RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

با توجه به عوامل بنیادی و تکنیکال؛

نقاط بازگشت احتمالی بورس کجاست؟

۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۴/۲۰کد خبر: 353241
ایستانیوز:بازار سهام همچنان در رکود است. با توجه به عوامل بنیادی و تکنیکال،‌ برای پیش بینی بورس و بازگشت بازار چند نقطه از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، اصلاح بورس در این هفته هتریک کرد تا در سه روز ابتدایی این هفته شاهد افت شاخص کل باشیم. کارشناسان همچنان بر این باورند که اخبار و حواشی مربوط به نرخ خوراک گاز پتروشیمی و صنایع مهم ترین عاملی است که پیش بینی بورس را تحت تاثیر قرار داده است.
 
در نقطه مقابل،‌ این کارشناسان بیان می‌کنند که در شرایط کنونی عامل مهم و قدرتمندی وجود نداد که بازار سهام را به روند صعودی باز گرداند. تنها عامل اساسی در شرایط کنونی برگزاری مجامع شرکت‌های بورس است که آن هم همانند شمشیر دو لبه عمل می‌کند. زیرا سهامدار منتظر برگزاری مجمع سهم خود می‌ماند و سپس آن را می‌فروشد تا از فضای التهاب تصمیم‌گیری دور باشد.
 
بنابراین آنچه در فضای کلی بورس مشاهده می‌شود، فضای یأس و ناامیدی است. شرایطی که پیش بینی بورس برای بازگشت به روند صعودی را دشوار می‌کند. حالا اما همچنان سهامداران منتظر هستند تا ببینند نقطه برگشت بازار دقیقا از کجا آغاز می‌شود؟
نقطه بازگشت بورس کجاست؟
 
علی فراقی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: در گزارش‌های پیش بینی بورس گذشته ناحیه‌ای پرپتانسیل برای نقطه چرخشی بازار در نظر گرفته شد. نقطه ای که می‌توانستیم آن را جذاب‌ترین ناحیه نسبت به دو ماهه گذشته خطاب کنیم.
 
 البته موردی که پیش آمد برگشت دو سه روزه بازار قبل از رسیدن به آن ناحیه بود که خیلی از افراد را بر این باور داشت که کف بازار با شکل‌گیری یک کف دوقلوی خوب شکل گرفته، ولی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بازار یعنی نقدینگی پس از دو روز حمایت و همراهی بازار، آن را رها کرد تا بازار دوباره بخواهد مسیر رفته‌شده را بازگردد.
 
این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: حال مکان‌های اصلی که می‌توان برای بازار مد نظر داشت محدوده برگشتی قبلی (البته با قدرت کمتر) و محدوده قابل توجه و پرپتانسیل دو میلیون و صد واحد بازار است.
بازگشت شاخص کل می‌تواند کل بازار را تکان دهد؟
 
 هرچند افراد بررسی شاخص کل را فاکتوری مناسب در نظر نگیرند. ولی باید به این نکته توجه داشت که زمانی که شاخص کل (یعنی صنایع ترجیحا بزرگ بازار) قصد حرکت و رشد داشته باشند و نیروی محرک (نقدینگی) برای این‌گونه صنایع بزرگ نیازمند پول زیاد در بازار فراهم باشد، می‌توان گفت که بورس کم‌کم در حال آماده شدن برای حرکتی دوباره است.
 
فراقی خاطرنشان می‌کند: حال پس دو ناحیه مهم دو میلیون و ۱۴۰ هزار واحد و دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد شاخص را می‌توان نواحی حساس و پرپتانسیل در نظر گرفت. اگر در حال حاضر باز هم با ریسک سیستماتیک خاصی رو به نباشیم می‌توانیم شاهد تشکیل چرخش‌های اصلی بازار باشیم.
 
البته باید دومین ناحیه ذکرشده را اصلی‌ترین قسمت در نظر گرفت که اگر همانند چرخش حرکتی قبلی بازار با حجم‌های صحیح، ولی ادامه‌دار همراه باشد، می‌توان گفت اولین ناحیه کم‌ریسک ورود پیدا شده و دومین ناحیه ورود را می‌توان شکست.
 
وی می‌افزاید: اولین مقاومت حتی مینور و کوچک را البته به شرطی که با قدرتی مناسب همراه باشد می‌توان بازار در نظر گرفت که عملا هم کم‌ریسک‌ترین سبد سرمایه‌گذاری ممکن را ساخت که به احتمال بالا از لحاظ برآیند بازدهی جزو بهترین سبد‌های ممکن باشد.
کدام صنایع  بازار سهام ریسک کم‌تری دارند؟
 
فراقی همچنین اظهار می‌کند: باید به این نکته اشاره شود که شاخص هم‌وزن و صنایع و شرکت‌های تاثیرگذار بر آن در حال حاضر کم‌ریسک‌ترین‌ها هستند. ولی در صورت اتفاق افتادن موارد گفته‌شده قبلی می‌توان شاهد یک چرخش صد و هشتاد درجه‌ای بود تا بازار سهام پس از مدتی فرسایش قابل توجه شاهد شکل‌گیری قدم بعدی رو به بالای بازار باشد.
پیش بینی بورس فرسایشی چقدر محتمل است؟
 
این کارشناس بازار سرمایه یادآور می‌شود: در پایان هم اگر درصدی بخواهیم نقطه‌های پایین‌تری را برای بورس در نظر بگیریم (به احتمال بسیار کمی) و شاهد جریان پول در بازار نباشیم، بازار سهام می‌تواند وارد دوره فرسایشی سخت‌تری از لحاظ زمانی شود. عملا این پیش بینی بورس و احتمال را می‌توان کمترین احتمال ممکن در نظر گرفت.
 
فراقی همچنین تاکید می‌کندکه با وجود ارزندگی بسیاری از نمادهای بازار شاهد هرچه فشرده شدن بورس از دیدگاه تکنیکی- چه در شاخص‌ها و چه در نماد‌های بازار- هستیم. در نهایت باید این فشردگی از یک سمت (بالا یا پایین) که به احتمال بیشتری به سمت بالا است، باشد.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *