RSS
امروز پنج شنبه ، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سرمایه گذاری بیمه البرز در طرح های هلدینگ صبا انرژی

بیمه هاما به خانواده صنعت بیمه پیوست

حضور فعال بانک صادرات در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی

مرکز تامین مالی در وزارت اقتصاد ایجاد می‌شود

تغییرات مبلغ فروش ۵۰ شرکت بزرگ بازار سرمایه از نظر ارزش بازار

رشد ۲۸.۲ درصدی تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال ۱۴۰۲

۱۰ شرکت دولتی امسال واگذار می‌شود

پرسپولیس شفاف‌سازی کرد

چاپ تورم!

هراس طلافروشان از افشای اطلاعات

بانک سینا در حوزه بانکداری دیجیتال پیشرو خواهد بود

آغاز طرح سراسری فرهنگ سازی برخورد با وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث

تسهیلات بانک رفاه به دارندگان دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت اینترنتی

شرط صعود بازار سهام چیست؟

چرا بازار ارز آرام نمی‌شود؟

روش دریافت وام های کسب و کار اعلام شد

تقدیر از اقدام برجسته بانک سپه در مدیریت یارانه پرداختی دولت در حوزه آرد و نان

درخشش تیم کاراته بیمه تعاون در مسابقات گرندپری جمهوری چک ۲۰۲۴

تامین مالی شرکت‌های بورسی تسهیل می‌شود

خرید و فروش طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود؟

گزارش جدیداز قیمت مسکن در تهران

فروش دلار سهمیه ای متوقف شده است؟

۱۱.۵ درصد از چک‌ ها نقد نشد

آخرین جزییات از تغییر سن بازنشستگی

تاریخ صنعت بیمه با بیمه ایران گره خورده است

شاخص بورس دوباره به ۲ میلیون واحد خواهد رسید؟

۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۶/۷کد خبر: 325456
ایستانیوز:با توجه به محدودیت‌های ارزی که در نتیجه تحریم‌ها برای ایران ایجاد شده است هر نوع گشایش ارزی می‌تواند حجم عرضه ارز را در بازار افزایش دهد و منجر به کاهش قیمت دلار شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،به‌ دنبال رشد قیمت دلار در روزهای گذشته شاخص کل بورس تهران با یک رشد پرقدرت وارد کانال ‌میلیون و 500 هزار واحد شد. امروز (تا ساعت 11) هم شاخص کل بورس با بیش از 35 هزار واحد رشد رو به رو و به عدد یک میلیون و 584 هزار واحد رسید. در روزهای گذشته قیمت دلار به ‌سرعت در حال افزایش بوده است و به‌ دنبال آن بازار دارایی‌ها ازجمله بورس و طلا هم در حال صعود هستند. البته هفته قبل محمد مخبر از تماس تلفنی رئیس ‌جمهور با برخی همتایان خارجی با هدف گشایش در پول‌های بلوکه شده ایران خبر داده و گفته بود: « در جریان گفت‌وگوهایی که ابراهیم رئیسی با روسای برخی کشورها انجام داده، گشایش‌هایی ایجاد شده که این گشایش‌ها قطعا در بازار ارز تأثیر خواهد گذاشت.»
 
با توجه به محدودیت‌های ارزی که در نتیجه تحریم‌ها برای ایران ایجاد شده است هر نوع گشایش ارزی می‌تواند حجم عرضه ارز را در بازار افزایش دهد و منجر به کاهش قیمت دلار شود، اما با وجود انتشار خبر گشایش‌های ارزی، قیمت دلار از هفته قبل شروع به رشد کرده و این موضوع سایر بازار‌ها را ازجمله بازار سهام و طلا را هم تحت‌ تأثیر قرار داده است. با وجود آنکه رشد قیمت دلار از چند هفته پیش آغاز شده است، اما ظرف چند روز گذشته سرعت رشد قیمت دلار افزایش یافته است؛ به‌طوری که هفته قبل قیمت هر دلار آمریکا به سرعت وارد کانال 27هزار تومان شد و در مبادلات روز چهارشنبه به 27هزارو730تومان رسید. از روز چهارشنبه اما سرعت رشد قیمت دلار بیشتر هم شد؛ به‌طوری که قیمت دلار در روز پنجشنبه به 28هزار تومان رسید و دیروز نیز بلافاصله با بازگشایی بازار‌ها قیمت هر دلار آمریکا تا 28هزارو320تومان پیش ‌روی کرد.
 
اطلاعات موجود نشان می‌دهد، بخشی از دلایل رشد قیمت دلار به تحولات افغانستان و تصرف هرات توسط طالبان بازمی‌گردد. این اتفاق منجر شده است که ارتباط صرافی‌های ایران با صرافی‌های هرات که منبع بخشی از انتقال ارز بودند، قطع شود و این صرافی‌ها هم‌اکنون غیرفعال هستند. برخی تحلیلگران نیز بر این باورند که علت رشد قیمت دلار مشخص نبودن سیاست‌های اقتصادی دولت جدید است.  به ‌زعم آنها سیگنال‌های اقتصادی که دولت سیزدهم منتشر می‌کند به‌ گونه‌ای نیست که بتواند بر بازار‌ها اثر ملموسی داشته باشد و برنامه‌های اعلام شده برای مهار تورم و رشد تولید کافی نیست. برخی حتی بر این باورند که سیاست‌های اقتصادی دولت جدید ممکن است انتظارات تورمی را افزایش ‌دهد و این موضوع می‌تواند منجر به رشد قیمت دلار و سایر دارایی‌ها شود. از طرف دیگر تردید‌های به ‌وجود آمده در مورد احیای برجام و سیاست خارجی دولت سیزدهم بر حجم نااطمینانی‌ها اضافه کرده که این موضوع نیز می‌تواند منجر به رشد انتظارات تورمی شود. همه اینها در حالی است که با حضور برخی منتقدان FATF در دولت جدید همه منتظر هستند که ببینند سرنوشت ایران در فهرست سیاه چه خواهد شد. به‌ نظر می‌رسد گروه اقتصادی دولت که حالا تا حدود زیادی ترکیب آن مشخص شده باید هرچه زودتر به‌منظور ساماندهی بازار ارز برنامه‌های دقیق‌ تری را اعلام کند. به اعتقاد کارشناسان اگر روند قیمت دلار در هفته های آینده ادامه داشته باشد باید منتظر رشد سریعتر بورس و حتی عبور شاخص کل از دو میلیون واحد بود.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بورس، شاخص
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *