RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه مستمری باران با شاخص تورم رونمایی شد

روزهای درخشان بورس تکرار می‌شود؟

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

ترمز ریزش بورس از کجا کشیده می‌شود؟

۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۳/۲۳کد خبر: 351726
ایستانیوز:اغلب کارشناسان پیش بینی بورس را بر ادامه ریزش با رکود بازار سهام درنظر می‌گیرند. اما از کدام سطح می‌توان به بازگشت شاخص کل امیدوار بود؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، شاخص کل بورس در انتهای معاملات دیروز ریزش ۲.۸۴ درصدی معادل ۶۲ هزار واحد را تجربه کرد. انتشار خبری مبنی بر توافق ایران و آمریکا در فضای رسانه‌ای باعث سقوط قیمت دلار در بازار آزاد شده. همین موضوع منجر به رفتار هیجانی سهامداران و تشدید ریزش بورس شد.
 
دیروز روند خروج نقدینگی حقیقی برای چهارمین روز متوالی با ثبت رقم یک هزار و ۱۶۹ میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. نکته قابل توجه این است که در یک هفته گذشته بر شدت خروج هم نسبت به میانگین ماهانه افزوده شده است.
 
پیش بینی بورس از سوی اغلب کارشناسان این است که در روزهای آینده بورس روندی نزولی خواهد داشت تا به حمایت قله تاریخی خود بازگردد.
 
حالا اما به نظر می‌رسد شاخص هر روز به عدد سال ۹۹ نزدیک‌تر می‌شود؛ موضوعی که می‌تواند یک زنگ خطر برای بازار محسوب شود.
همراهی بورس با کاهش قیمت دلار
 
روند کاهشی قیمت دلار که از هفته گذشته آغاز شده بود، طی دو روز گذشته رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است. به گونه ای که شاهد کاهش نسبتا سنگینی در قیمت دلار بازار آزاد هستیم.
 
اسکناس آمریکایی طی هفته‌های گذشته اغلب در محدوده ۵۱ هزار تومانی نوسان می‌کرد که این روزها به کانال ۴۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. خبرهای ضد‌ونقیض حول توافق هسته‌ای موجب شد تا خوش‌بینی‌هایی از احتمال از سرگیری مذاکرات یا دستیابی به یک توافق بین ایران و طرف‌های غربی افزایش یابد. بازار ارز نیز به عنوان اثرپذیرترین بازار از این اتفاق، با کاهش نرخ مواجه شود.
 
به هرحال شوک وارد‌شده به قیمت دلار در بازار آزاد، تمامی بازارها از جمله بورس تهران را نیز تحت تاثیر قرار داده است. با وجود اینکه دلار محاسباتی در بازار سهام و فروش شرکت‌های بورسی با بازار آزاد فاصله‌ زیادی دارد، نمی‌توان از تاثیر روانی آن چشم‌پوشی کرد. زیرا همین انتظارات می‌تواند به کاهش تقاضا در بازار سهام و حتی نرخ فروش محصولات شرکت‌ها نیز منجر شود.
 
نگاهی به روند معاملات صندوق‌ها در بازار یکشنبه و پس از ساعت ۱۲:۳۰ نیز به خوبی نشان می‌داد که فشار فروش زیادی بر صندوق‌ها وارد شده و قیمت‌ها نسبت به تایم اصلی معاملات کاهش زیادی داشته است. موضوعی که سیگنالی برای افزایش فروشندگان در بورس دیروز بود.
 
به هرحال فعلا به نظر می‌رسد که بازارها در یک شوک منفی قرار دارند و این اتفاق می‌تواند تا مشخص شدن قطعی مسائل سیاسی کشور ادامه داشته باشد اما انتظار می‌رود که روند آن در روزهای آینده کندتر باشد.
روایتی از بازار سهام این روزها
 
علی فراقی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: اگر بخواهیم بازار سرمایه حال حاضر را توصیف کنیم کم‌رمق، ناتوان، خشک و البته با جذابیت بسیار کم برای خریداران است.
 
موردی که اگر نگاهی به شرایط بنیادی شرکت‌های این بازار بیندازیم متعجب می‌شویم. که آیا فعالان این بازار با نماد‌های همین بازار این‌گونه رفتار می‌کنند یا با بازاری دیگر به اشتباه گرفته‌اند.
 
این کارشناس بازار سرمایه افزود: در پاسخ باید گفت که بازار از دو معضل اصلی رنج می‌برد. صرفا به این دلایل همانند یک بازار مریض عمل می‌کند و نمی‌داند کدام تصمیم و رفتار درست و کدام غلط است.
دو عاملی که ریزش بورس را به همراه داشته است
 
وی می‌افزاید: این دو معضل اصلی یکی از جهت روانی بازار را تحت فشار قرار داده است. دیگری نیز از لحاظ انرژی که اولین مورد همان تصمیمات و نتایج مذاکرات، توافق‌ها، سازش‌ها و دیگری جذب حداکثری نقدینگی است که توسط سیاستگذار در اکثر بازارها در حال رخ دادن است.
 
 انگار هر دو این عوامل دست به دست یکدیگر داده‌اند تا این بازار مریض را شکل دهند.
 
فراقی تاکید می‌کند: یک عامل جاذب نقدینگی و دیگری راکدکننده نقدینگی است. اگر به بررسی نظرات برخی کارشناسان دقت کنیم همیشه از خلق نقدینگی صحبت می‌کنند. هیچگاه یا به دفعات کمی پارامتر چرخش و سرعت آن را در نظر می‌گیرند.
دولت می‌خواهد سرعت نقدینگی را کاهش دهد
 
سیاستگذاران با توجه به عدم توان کاهش این خلق صرفا قصد دارند که سرعت آن را تا حد ممکن کاهش دهند. نتیجه موردی است که در یک ماه اخیر در اکثریت بازارها در حال رخ دادن است که با بازارهایی عملا کم‌حجم و صرفا متمایل به نزول همراه است.
 
این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: در قسمت مهم هم با توجه به این بازار که می‌توان آن را به یک مریض بدحال تشبیه کرد، هر روز با کمتر شدن امید نسبت به آن روبه‌رو هستیم که در صورت عدم تایید یک دیدگاه توافقی از لحاظ روانی و به وجود نیامدن یک شریان حرکتی پولی جدید در بازار بیش از پیش شاهد کم شدن امید به این بیمار هستیم و البته تغییر در هرکدام از این فاکتورها می‌تواند دوباره طراوت قابل قبولی را به بازار‌های هدف این نقدینگی برگرداند.
 
شاخص بورس تهران در جریان معاملات روز دوشنبه با افت بیش از ۶۲ هزار واحدی همراه شد و عدد شاخص به رقم ۲ میلیون و ۱۴۵ هزار واحدی رسید. ارزش بازار بورس تهران با این افت به رقم ۷ هزار و ۸۹۵ همتی رسید و از کانال ۸ هزار (هزار میلیارد تومان) خارج شد.
 
با شکسته‌شدن سطح حمایتی برای شاخص کل بورس تهران این شاخص به سمت اهداف پایین‌تر حرکت می‌کند. ممکن است برای برگشت به اعداد بالاتر کار کمی سخت باشد و به محرکه‌های قوی‌تری نسبت به عوامل ریزش نیاز دارد.
 
عدد شاخص پایین‌تر از میانگین ۵۵روزه خود قرار گفت و اندیکاتور RSI در حال حاضر در یک‌قدمی محدوده هیجان فروش بیش از اندازه قرار دارد.
 
تکنیکالیست‌ها برای شاخص کل بورس تهران سطوح حمایتی جدیدی را مطرح می‌کنند. اولین سطح محدوده ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحدی است که به عنوان سطح ۱۶۱ درصد موج میان‌مدت بازار محسوب می‌شود.
 
درعین‌حال محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی یکی از مهم‌ترین سطح‌های حمایتی شاخص بورس تهران محسوب می‌شود. چراکه سقف تاریخی شاخص است که در سال جاری روبه‌بالا شکسته شد.
 
حالا این انتظار برای شاخص کل بورس تهران وجود دارد که در این محدوده‌ها به فکر برگشت به مسیر صعودی باش.د چرا که چند وقتی است با هیجان زیادی فروشندگان بازار در حال عرضه هستند و ممکن است این هیجان به روزهای پایانی خود برسد.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *