RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

شناسایی بالاترین نرخ سود در صندوق تداوم اطمینان تمدن

سمت وسوی آینده اقتصاد ایران

عوامل کاهنده قیمت دلار

بیمه مستمری باران با شاخص تورم رونمایی شد

روزهای درخشان بورس تکرار می‌شود؟

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

درخواست کانون کارگزاران‌ بورس از معاون اول رئیس‌جمهور

مصوبه افزایش سقف نرخ خوراک گاز پتروشیمی را ابطال کنید

۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۴/۱۲کد خبر: 352119
ایستانیوز:کانون کارگزاران بورس در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، خواستار ابطال مصوبه جدید افزایش سقف نرخ خوراک گاز پتروشیمی و صنایع شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، دبیرکل کانون کارگزاران در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور افزایش غیرمنتطره نرخ گاز خوراک و سوخت صنایع پتروشیمی را موجب عدم کارایی و رقابت منصفانه در بازارسرمایه دانست و درخواست کرد تا نسبت به بازبینی مصوبه هیأت وزیران و ابطال آن در راستای حمایت از بازار سرمایه، به ‌خصوص سهامداران خرد پنجاه میلیونی آن، اقدامات لازم به عمل آید.
 
در متن این نامه خطاب به معاون اول‌ رئیس‌جمهور آمده است: ‌با عنایت به ماده 6 اساسنامه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، یکی از اهداف مهم این کانون کمک به ایجاد یک بازار اوراق بهادار عادلانه، رقابتی و کارا در کشور به منظور جلب اعتماد سرمایه‌گذاران است و با توجه به اینکه در حال حاضر بزرگ‌ترین صنعت فعال در بازار اوراق بهادار، صنعت پتروشیمی است هرگونه تغییر در قیمت خوراک یا قیمت محصولات آن صنعت می‌تواند بازار سرمایه را تحت تاثیر جدی قرار دهد.
 
در ادامه این نامه آمده است: متأسفانه مصوبه اخیر هیأت محترم وزیران در خصوص افزایش غیرمنتظره نرخ گاز خوراک و سوخت صنایع پتروشیمی به دلایل ذیل کارایی و رقابت منصفانه در این بازار را مخدوش کرده است: 
 
- نظر به نام‌گذاری سال جاری به «سال مهار تورم و رشد تولید» توسط مقام معظم رهبری، افزایش 100 درصدی قیمت گاز سوخت، افزایش 40 درصدی گاز خوراک و تعیین قیمت محصولات آن صنعت با ارز نیمایی 28500 تومان، موجب کاهش شدید سودآوری شرکت­های پتروشیمی خواهد شد که منجر به تاثیر منفی بر ارزش سهام آن شرکت‌ها و به تبع آن کل بازار سرمایه، احتمال توقف تولیدات آن‌ها و ضرر و زیان سرمایه‌گذاران فعال در این صنعت می‌گردد.
 
-‌در سال 1394، فرمول قیمت گاز توسط وزارت نفت اعلام شد که در آن، قیمت گاز هاب‌های اروپایی به عنوان مبنای قیمت، تعیین شد. این فرمول در سال‌های اخیر با توجه به نوسانات قیمت گاز در اروپا موجب تضعیف رقابت‌پذیری شرکت‌های ایرانی با رقبای منطقه‌ای خود شد، به طوریکه در سال 1401 برای قیمت فرمول گاز سقف 5 هزار تومانی تعیین شد، اما در مصوبه اخیر، قیمت خوراک گاز به صورت عدد ثابت 7 هزار تومان در نظر گرفته شده که براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی این عدد به بیش از 8 هزار تومان خواهد رسید که این امر به دلیل عدم پیروی از نوسانات بازار، ریسک عملیاتی بالایی را متوجه صنایع مرتبط می‌‌کند.
 
- این مصوبه به‌صورت مستقیم بیش از 60 درصد بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب کاهش بیش از 52 هزار میلیارد تومانی سود این بازار و به تبع آن افت بیش از 500 هزار میلیارد تومانی ارزش بازار و زیان سرمایه‌گذاران خواهد شد. قیمت‌گذاری دستوری و تصمیمات خلق‌الساعه، ایجاد نااطمینانی و کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت استراتژیک پتروشیمی را در پی دارد و به مانع جدی برای احداث و ورود شرکت‌های پتروشیمی به بازار سرمایه تبدیل می‌گردد. این مساله، نه تنها تامین مالی شرکت‌های پتروشیمی حاضر در بازار سرمایه را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه این بازار را درگیر بحران جدی‌تر خواهد نمود.
 
- از آنجا که صنایع پتروشیمی، پالایشی و فلزی وزن قابل توجهی در سبد سهام عدالت و صندوق‌های بازنشستگی تامین اجتماعی، کشوری و لشگری دارند، کاهش سودآوری این صنایع موجب کاهش سود سهامداران عدالت و صندوق‌های بازنشستگی و ایجاد نارضایتی عمومی خواهد شد و توان ایفای تعهدات تکلیفی این صندوق‌ها را با چالش‌های جدی مواجه می‌نماید.
 
در بخش پایانی این نامه خطاب به مخبر آمده است: با عنایت به موارد مطروحه، خروج سرمایه از بخش مهم و حیاتی صنایع پتروشیمی و ورود آن به بازارهای دلالی و غیرمولد نظیر طلا، ارز، خودرو و مسکن، منجر به افزایش بی‌رویه نرخ تورم، کاهش تولیدات ملی خواهد شد؛ کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، به عنوان یکی از تشکل‌های خودانتظام حوزه بازار سرمایه، از جنابعالی به عنوان معاون اول محترم دولت سیزدهم استدعا دارد، با امعان نظر به مصالح بازار سرمایه و به طریق اولی اقتصاد کشور، دستور فرمایید نسبت به بازبینی مصوبه هیأت محترم وزیران و ابطال آن در راستای حمایت از بازار سرمایه، به ‌خصوص سهامداران خرد پنجاه میلیونی آن، اقدامات لازم به عمل آید.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *