RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

بازگشت به نقطه صفر؛

حذف قرعه کشی خودرو به سبک وزارت صمت

۱۱:۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰کد خبر: 349296
ایستانیوز:وزارت صمت بالاخره قرار است قرعه کشی خودرو را از طرح های فروش حذف کند. اما آیا واقعا این موضوع عملی خواهد بود؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، طرح پیش فروش بزرگ خودرو قرار است از هفته آینده آغاز شود. آنگونه که وزارت صمت اعلام کرده،‌ در این مرحله حدود ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو عرضه می شود. نکته مهم در پیش فروش ایران خودرو و سایپا این است که به گفته سخنگوی وزارت صمت، قرعه کشی خودرو از این مرحله پایان می یابد.
 
در حقیقت فاطمی امین از ابتدای دوران وزارت خود وعده حذف قرعه کشی خودرو را داده بود. حالا پس از حدود دو سال سعی در عملی کردن یکی از مهم‌ترین وعده های خود دارد.
قرعه کشی خودرو واقعا حذف می شود؟
 
اما آیا واقعا قرعه کشی خودرو از این مرحله پیش فروش ایران خودرو و سایپا به خاطرات می پیوندد؟
 
برای پاسخ به این پرسش ابتدا اظهارات امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت را مرور می کنیم. آنگونه که قالیباف گفته، در این مرحله از پیش فروش ایران خودرو و سایپا افراد ابتدا حساب وکالتی خود را به میزان ۱۰۰ میلیون تومان شارژ می کنند.
 
 سپس از ۲۶ تا ۲۸ اسفند در سامانه یکپارچه فروش خودرو داخلی به نشانی  esalecar.ir می توانند نسبت به انتخاب خودرو اقدام کنند.
 
پس از آن بر اساس برنامه تولید خودروسازان،‌ اولویت افراد بر اساس قرعه کشی تعیین و زمان تحویل خودرو مشخص می شود.
 
فرض کنید در پیش فروش سایپا برای خودرویی مانند کوییک ۲۰۰ هزار تقاضا وجود داشته است. برنامه تولید سایپا فرض کنید سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه است. در این شرایط به نفر آخری که بر اساس قرعه کشی اولویت بندی شده در پایان سال ۱۴۰۳ خودرو تحویل داده می شود.
 
اما بیایید اعداد و ارقام را کمی واقعی تر کنیم.
ایرانی ها پژو دوست دارند ولی ایران خودرو نه!
 
گروه خودرویی پژو معمولاً پرتقاضاترین محصول در فروش فوری ایران خودرو و پیش فروش ایران خودرو محسوب می شود. به گونه ای که در مرحله چهل و دوم فروش فوری ایران خودرو از ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار متقاضی، ۵ میلیون و ۲۶۰ هزار نفر برای دو مدل از خودروی پژو پارس ثبت نام کردند.
 
به بیان دیگر، می توان حدود ۶۰ درصد از تقاضا برای محصولات ایران خودرو مربوط به گروه پژو درنظر گرفت.
 
بر اساس آمار تولید ایران خودرو، این شرکت حدود ۵۳۷ هزار دستگاه خودرو را در ۱۱ ماه ابتدایی امسال تولید کرده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش حدود ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد.
 
سهم گروه پژو از کل تولید ایران خودرو در ۱۱ ماه ابتدایی امسال نیز حدود ۶۰ درصد بوده است. ایران خودرو تا پایان بهمن ماه حدود ۳۲۶ هزار دستگاه خودرو از خانواده پژو تولید کرده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.
 
هرچند تولید خانواده پژو در ۱۱ ماهه امسال افزایش پیدا کرده اما سهم این گروه از کل محصولات ایران خودرو کاهش یافته است.
 
در یازده ماه ابتدایی سال گذشته خانواده پژو سهم حدود ۶۸ درصدی از تولیدات ایران خودرو داشت. اما امسال این رقم به ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد.
پیش فروش ایران خودرو بدون قرعه کشی با تحویل ۵ ساله!
 
حالا فرض کنید در پیش فروش ایران خودرو که قرار است هفته آینده برگزار شود،‌ حدود ۶ میلیون نفر ثبت نام کنند. همچنین ۶۰ درصد از این میزان یعنی حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز متقاضی محصولات پژو باشند.
 
از سوی دیگر فرض کنید ایران خودرو تا پایان سال حدود۳۵۰ هزار دستگاه از گروه پژو تولید کند. همچنین هر سال تولید محصولات پژو رشد ۲۵ درصدی را ثبت کند.
 
با این اعداد و ارقام، ۵ سال طول خواهد کشید تا ایران خودرو بتواند حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه از خانواده پژو تولید کند. به بیان دیگر در پیش فروش ایران خودرو بدون قرعه کشی نفر آخر، سال ۱۴۰۶ خودروی خود را تحویل خواهد گرفت!
سیاست خودرویی وزارت صمت به بن بست رسید
 
البته باید توجه داشت که بخش اعظمی از تقاضای خودرو در پیش فروش ایران خودرو و فروش فوری ایران خودرو، تقاضای سوداگرانه است. تقاضایی که برای کسب سود از اختلاف قیمت کارخانه و بازار شکل گرفته است.
 
به عنوان مثال در فروش فوری ایران خودرو به مناسبت نیمه شعبان،‌ دنا پلاس توربو اتوماتیک با قیمت ۴۱۱ میلیون تومان عرضه شده است. این در حالی که قیمت این خودرو در بازار آزاد حدود ۸۹۰ میلیون تومان است. همین اختلاف بیش از ۴۷۰ میلیونی منجر به شکل گیری تقاضا کاذب در فروش فوری ایران خودرو می شود.
 
موضوعی که کارشناسان طی چند سال گذشته بر روی آن تاکید کردند. بارها این مسئله مطرح شد تا زمانی که قیمت گذاری دستوری بر صنعت خودرو حاکم است، نباید انتظار آرامش در بازار را داشت.
 
اما وزارت صمت طی حدود دو سال گذشته تاکید داشت که با افزایش عرضه و همچنین افزایش بهره وری خودروسازان، از یکسو بازار به تعادل می رسد. از سوی دیگر، زیان خودروسازان کاهش پیدا می کند.
 
حالا پس از دو سال آزمون و خطا به نظر می رسد که وزارت صمت تصمیم به تعدیل قیمت گذاری دستوری گرفته است. احتمالا در هفته های پیش رو قیمت های جدید خودرو اعلام شود. برخی گمانه زنی ها حکایت از افزایش ۸۰ درصدی قیمت مصوب برخی خودروها دارد. در این شرایط احتمالا بخشی قابل توجهی از این تقاضای کاذب فروکش کند.
 
در هر صورت هرچه باشد،‌ حذف قرعه کشی خودرو را باید در لیست وعده های بی سرانجام فاطمی امین نوشت.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *