RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

روند صعودی رشد وسودآوری همچنان ادامه دارد

جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط

آمار جدید از فقر در کشور+ نمودار

شناسایی بالاترین نرخ سود در صندوق تداوم اطمینان تمدن

سمت وسوی آینده اقتصاد ایران

عوامل کاهنده قیمت دلار

بیمه مستمری باران با شاخص تورم رونمایی شد

روزهای درخشان بورس تکرار می‌شود؟

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

می‌ماند یا می‌رود؟؛

کدام خودرو جایگزین پژو پارس می‌شود؟

۹:۴ - ۱۴۰۲/۴/۳۱کد خبر: 353443
ایستانیوز:پس از آنکه مدیر عامل ایران خودرو از پایان تولید پژو پارس خبر داد، برخی از اخبار حاکی از این است که دو سناریو برای جانشینی پژو پارس وجود دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، پس از حاشیه‌های فراوان در خصوص فیس لیفت پژو پارس به نظر می‌رسد که یکی از محبوب‌ترین خودروهای ایران‌خودرو به پایان خط رسیده‌ و پس از نزدیک به دو دهه، این خودرو نیز به سرنوشت پژو ۴۰۵ دچار می‌شود.
 چند روز پیش بود که علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو در حاشیه رونمایی از مدل شاین مکس (خودروی وارداتی ایران خودرو) گفت: پژو پارس تا پایان امسال از محصولات ایران خودرو حذف می‌شود.
 
حالا برخی اخبار نیز حاکی از این است که ایران خودرو جایگزین این خودرو را پیدا کرده است.
پایان پژو پارس در ایران پس از دو دهه
 
پژو پارس، اصالتا خودرویی فرانسوی است که در حقیقت نمونه ایرانی خودروی پژو ۴۰۶ محسوب می‌شود. پژو ۴۰۶ که پس از خودروی پژو ۴۰۵ وارد بازار فرانسه شد و در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۴ تولید آن ادامه داشت.
 
تولید پژو پارس از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و تا کنون، تولید این خودرو ادامه پیدا کرده است. قبل از تولید و عرضه گسترده پژو پارس، این خودرو تحت عنوان پژو پرشیا و در قالب ظاهری تقریبا متفاوتی وارد بازار ایران شد. تولید خودروی پژو پرشیا از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۵ ادامه یافت.
تمام حواشی پژو پارس از فیس لیفت عجیب این خودرو آغاز شد. (تصاویر و ویدئو فیس لیفت ایران خودرو را از اینجا ببینید.) گفته می‌شود که دلیل این طراحی عجیب و البته بی سلیقه ایران خودرو،‌ به دلیل رعایت کردن تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو بوده که یکی از استانداردهای ۸۵ گانه محسوب می‌شود.
 
چراغ پژو پارس به دلیل قدیمی بودن طراحی آن، امکان نصب موتور تنظیم ارتفاع را نداشت. تلاش ایران خودرو نیز برای طراحی و تغییر آن به نتیجه نرسید. در نتیجه ایران خودرو، برای عبور از این مشکل به استفاده از چراغ آریسان روی آورد. در نیتجه برای این کار مجبور به تغییر سپر این خودرو شد!
 
بر اساس برخی از اخبار منتشر شده، ایران خودرو قصد دارد، سورن سال بهینه را جایگزین پژو پارس کند.
 
سورن سال بهینه مشخصاتی دقیقاً مشابه سورن سال دارد که در سال ۱۳۹۸ رونمایی و با موتور XU7 پلاس به بازار عرضه خواهد شد. این موتور با حجم ۱۷۶۱ سی‌سی ، ۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور خروجی آن هم به ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه است که از XU7 به میزان ۷ نیوتن‌متر کمتر بود. گیربکس سورن‌سال بهینه نیز ۵ سرعته دستی اعلام شده است.
 
بیت ران به نقل از منابع آگاه اعلام کرده که تولید آزمایشی سورن سال بهینه در سایت‌ کرمانشاه ایران خودرو آغاز شده‌است. اما این خودرو زمانی وارد فاز تجاری‌سازی می‌شود که ایران خودرو تصمیم بگیرد پژو پارس را از خطوط تولید خود خارج کند.
 
اگر چنین اتفاقی رخ دهد، علاوه بر سایت کرمانشاه ایران خودرو، خطوط تولید این خودروساز در بابل و فارس هم سورن سال بهینه را برای عرضه در بازار تولید خواهند کرد. همچنین احتمال دارد که سورن سال بهینه، هم بصورت بنزینی و هم دوگانه وارد بازار شود.
 
البته یک سناریو دیگر هم وجود دارد. بر اساس این سناریو ایران خودرو به تولید پژو پارس ادامه خواهد داد اما با ظاهر جدید که بتوان استاندارهای ۸۵ گانه را با موفقیت پشت سربگذارد. در این سناریو یا فیس لیفت عجیب این خودرو ادامه دار خواهد بود و یا اینکه ایران خودرو ظاهر جدیدتری را برای این خودروی محبوب طراحی می‌کند.
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *