RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

کارشناس بازار سهام

اجازه رشد به بورس را نمی‌دهند!

۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹کد خبر: 330635
ایستانیوز:آقابزرگی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت بسیاری از شرکت‌های بورسی از لحاظ سودسازی و افزایش تولید بسیار مناسب است و اگر سرمایه گذاران اقدام به خرید سهام این قبیل شرکت‌ها کنند، برای مثال می‌توانند حداقل در یک بازه شش ماهه و به دید مجامع سالیانه شرکت‌ها در خرداد و تیرماه سود خوبی را به جیب بزنند. این در حالی است که این دست از نماد‌ها سود نقدی توزیعی در مجمع خیلی بیشتر از سود رشد قیمت سهام است و باید سهام‌داران این نکته را مد نظر قرار دهند، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که بورس طی این مدت با رشد قابل توجهی به صورت کلی روبرو شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، کارشناسان بازار سهام معتقدند، بخشی از خروج سرمایه و نقدینگی اشخاص حقیقی و سهام‌داران خُرد در بورس متوجه افرادی است که بازار سال جاری را با بازار سال گذشته مقایسه می‌کنند و برای مدت کوتاهی در این بازار سرمایه گذاری کرده‌اند. درحال حاضر شرایط عمومی بازار خوب است و در میان مدت، بازدهی خوبی نسبت به سایر بازار‌ها خواهد داشت.
 
 از طرف دیگر نمی‌توان تا پایان سال انتظار بازدهی کوتاه‌مدت از بازار سهام داشت، البته باید گفت اکنون مقطع خوبی برای سرمایه‌گذاری در بازار به دید میان‌مدت است. اما به نظر می‌رسد در سال آینده بازدهی بورس نسبت به سایر بازار‌ها معقول‌تر و مناسب‌تر خواهد بود، اما قابلیت مقایسه با سال ۱۳۹۹ را نخواهد داشت.
 
فردین آقابزرگی کارشناس بازار سهام در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه در حال حاضر مسئولان دست‌اندرکار در بازار سرمایه تمایل ندارند بازار سهام با رشد قابل توجهی همراه شود، گفت: با توجه به اینکه امروز بورس از یک ثبات نسبی برخوردار است، ما شاهد هستیم که به طور مثال، روز شنبه در حالیکه شاخص کل نزدیک به ۴۰۰۰ واحد با افزایش روبرو بوده، بسیاری از نماد‌های خودرویی و بانکی صف خرید بودند، اما با عرضه سهام این شرکت‌ها شاخص کل بورس تا پایان معاملات منفی شد.
 
وی افزود: با توجه به چنین وضعیتی حداقل نمی‌توان انتظار داشت که بورس تا پایان سال رشد قابل توجهی را تجربه کند، در حال حاضر مسئولین منتظر تعیین تکلیف برجام و مذاکرات هسته‌ای هستند تا بعد از آن بورس سمت و سوی جدید خود را مشخص کند. به نظر می‌رسد بورس نسبت به وضعیت نزولی گذشته خود فاصله گرفته است.
 
آقابزرگی با تاکید بر اینکه بررسی پارامتر‌های مختلف دخیل در بازار سهام همگی حاکی از آن است که بورس به نسبت از وضعیت خوبی برخوردار است، اظهارداشت: اما شاخص کل به عنوان یک معیار برای سنجش وضعیت کلی بورس این روز‌ها کنترل می‌شود و مسئولان اجازه رشد را به آن نمی‌دهند. دلیل آن هم این است که دولت نمی‌خواهد با رشد قابل توجهی روبرو شود، به دلیل اتفاقاتی که در سال گذشته رخ داد.
 
این فعال بازار سهام با اشاره به اینکه چنین تصمیمی باعث تغییر نوع سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر برخی از سهام‌داران به صورت نوسانی و یا در کوتاه مدت اقدام به خرید سهم می‌کنند، اما با توجه به روند نوسانی بازار، بعد از مدتی این دسته از سهام‌داران نه تنها سودی نمی‌کنند، بلکه آنقدر وضعیت بازار آن‌ها را اذیت و خسته خواهد کرد که ترجیح می‌دهند با ضرر از بازار خارج شوند یا سهام خود را رها کنند.
 
وی ادامه داد: در مقابل سها‌م‌داران با دید میان مدت و بلند مدت در بازار سهام می‌توانند این روز‌ها به صورت پله‌ای اقدام به خرید نماد‌های بنیادی و با پتانسیل بالا کنند، چرا که در یک بازه زمانی میان مدت و بلند مدت این افراد می‌توانند به سود‌های مناسبی دست پیدا کنند.
 
آقابزرگی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت بسیاری از شرکت‌های بورسی از لحاظ سودسازی و افزایش تولید بسیار مناسب است و اگر سرمایه گذاران اقدام به خرید سهام این قبیل شرکت‌ها کنند، برای مثال می‌توانند حداقل در یک بازه شش ماهه و به دید مجامع سالیانه شرکت‌ها در خرداد و تیرماه سود خوبی را به جیب بزنند. باید خاطر نشان کنم سود نقدی این دست از نماد‌ها در مجمع خیلی بیشتر از سود رشد قیمت سهام است و باید سهام‌داران این نکته را مد نظر قرار دهند، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که بورس طی این مدت با رشد قابل توجهی به صورت کلی روبرو شود.
 
این کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه تجربه تلخ ریزش بازار بورس در سال ۹۹ درس‌های بسیار زیادی برای مقامات دولتی به همراه داشت، بیان کرد: با توجه به چنین تجربه‌ای که بسیاری از افراد در آن مقطع وارد بورس شدند و با ضرر و زیان‌های هنگفتی روبرو شدند، بدون اینکه سودی کسب کنند، بر این اساس دولت به هیج عنوان تعادل نسبی که در حال حاضر بازار از آن برخوردار شده را از دست بدهد، بنابراین دولت از رشد هیجانی و شارپی بازار سهام جلوگیری خواهد کرد، در نتیجه سرمایه‌گذاران نباید با دید کوتاه مدت انتظار داشته باشند که سود‌های قابل توجهی را کسب کنند و به بیان دیگر اتفاقات نیمه اول سال ۹۹ در بورس رخ نخواهد داد و دیگر از سود‌های نجومی در کوتاه مدت خبری نخواهد بود.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بورس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *