RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

نگرانی بابت عرضه خودرو در بورس

بورس در دست انداز بودجه ۱۴۰۲

۹:۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴کد خبر: 346365
ایستانیوز: لایحه بودجه ۱۴۰۲ ابهاماتی برای فعالان بازار سرمایه ایجاد کرده و به نظر می رسد تا برطرف شدن این ابهامات، بازار مسیر خود را پیدا نخواهد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) ، دولت سرانجام لایحه بودجه 1402 را تقدیم مجلس کرد؛ بودجه ای که می تواند اثرگذاری زیادی روی بازار سرمایه و به طور کلی وضعیت اقتصاد کشور داشته باشد.
 
انتشار جزئیات این لایحه بودجه، فعالان بازار سرمایه را دچار ابهاماتی کرده که تا زمان تصویب بودجه توسط مجلس، این ابهامات باقی خواهند ماند.
 
از جمله این مسائل می توان به سقف 7000 تومانی برای نرخ خوراک پتروشیمی ها اشاره کرد. از آنجا که پتروشیمی ها بیشترین وزن در بازار سهام ایران را دارند، هرگونه اثرگذاری در سودآوری این شرکت ها می تواند منجر به نوسانات گسترده در تمام شاخص های بورس شود.
 
از طرفی جدا از ابهامات بودجه ای، شایعاتی نیز درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شده که نگرانی هایی در بازار سرمایه ایجاد کرده است. سخنگوی وزارت صمت اخیرا اعلام کرده که عرضه خودروهایی که تا پیش از این در بورس انجام می شد، تا زمان دست یابی به چارچوب مشترک قیمت گذاری با شورای رقابت می تواند ادامه داشته باشد، اما تا پیش از نهایی شدن این موضوع، وزارت صمت نمی تواند مجوز جدیدی برای عرضه خودرو در بورس بدهد.
 
نباید فراموش کرد که یکی از دلایل رشد اخیر بازار سهام، همین عرضه خودرو در بورس بوده که منجر به رشد نمادهای گروه خودرویی و به تبع آن ایجاد جو مثبت در کل بازار سهام شد. حالا به وجود آمدن ابهامات درخصوص عرضه خودرو در بورس، می تواند علاوه بر گروه خودرو، در سایر صنایع نیز جو منفی ایجاد کند.
 
شاخص کل بورس در روز چهارشنبه با افت مواجه شد و گرچه شاخص هم وزن در آن روز کمی رشد کرد، اما جو منفی ایجاد شده در فضای بازار سرمایه را نمی توان نادیده گرفت و به همین دلیل انتظار افت شاخص ها در ابتدای معاملات امروز وجود دارد.
 
همچنین خروج 380 میلیارد تومان پول توسط حقیقی ها در روز چهارشنبه نشان می دهد بخشی از سرمایه گذاران فعلا دست به فروش سهام خود زده اند. شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز به عدد 0.99 رسیده که افزایش قدرت فروشندگان در روز چهارشنبه را نشان می دهد.
 
تنها نکته امیدوارکننده را می توان بالا رفتن ارزش معاملات خرد تا بیش از 10 هزار میلیارد تومان دانست که اگر ارزش معاملات در همین سطوح حفظ شود، می توان اصلاح بازار را موقت دانست.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بورس، بودجه 1402
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *