RSS
امروز چهارشنبه ، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

تقدیر از اقدام برجسته بانک سپه در مدیریت یارانه پرداختی دولت در حوزه آرد و نان

درخشش تیم کاراته بیمه تعاون در مسابقات گرندپری جمهوری چک ۲۰۲۴

تامین مالی شرکت‌های بورسی تسهیل می‌شود

خرید و فروش طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود؟

گزارش جدیداز قیمت مسکن در تهران

فروش دلار سهمیه ای متوقف شده است؟

۱۱.۵ درصد از چک‌ ها نقد نشد

آخرین جزییات از تغییر سن بازنشستگی

تاریخ صنعت بیمه با بیمه ایران گره خورده است

صعود قیمت بیت‌کوین به بالای ۶۵ هزار دلار

تورم نقطه به نقطه در فروردین ۱۴۰۳ چقدر شد؟

پیش بینی بورس ؛ روزهای فرسایشی ادامه دارد؟

بنگاه‌های تولیدی گرفتار معضل مواد اولیه

حضور بیمه ملت در نمایشگاه بین‌المللی انرژی تهران

ورود بیمه میهن به باشگاه هزار میلیارد تومانی ها با رشد تاریخی ۱۳۷درصدی حق‌ بیمه تولیدی

چه رازی پشت تورم ۳۱ درصدی مخفی شده است

خبر مهم رئیس سازمان امور مالیاتی/این مشاغل ملزم به ارائه ترازنامه نیستند

ماجرای صف میلیونی متقاضیان وام ودیعه مسکن چیست؟

قیمت طلا امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

چاپیدن پول!

چرا پول ها از بورس فرار می‌کنند؟

واکاوی پرونده «روز سیاه بورس»

بازنشستگان نقش مهمی در تمدن سازمانی بیمه ایران دارند

پذیرش شرکت‌ها در فرابورس مشروط شد

مهم‌ترین هدف بانک سینا در سال ۱۴۰۳ جذب منابع و افزایش سهم بازار است

ضرر خودروسازان به شبکه بانکی

۱۳:۱ - ۱۴۰۱/۴/۳۱کد خبر: 338282
ایستانیوز:زیان انباشته شرکت‌های خودروسازی باعث شده است تا دو شرکت سایپا و ایران خودرو و شرکت‌های زیرمجموعه برای جبران بخشی از زیان خود، بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان وام از شبکه بانکی دریافت کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، خودروسازان می‌گویند چرخ‌های صنعت خودروسازی از لحاظ هزینه می‌لنگد و کفاف تولید را نمی‌دهد. با وجود اینکه مردم هم دل خوشی از قیمت و کیفیت خودرو‌های داخلی ندارند، اما‏‏ خودروسازان می‌گویند محصولات خود را با ضرر می‌فروشند.
 
زیانی که به گفته سلیمانی، کارشناس مسائل اقتصادی، بخش عمده‌ای از آن ناشی از خطا‌هایی است که در شیوه قیمت‌گذاری دستوری خودرو وجود دارد و نتیجه این می‌شود که زیان انباشته خودروسازان بالا برود و برای جبران کمبود نقدینگی تا حد امکان از تسهیلات بانکی استفاده کنند.
 
مردم گلایه‌مند از قیمت خودرو‌ها هم می‌گویند این قیمت‌ها با پس‌انداز و دخل و خرج آنها نمی‌خواند؛ در واقع دولت یا باید خود زیان خودروسازان را جبران کند یا با اتخاذ تصمیمات لازم، هزینه تمام شده تولید را کاهش دهد.
 
بر اساس ماده ۹۰ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی،‏ اگر دولت به‌ هر دلیل، قیمت فروش کالا یا خدمات بنگاه‌های دولتی و غیر دولتی را دستوری و به قیمتی کمتر از قیمت بازار تعیین کند، باید همان سال مابه‌التفاوت آن را پرداخت یا از بدهی به سازمان امور مالیاتی کسر کند؛ موضوعی که عملا تاکنون اجرایی نشده است.
 
طبق آخرین آمار بانک مرکزی و فهرست ابربدهکاران بانکی، مجموع تسهیلات و تعهدات دو شرکت سایپا و ایران خودرو‏ به همراه شرکت‌های زیرمجموعه‌ آن‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰‏ در مجموع چیزی بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان بدهی بوده است.
 
این شیوه‌ کنترل بازار خودرو، هم به زیان خودروسازان و هم به زیان مردم بوده و دولت نیز تاکنون راهکاری ارائه نداده است، اما در هر صورت، نباید برای اینکه چرخ صنعت خودروسازی بچرخد، زیان خودروسازان را به شبکه بانکی تحمیل کرد؛ اقدامی که اگرچه ممکن است یک مسکن موقت برای صنعت خودرو باشد، اما در نهایت با ایجاد تورم، فشار دیگری را به مردم تحمیل خواهد کرد.
 
*راضیه رنجبر
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *