵‌روزه‌ای که تا هفته‌های پیش به‌عنوان یک سطح حمایتی خیلی محکم برای شاخص بورس مدنظر بود با اخبار و حواشی هفته گذشته شکسته شده است. حالا با تغییر ماهیت برای شاخص کل بورس تهران به‌عنوان یک سطح مقاومتی عمل می‌کند.
 
با نوسان جزئی در شاخص کل بورس تهران نمی‌توان به ادامه‌دار بودن روند صعودی و یا نزولی اشاره کرد. چراکه به نظر می‌رسد بازار تا پایان هفته متعادل باشد. مگر اینکه باز هم شاهد انتشار اخبار بنیادی برای بازار باشیم که بازار را تا سطوح حمایتی یا مقاومت جابه‌جا کند.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *