RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

دو عامل کلیدی این روزهای بازار؛

جهنم بورس، بهشت می‌شود؟

۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۴/۱۲کد خبر: 352104
ایستانیوز:این روزها باید به دو نکته مهم برای پیش بینی بورس توجه داشت. همچنین شاخص به محدوده حمایتی مهمی رسیده است که می‌تواند امیدوارکننده باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، شاخص بورس تهران در جریان معاملات روز گذشته با رشد بیش از ۱۳ هزار واحدی کار خود را تمام کرد و به رقم ۲ میلیون و ۱۵۷ هزار واحدی رسید. همچنین ارزش معاملات در بازار روز جاری به رقم ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید.
 
ارزش بازار نیز خود را به عدد ۸ هزار همتی نزدیک‌تر کرد تا هرچند کم، اما روزنه امیدی برای بهبود بازار شکل‌گرفته باشد. در نهایت اما باید گفت بازار سرمایه به نوعی با دلخوری از اوضاع پیش‌آمده دیروز را مثبت به پایان برد.
 
دو متغیر مهم برای پیش بینی روند بورس
 
در حال حاضر دو سیگنال بسیار قوی برای بازار سرمایه وجود دارد؛ نخست جمع‌بندی شورای رقابت و وزارت صمت درباره قیمت‌گذاری و عرضه خودرو در بورس کالاست.
 
دومی اصلاح مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی است که این روزها جنجال زیادی به پا کرده است.
شوک منفی خوراک گاز به بورس تعدیل شد؟
 
اخیرا شنیده می‌شود که نهادهای ناظر بورس و همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به بررسی معاملات هفدهم اردیبهشت کرده‌اند. تقریبا تمام فعالان با‌تجربه بازار سرمایه بر این باورند که این امر تاثیری نخواهد داشت و صرفا برای آرامش روانی سهامداران خرد است. زیرا به طور قطع خود سازمان بورس و اوراق بهادار قطعا نسبت به جزئیات صدور مصوبه مطلع بوده است.
 
البته خبرهای منتشر‌شده در رابطه با نرخ خوراک پتروشیمی و واکنش‌هایی که از سمت سازمان بورس و همچنین مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی در روز گذشته بودیم، تا حدی موجب شد که از قدرت شوک منفی ایجاد‌شده در این صنعت کاسته شود.
خودروسازان با شورای رقابت به تفاهم می‌رسند؟
 
 در سمت دیگر خبر امیدوارکننده برای خودروسازان توانست این گروه‌ها را با رنگی یک‌دست سبز در معادلات دیروز بورس همراه کند.گفته می‌شود بعد از هفته‌ها کشمکش روز گذشته جلسات پیوسته و سنگینی بین خودروسازان و شورای رقابت برگزار شده تا بن‌بست قیمت‌گذاری خودرو گشوده شود.
 
 قرار است طی هفته جاری شورای رقابت بیانیه نهایی خود را در این رابطه منتشر کند.
 
این موضوع از آنجا اهمیت دارد که طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته، بحث قیمت‌گذاری خودرو همواره یکی از پرچالش‌ترین مباحث بازار سرمایه بوده است. تولیدکنندگان و سهامداران به نرخ‌های اعلامی شورای رقابت انتقادات بسیاری داشتند. حال به نظر می‌رسد که برگزاری این جلسات شاید بتواند به بهبود وضعیت قیمت‌گذاری در این صنعت کمک کند و خودروسازان به مرور از وضعیت زیان‌دهی چند سال اخیر خارج شوند.
 
با این حال باید منتظر ماند و دید که بیانیه نهایی شورای رقابت به چه شکلی خواهد بود و چه سیگنالی را مخابره می‌کند. اما امید ایجاد‌شده می‌تواند بر کلیت بورس اثرگذاری مثبت داشته باشد.
بهشت و جهنم بورس
 
علی فراقی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: باتوجه به روند بازار سرمایه در فصلی که گذشت، شاهد دو نیمه کاملا متفاوت بودیم. همانند بهشت و جهنمی در مقابل هم برای بازار سرمایه ثبت شدند.
 
وی می‌افزاید: حال انتظاری که خیلی از افراد دارند تشخیص جهت رفتاری بازار سرمایه و پیش بینی بورس در دومین فصل از سال است. زیرا عملا همان‌طور که در بازار سرمایه شاهد انرژی خاصی نیستیم در دیگر بازارها هم همین جهت حرکتی برقرار است.
خریداران به بازار سهام باز می‌گردند؟
 
فراقی تاکید می‌کند: همانطور که در روز یکشنبه بازار سرمایه با برخورد به یک ناحیه حمایتی مینور و عملا کم قدرت برخورد کرد، نشان داد با توجه به رمق و توان کمی که در بازار مانده ولی خریداران، منتظر کوچک‌ترین ناحیه‌های حمایتی بازار و به دنبال شکار و ورود به نمادهای بازار هستند. از هر جهت به آنها نگاه کنیم با جذابیت خاصی در قیمت‌ها رو‌به‌رو می‌شویم.
زمان خرید مناسب فرا رسیده است؟
 
این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: هرچقدر بحث ارزندگی و جذابیت در میان باشد باید دنبال نقطه‌ای باشیم که اکثریت یا درصد بالایی از بازار به دنبال شکار این نقاط باشند. برای این موضوع صرفا بهتر است وزن بیشتری به علم تکنیکال در بازار بدهیم. تا علی‌رغم ارزندگی و اصلاح خوبی که در بازار به وجود آمده بهترین ناحیه را شکار کنیم.
 
فراقی می‌افزاید: اگر بازار را در تایم‌فریم‌های اصلی و مهم پشت‌‌سرهم بررسی کنیم، شاهد یک هم‌جهتی در یک نقطه بازار هستیم. عملا هم با دید بلندمدت سرمایه‌گذاران و هم کوتاه‌مدت‌ترین آنها موافق است و همه این نوع سرمایه‌گذاران را منتظر این ناحیه یعنی محدوده دو میلیون و صد هزار واحد شاخص کل قرار داده است.
 
اگر بخواهیم از لحاظ پتانسیل به آن نگاه کنیم، پرپتانسیل‌ترین ناحیه دو ماه ریزشی اخیر برای برگشت بازار است.  یک فاکتور قابل‌توجه در این بین این موضوع می‌تواند باشد که نمادهایی همچون خودروسازها، خصوصا دو نماد بزرگ خودروسازی بازار طبق رفتار گذشته همیشه همگرایی جدایی‌ناپذیری با رشد بورس و شاخص‌های آن داشته‌اند.
 
وی خاطرنشان می‌کند: اگر توجه داشته باشیم رفته‌رفته با نزدیک شدن به این ناحیه رفتار متقاضیان در این نمادها نسبت به روزهای قبل‌تر بهبود داشته است.
حجم معاملات و سیگنال بازگشت بازار
 
در قسمت بعدی اگر بخواهیم بازار را از سبک‌های مختلف تکنیکالی بررسی کنیم، تعداد قابل‌توجهی از این سبک‌ها و ابزارهای آنها این ناحیه بازار را جذاب و کم‌ریسک برای ورود طلقی می‌کنند. موضوعی که می‌تواند باعث ورود افراد جدید یا برگشت افراد خارج‌شده از بازار سرمایه باشد.
 
فراقی یادآور می‌شود: در اصلی‌ترین نکته و تکمیل‌کننده صحبت‌ها ناحیه ذکر‌شده بازار مهم‌ترین چیزی که نیاز دارد همراهی نقدینگی است. مهم‌ترین ابزار شناسایی آن همراهی حجم با قیمت‌های بازار است. اگر در ناحیه ذکر‌شده بورس بتواند روند دوماه اخیر نزولی خود را همراه با برگشت بازار بشکند، می‌توانیم شاهد مهم‌ترین چرخش بازار پس از چرخش ۱۷ اردیبهشت ماه بازار سرمایه باشیم.
 
این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: نکات گفته‌شده یکی از اصلی‌ترین سناریوها و محتمل‌ترین آنها را نشان می‌دهد که با توجه به پارامترهای دیگر بازار هم که شاید در این صحبت گفته نشد بررسی شده است. برخی از آنها را می‌توان گزارشات منتشر‌شده شرکت‌ها، ارزش‌گذاری آنها، دیدگاه سودآوری آینده شرکت‌ها و از این دست موارد دانست.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *