RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

چه کسانی رانت اطلاعاتی داشتند؟؛

بورس با طعم گاز

۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۴/۷کد خبر: 352030
ایستانیوز:بورس تحت تاثیر خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به هفت هزار تومان به کما رفت. حالا به نظر می‌رسد فرضیه‌ ضدیت با بورس چندان هم بیراه نیست.
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، چرخش یک نامه در فضای مجازی که امضای محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهوری را پای خود داشت، دیروز بازار سهام را دگرگون کرد. این نامه به تاریخ هفدهم اردیبهشت‌ماه امسال خبر از افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از پنج به هفت هزار تومان می‌داد. نکته جالب توجه اینکه تاریخ این نامه با آغاز ریزش بورس مطابقت دارد.
بر همین اساس سایه سنگین بی‌اعتمادی دوباره بورس تهران را فرا گرفت. سهامداران عنوان می‌کنند در آن روز کسانی که از رانت اطلاعاتی برخوردار بوده‌اند، سهام پتروشیمی را خالی کرده‌اند و به این ترتیب بازار سهام را به سمت ریزش سوق داده‌اند. این در حالی است که رییس سازمان بورس تهران در واکنش به ریزش سنگین در بازار عنوان کرده بود که افرادی در بازار اقدام به سیو (ذخیره) سود کرده‌اند.
 
احمد مهدوی‌ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت ‎پتروشیمی در واکنش به این موضوع عنوان کرد که دولت قیمت خوراک گاز را به ۷ هزار تومان و قیمت سوخت ‎گاز را به ۴ هزار تومان افزایش داده است.
 
حالا به نظر می‌رسد دود خوراک پتروشیمی‌ها این بار به چشم سهامداران منتظر می‌رود که مدت‌هاست می‌خواهند زیان‌های گذشته را جبران کنند.
 
از سویی فریبرز کریمایی، قائم‌مقام انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی گفته: هیچ‌گونه ابهامی وجود ندارد و همه چیز کاملا شفاف و مشخص است. نرخ ۷ هزار تومان دقیقا همانند سقف قبلی (۵ هزار تومان) خواهد بود. این هم یک عددی است!
بورس نمی‌دانست، پتروشیمی‌ها می‌دانستند؟
 
اما سعید واشقانی‌فراهانی، رییس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس درخصوص انتشار غیررسمی نامه افزایش قیمت خوراک گازی پتروشیمی‌ها به تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌ماه در معاملات دیروز بازار نیز گفت: درخصوص این نامه ۲ نکته حائز اهمیت است؛ نخست بحث سیاستگذاری و دیگری بحث افشا.
 
در حوزه افشا اگر ناشران (شرکت‌های پتروشیمی) از چنین موضوعی اطلاع داشتند باید خیلی زودتر اقدام به افشا می‌کردند. اکنون باید برخورد تخلفاتی مناسب در این زمینه انجام شود.
 
واشقانی‌فراهانی معتقد است، در صورتی که پیشتر به ناشران این موضوع ابلاغ شده بود (رسمی یا غیررسمی) باید شفاف‌سازی مناسب می‌شود. برخورد مناسب می‌تواند از اتفاقات بعدی جلوگیری کند.
گاز خوراک ۷ هزار تومانی از کجا آمده است؟
 
فرض محاسبه منابع هدفمندی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مبنی بر این بوده که قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها، براساس فرمول وزارت نفت، در طول سال ۱۴۰۲ همواره در سقف ریالی خود یعنی ۷۰۰۰تومان باقی بماند.
 
با این حال با احتساب نرخ ۲۸۵۰۰تومانی اعلامی بانک مرکزی و قیمت گاز مبنای ۱۵سنت، قیمت گاز پتروشیمی‌ها حدود ۴۲۰۰ تومان برآورد می‌شود.
 
 از طرف دیگر بر اساس محاسبات مرکز پژوهش‌های مجلس، هر هزار تومان کاهش نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها نسبت به ۷ هزار تومان، منجر به کاهش ۳۷ هزار میلیارد تومانی منابع هدفمندی می‌شود و احتمالا یکی از دلایل افزایش نرخ خوراک به این موضوع برمی‌گردد.
 
نکته دیگر اینکه در صورت تداوم سیاست تثبیت نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی، منابع هدفمندی با عدم تحقق حدود ۱۴۸ هزار میلیارد تومان همراه خواهد بود.
 
لذا دولت یا باید نرخ خوراک ۴۲۰۰ را بپذیرد یا جهت کاهش کسری بودجه، نرخ ارز را به نرخ ارز مرکز مبادله افزایش دهد که حتی در این صورت هم نرخ خوراک ۵۶۰۰ تومان خواهد بود.
پیش بینی بورس با طعم گاز
 
شاخص بورس تهران روز سه‌شنبه با اخبار ضدونقیضی که در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شد کار خود را با افت تمام کرد. بیش از ۲۷ هزار واحد دیگر از شاخص بورس تهران کم شد تا رقم شاخص به عدد ۲ میلیون و ۱۶۸ هزار واحدی برسد.
 
از منظر تکنیکالی شاخص بورس تهران همچنان در مفروضات بلندمدت خود قرار دارد، اما با تایید خبر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و دیگر صنایع ممکن است به اعداد و ارقام پایین‌تر نیز فکر کند. چراکه این انتظار برای بازار وجود داشت که در صورت از دست‌ دادن سطح حمایتی مهم ۲.۲ میلیون واحدی اوضاع شاخص برای صعود سخت‌تر شود.
 
 روزهای پیشین بورس تهران در حال فاصله‌گرفتن از محدوده حمایتی ۲.۱۳ میلیون واحدی بود و بازار با امیدواری بیشتری به اعداد بالاتر فکر می‌کرد، اما شوک‌های خبری باعث تغییر جهت بازار شد و باز هم اعتماد کمرنگ‌شده در سال‌های گذشته کمرنگ‌تر شد. اعتمادی که در بازار در حال جان گرفتن بود.
 
در صورت تایید نرخ خوراک آن هم در روز ۱۷ اردیبهشت‌ماه و استفاده رانت اطلاعاتی عده‌ای خاص که به گفته ریاست سازمان اقدام به سیو سود کرده بودند از بین خواهد رفت و باز هم بی‌رمقی در ارزش معاملاتی بازار دیده خواهد شد.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *