RSS
امروز سه شنبه ، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

نا اطمینانی ها، برنامه ریزی بنگاه های اقتصادی را سخت کرد

مصائب تعطیلی پنجشنبه‌ها

شرایط و نحوه دریافت وام بدون سود بانک سپه

ارز ۲۸۵۰۰تومانی پرداخت نشود، تورم افزایش می‌یابد

توسعه خدمات بیمه‌ای ملت در سال ۱۴۰۳

جلسه مهم فعالان بازار با رئیس سازمان بورس

تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین

پرداخت ما‌به‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب بانک سامان

مالیات خودروهای لوکس اعلام شد

ذخایر خارجی بانک مرکزی رشد کرد

جزییات تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛ بانک‌ها هم تعطیل می‌شوند؟

ریزش بیت کوین ادامه دارد؟

رای پرونده رمز ارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟

“گروه مالی شهر” زیرمجموعه خود را راهی فرابورس می‌کند

پیش بینی بورس از نگاه ارزش دلاری

قیمت طلا دوباره گران شد

روش های استعلام اعتبار صاحب چک

نفت، قیمت زیر ۵۰ دلار را دوباره تجربه می‌کند؟

نفت وارد بازار خرسی شد

۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶کد خبر: 300993
ایستانیوز:بازار نفت به دوره‌های رونق و رکود معروف است و با این وضعیت غریبه نیست. بازار نفت از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون ۴ بار وارد بازار خرسی شده است. این امر سهام انرژی را پرریسک کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،ویروس کرونا قیمت نفت را تحت تأثیر خود قرار داده، به طوری که نفت وارد بازار خرسی شده است. سی‌ان‌ان در گزارشی وضعیت بازار نفت را بررسی کرده است.
 
طبق این گزارش، نفت خام با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای چین، به بازار خرسی سقوط کرده است. چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت دنیاست و تغییر در مصرف و واردات آن، می‌تواند کل بازار را برهم زند.
 
قیمت نفت امریکا روز دوشنبه 2.8 درصد دیگر سقوط کرد و به‌طور خلاصه برای اولین بار از ماه ژانویه سال 2020 به زیر 50 دلار در هر بشکه رسید. البته نفت باقیمت 50.11 دلار روز را به پایان رساند که 21 درصد از قیمت 63.27 دلار در هر بشکه در 6 ژانویه پایین‌تر است. بازار خرسی اصولاً به افت بیش از 20 درصد بعد از آخرین اوج قیمتی گفته می‌شود.
 
بازارهای انرژی جهان با گسترش سریع کرونا که باعث کشته شدن بیش از 360 نفر و آلوده شدن بیش از 17 هزار نفر در سرتاسر جهان شده، آسیب‌دیده‌اند. این ویروس همچنین باعث لغو پروازهای بی‌شماری شده و بخش‌هایی از اقتصاد چین را به بن‌بست رسانده است. تحلیلگران می‌گویند ترس زیادی در بازار وجود دارد.
 
با شروع سال جدید و توافق فاز اول امریکا و چین، اقتصاد احیا شد و موجی از امیدواری به سرمایه‌گذاران برگشت و قیمت نفت رو به افزایش گذاشت. همچنین با افزایش تنش میان ایران و امریکا، قیمت نفت لحظه‌به‌لحظه بالاتر می‌رفت.
 
اما وضعیت قیمت نفت بعد از کاهش تنش‌های میان امریکا و ایران و کاهش احتمال اختلال در عرضه نفت خاورمیانه کمی آرام‌گرفته بود. ولی بلافاصله قیمت نفت با شیوع بیماری کرونا مواجه شد.
 
سرمایه‌گذاران نگران‌اند که ویروس کرونا به تقاضای سوخت جت آسیب برساند. خطوط هوایی مهم بین‌المللی ازجمله ایر کانادا، امریکن ایرلاین، دلتا و بریتیش ایرویز همه پروازهای خود به مقصد چین را تا پایان فوریه یا حتی بیشتر به حالت تعلیق درآورده‌اند. هواپیمایی چین شرقی اولین هواپیمایی بود که روز دوشنبه پروازها به ایالات‌متحده و از آن را لغو کرد.
 
چین مهم‌ترین منبع تقاضا انرژی در جهان است و گسترش شیوع کرونا در چین سرمایه‌گذاران را بیشتر نگران کرده است. چین برای نگه‌داشتن اقتصاد سریع و در حال رشد خود و جابه‌جایی جمعیت عظیمش به مقادیر زیادی نفت وابسته است. چین سال 2019 بیش از 10 میلیون بشکه نفت در روز وارد کرد و به بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان تبدیل شد.
 
به گفته تحلیلگران، سؤال این است که ویروس با چه سرعتی منتشر خواهد شد و آیا اجازه فعالیت‌های اقتصادی از سر گرفته می‌شود یا خیر؟
 
*تقاضا به‌شدت کاهش می‌یابد
 
در بدترین حالت، انتظار می‌رود تقاضای نفت در ماه فوریه 2.6 میلیون بشکه کاهش یابد. این کاهش در ماه مارس 2 میلیون بشکه خواهد بود.
 
بازار نفت به دوره‌های رونق و رکود معروف است و با این وضعیت غریبه نیست. بازار نفت از ابتدای سال 2017 تاکنون 4 بار وارد بازار خرسی شده است. این امر سهام انرژی را پرریسک کرده است.
 
البته این بازار خرسی تفاوتی با مرتبه‌های قبلی دارد. در چند مرتبه قبلی مازاد عرضه بازار را به سمت خرسی شدن سوق می‌داد، اما حالا کاهش تقاضا بازار را وارد این مرحله کرده است. تاریخ نشان داده که بازار از این شوک هم رها می‌شود. براساس تحقیقات انجام‌شده، 10 ماه طول کشید تا قیمت نفت امریکا در سال 2003 از بحران بیماری سارس رهایی یابد.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بازار نفت
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *