RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

عرضه جهانی نفت در ماه اکتبر ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافت

بازار نفت در سال ۲۰۲۰ به کدام سمت می‌رود؟

۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱کد خبر: 297191
ایستانیوز:کندی فعالیت‌های پالایشی در فصل اول سال ۲۰۱۹ باعث کاهش ۳۰۰ هزار بشکه در روز در عرضه سالیانه نفت خام شد. به‌طوری‌که کل تقاضای جهانی نفت در سال جاری، به نظر برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹، کاهش محسوسی یافت. این میزان کاهش مختصر ۹۰ هزار بشکه در روز اعلام‌شده است. البته در پایان فصل چهارم و ابتدای سال ۲۰۲۰ این کاهش تقاضا جبران خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،براساس اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی، میزان تقاضای جهانی نفت در فصل سوم سال جاری با افزایش سالیانه 1.1 میلیون بشکه در روز نسبت به میزان تقاضا در فصل دوم دو برابر شد. میزان رشد تقاضا در فصل دوم 435 هزار بشکه در روز بوده است. میزان تقاضای نفت چین در فصل سوم سالیانه 640 هزار بشکه در روز افزایش یافت. انتظار می‌رود در فصل چهارم، میزان افزایش تقاضا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیشتر از میزان پیش‌بینی‌شده باشد. براساس پیش‌بینی‌ها میزان رشد تقاضای جهانی نفت در سال 201۹ و 2020 به ترتیب 1 و 1.2 میلیون بشکه در روز در نظر گرفته‌شده است.
 
مرکز پژوهش های مجلس، در خبرنامه تحولات انرژی وضعیت عرضه و تقاضای جهانی نفت در سال 2020 را بررسی کرده است. طبق این گزارش، عرضه جهانی نفت در ماه اکتبر با بازگشت عرضه نفت عربستان به شرایط عادی و افزایش تولید نفت نروژ، کانادا و آمریکا، 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش یافت. میزان تولید نفت اوپک در ماه گذشته 29.9 میلیون بشکه در روز بود. هم‌زمان با توافق اوپک پلاس و کاهش عرضه 2.5 میلیون بشکه در روز نفت این سازمان در سال 2018، میزان عرضه جهانی نفت به 101 میلیون بشکه در روز رسید که 1.8 میلیون بشکه در روز نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته است. تقاضا برای نفت اوپک در سال 2020 حدود 28.9 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی‌شده که یک‌میلیون بشکه در روز کمتر از میزان تولید کنونی است.
 
کندی فعالیت‌های پالایشی در فصل اول سال 201۹ باعث کاهش 300 هزار بشکه در روز در عرضه سالیانه نفت خام شد. به‌طوری‌که کل تقاضای جهانی نفت در سال جاری، به نظر برای نخستین بار از سال 200۹، کاهش محسوسی یافت. این میزان کاهش مختصر ۹0 هزار بشکه در روز اعلام‌شده است. البته در پایان فصل چهارم و ابتدای سال 2020 این کاهش تقاضا جبران خواهد شد.
 
 
 
*برنامه‌های عربستان برای کاهش مصرف انرژی
 
در ادامه گزارش مرکز پژوهش های مجلس، برنامه‌های عربستان برای کاهش مصرف انرژی آورده شده است. براساس خبر سایت پلاس، وزارت انرژی عربستان اعلام کرده است که پس از انجام اصلاحات اقتصادی در کشور و تا سال 2030 مقدار مصرف انرژی این کشور روزانه 2 میلیون بشکه معادل نفت خام کاهش خواهد یافت. این اصلاحات شامل افزایش تولید و مصرف گاز طبیعی، تولید انرژی‌های تجدید پذیر و استفاده از انرژی هسته‌ای است. برنامه اصلاحات از سال 2016 شروع‌شده است. عربستان در اصلاحات خود در نظر دارد با کاهش یارانه سوخت بخش حمل‌ونقل و برق بخش خانگی، مصرف داخلی نفت را کاهش داده و مقدار نفت قابل صادرات را افزایش دهد.
 
براساس اظهارات وزیر انرژی عربستان، این کشور در نظر دارد 70 درصد برق خود را از گاز و 30 درصد آن را از انرژی‌های تجدید پذیر تولید کند و برای این منظور تا سال 2030 قیمت‌های داخلی برای نفت خام، نفت کوره و نفت گاز مصرفی در نیروگاه‌ها را به سطح قیمت‌های بین‌المللی افزایش خواهد داد. گاز طبیعی هم‌اکنون 55 درصد سهم تولید برق را در اختیار دارد. طبق برنامه‌ها، آرامکو در نظر دارد تا سال 2030 مقدار تولید گاز کشور را تا 40 درصد افزایش دهد. همچنین وزارت انرژی کشور در نظر دارد تا سال 2024 مقدار 3.27 گیگاوات و تا سال 2030 مقدار 7.58 گیگاوات برق از منابع تجدید پذیر و عمدتاً خورشید تأمین کند. این مقدار در میان دیگر کشورهای منطقه خیلی بلندپروازانه است؛ چراکه کویت برای سال 2030 هدف 15 درصدی و عمان برای سال 2035 هدف 10 درصدی را تعیین کرده‌اند. عربستان همچنین بعد از امارات دومین کشور عربی است که در نظر دارد با احداث نیروگاه هسته‌ای اقدام به تولید برق کند. امارات هم‌اکنون در حال ساخت چهار نیروگاه هسته‌ای به ظرفیت 1400 مگاوات است.
 
 
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بازار نفت
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *