RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

سایه رکود بر سر بازار سهام؛

بورس به نقطه سیاه بازگشت

۱۲:۲ - ۱۴۰۲/۴/۲۳کد خبر: 353295
ایستانیوز:شاخص کل بورس با افت این هفته به نقطه‌ای بازگشت که یادآور روزهای سیاه بازار سهام است. در این شرایط محتمل‌ترین پیش بینی بورس چه می‌تواند باشد؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بورس در هفته سوم تیر سراسر قرمزپوش بود تا یکی از سخت‌ترین هفته‌های بازار سهام در چند وقت گذشته ثبت شود. آخرین باری که بازار سهام ۵ روز متوالی قرمز پوش بود،‌ به اواسط اردیبهشت ماه باز می‌گردد؛ دقیقا مصادف با تاریخ مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها. البته که ریشه شرایط کنونی بازار نیز به همان مصوبه باز می‌گردد.
 
شاخص کل هفته را در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار واحدی آغاز کرد و در ۵ روز معاملاتی با بیش از ۱۳۱ هزار واحد افت (معادل حدود ۶ درصد) به سطح ۲ میلیون و ۷۱ هزار واحدی کاهش یافت. این افت از این جهت اهمیت دارد که عملاً شاخص کل به زیر سطح حمایتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد سقوط کرد.
 
از دید تکنیکالی این سطح از اهمیت بالایی برخوردار است. در حقیقت محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی،‌ همان سقف تاریخی سال ۱۳۹۹ محسوب می‌شود که بعد روانی قابل توجهی برای بازار دارد. حالا در صورتی که شاخص کل نتواند در هفته آینده به بالای این محدوده باز گردد؛ تشدید رکود معاملاتی بیش از گذشته بورس تهران را تهدید می‌کند.
 
شاخص هم‌وزن نیز هر چند بر خلاف شاخص کل،‌ توانسته بود یک روز را مثبت به پایان برساند اما در پایان با افت بیش از ۶.۵ درصدی به سطح ۷۲۴ هزار واحدی کاهش یافت.
سایه رکود بر سر بورس
 
نگاهی به ارزش معاملات خرد در هفته سوم تیر ماه نشان می‌دهد که در این هفته میانگین ارزش معاملات خرد روزانه (سهام و حق تقدم) حدود ۶ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان بود که فاصله چشم گیری نسبت به روزهای اوج بازار دارد.
 
در حقیقت مهم‌ترین نکته برای بازگشت بورس به روند صعودی،‌ افزایش تقاضا محسوب می‌شود. شرایطی که این روزها در بازار دیده نمی‌شود.
فرار حقیقی‌ها از بازار سهام
 
نکته قابل توجه دیگر بورس این هفته، تداوم خروج پول حقیقی از بازار بود؛ به گونه‌ای که در تمام ۵ روز معاملاتی،‌ خروج پول حقیقی ثبت شد. حقیقی‌ها به طور میانگین روزانه بیش از ۸۲۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.
 
 در مجموع این هفته شاهد خروج بیش از ۴هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم.
 
در میان صنایع نیز محصولات شیمیایی با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی رکورددار بورس این هفته بود. خودرو و ساخت قطعات با ۴۴۶ و فرآورده‌های نفتی با ۳۲۰ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی خروج پول حقیقی قرار داشتند.
 
هر چند خروج پول حقیقی یک بعد دیگری دارد و آن به معنای حمایت حقوقی‌ها از بازار است؛ اما در شرایط کنونی که ارزش معاملات خرد با کاهش قابل توجهی همراه است، این حمایت نمی‌تواند بازگشت بازار به روند صعودی را تضمین کند.
پیش بینی بورس هفته آینده
 
همانگونه که ابتدای گزارش اشاره شد، شاخص کل بورس یکی از مهم‌ترین حمایت‌های خود را از دست داده است. در صورتی که شاخص کل نتواند در هفته آینده به بالای این سطح بازگردد،‌ سخت بتوان پیش بینی بورس را بر اساس بازگشت بازار به روند صعودی استوار کرد.
 
نکته نگران کننده این است که با توجه به بی‌اعتمادی شکل گرفته در بازار و همچنین عوامل بیرونی همچون افت دوباره قیمت دلار به زیر کانال ۵۰ هزار تومان، شاخص کل کار سختی برای بازگشت قدرتمند به بالای سطح ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی پیش رو دارد. هر چند در صورتی که حتی شاخص کل به بالای این سطح بازگردد نیز نمی‌توان انتظار بهبود معاملات را داشت.
 
در نقطه مقابل در صورتی که شاخص کل،‌ نتواند به بالای این سطح باز گردد، به نظر نمی‌رسد ریزشی قابل توجهی در انتظار بازار باشد و احتمالا سطح ۲ میلیون واحد بتواند به عنوان مقاومت بعدی عمل کند.
 
به طور کلی هر چند پیش بینی بورس را نمی‎تواند بر اساس ریزش قابل توجه شاخص کل در نظر گرفت اما در شرایط کنونی محتمل‌ترین سناریو ادامه شرایط رکودی بازار است.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *