RSS
امروز دوشنبه ، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

۵ دلیل بازگشت و افزایش دوباره قیمت ارزهای دیجیتال

بیمه پارسیان، سرمایه جدیدش را ثبت کرد

نوسان قیمت بیمه ملت ناشی از شرایط عرضه و تقاضا بوده است

جرایم رانندگی به اعتبارسنجی بانکی اضافه می‌شود

« استقرار حاکمیت شرکتی» برای پذیرش در فرابورس الزامی شد

سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر شد؟

کوچ سپرده‌ها به سمت سپرده‌های بلندمدت؛ چرا؟

سکه صعود می کند یا سقوط؟

یارانه این افراد حذف می‌شود

۷ قانون پس انداز پول نجات بخش

روزگار سپری شده اسکناس ایرانی

طلا ۳۰۰۰ دلار را می بیند؟

بازار سهام پشت سد نیما و مالیات

تورم یازدهم یا سیزدهم؟

معرفی سه محصول جدید بیمه‌ای توسط بیمه ایران

پایتخت خادمین سیدالشهدا(ع) میزبان مدیرعامل بیمه کوثر

تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران توسط بانک مرکزی

جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی

پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان

توصیه بلومبرگ به سرمایه گذاری در بورس ایران

معمای بنزین در ایران

طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟

دانستن، خواستن و توانستن، شعار و رمز موفقیت شرکت در تحقق اهداف است

ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

شروع پرقدرت بیمه پارسیان در سال ۱۴۰۳

ایستادگی بانک مرکزی پای کاهش نرخ سود بانکی

مهمترین اثرات کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سهام

۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۶/۱۸کد خبر: 212305
ایستانیوز:بانک ها همیشه تاکید داشتند که اگر شرایط کاهش نرخ به ۱۵ درصد را بپذیرند در پایان روز کاری اگر تراز بانک منفی شود باید از بانک دیگری با نرخ ۲۲ درصد قرض بگیرند چون اگر قرض نگیرند بانک مرکزی آنها را ۳۴ درصد جریمه می کند، اینبار بانک مرکزی به بانک ها اعلام کرد در پایان روز کاری اگر تراز بانک منفی شد، بانک مرکزی خط اعتباری ۱۸ درصدی در اختیار بانک قرار می دهد تا حساب صاف شود و در آغاز روز بعد این اعتبار به حساب بانک مرکزی بازمی گردد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،کاهش نرخ سود سپرده های بانکی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بازار سهام را متاثر می کند. این اتفاق باعث کاهش هزینه های مالی شرکت ها می شود و سوآوری آنها را افزایش می دهد، علاوه بر این با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی نرخ بهره بدون ریسک کاهش پیدا می کند که باعث افزایش انگیزه سرمایه گذاری در بازار سهام می شود.
 
روح الله حسینی مقدم ، معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفت و گو با سنا بخش نامه جدید بانک مرکزی درباره نرخ سپرده بانکی، نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ جریمه بانک ها را مهمترین اتفاق اقتصادی کشور در هفته های اخیر دانست و گفت: بخش نامه جدید بانک مرکزی درباره نرخ سپرده بانکی و نرخ بهره بین بانکی است، همچنین در این بخش نامه نرخ جریمه ای که تا کنون 34 درصد برای بانک های بی انضباط وضع شده بود به خط اعتباری 18 درصد تبدیل شده است.
 
وی در خصوص اینکه این بار احتمال اجرایی شدن بخش نامه بانک مرکزی چقدر نسبت به گذشته قوی تر است؛ گفت: بنده بررسی های بسیاری بر روی این بخش نامه انجام دادم و به نظر می رسد این بار بانک مرکزی ملاحظات بسیاری را در نظر گرفته و با این تصمیم بسیاری از مشکلات در خصوص نرخ بهره سر و سامان داده می شود.
 
حسینی مقدم با بیان اینکه با توجه به اصول علم اقتصاد بهتر است اجازه داد همه نرخ ها را بازار تعیین کند گفت: در شرایط امروز بازار ایران، منطقی است که بانک مرکزی دخالت کند و الزام به کاهش نرخ بهره به 15 درصد داشته باشد.
 
وی با اشاره به بخش نامه بانک مرکزی افزود: به نظر می رسد این بار در گفتار و دستور العمل بانک مرکزی پیش نیازهای کاهش نرخ  فراهم شده است.
 
بانک مرکزی جدی تر از همیشه
 
معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس اوراق بهادار تهران با تاکید بر اینکه بانک مرکزی این بار با آگاهی از مشکلات بانک ها و اینکه چرا نمی توانند سودها را کاهش دهند، اقدام به صدور این بخش نامه کرده است، اظهار داشت: بانک ها همیشه تاکید داشتند که اگر شرایط کاهش نرخ به 15 درصد را بپذیرند در پایان روز کاری اگر تراز بانک منفی شود باید از بانک دیگری با نرخ 22 درصد قرض بگیرند چون اگر قرض نگیرند بانک مرکزی آنها را 34 درصد جریمه می کند، پس برای اینکه دچار این مشکل نشوند  سود 21 درصدی از تسهیلات دریافت می کنند یا از مردم سپرده 18 الی 19 درصد جذب می کنند.
 
حسینی مقدم با ذکر این مثال عملاً به دلایل اشکال همیشگی فرآیند کاهش نرخ سود بانکی پرداخت و گفت: این بار بانک مرکزی به بانک ها اعلام کرد نگران نباشید، براساس دستورالعمل جدید در پایان روز کاری اگر تراز بانک منفی شد، بانک مرکزی خط اعتباری 18 درصدی در اختیار بانک قرار می دهد تا حساب صاف شود و در آغاز روز بعد این اعتبار به حساب بانک مرکزی بازمی گردد این فرآیند جایگزین جریمه 34درصدی بانک مرکزی برای بانک ها شده است.
 
به گفته وی بانک مرکزی به بانک ها توصیه کرده است تراز نامه ها را بررسی کنند، دارایی های مازاد را بفروشند، اگر نیاز بود صندوق ها را کنار بگذارند، صندوق های بازار پول باید نرخ را کاهش دهند تا مشکلات مالی آنها برطرف شود.
 
این مقام مسوول بورس تهران با تاکید بر اینکه اجرای این بخش نامه  تاثیر های مثبتی زیادی بر بازار سرمایه دارد، گفت: اگر بازار مطمئن باشد همه این دستورالعمل ها اجرا می شود قطعا واکنش خوبی نشان می دهد و هم اکنون فقط منتظر است قاطعیت بانک مرکزی را در اجرایی شدن این تصمیمات رصد کند.
 
وی در بررسی تبعات کاهش نرخ سود بانکی برای بازار سرمایه گفت: تقریبا 8 درصد سود شرکت های بورسی از فروش صرف هزینه های مالی می شود. قاعدتا با کاهش نرخ سود بانکی این عدد کاهش می یابد و سودآوری بنگاه ها با یک تاخیر یکی دو ساله افزایش خواهد یافت.
 
حسینی مقدم با اشاره به اینکه با کاهش نرخ بهره بدون ریسک سرمایه گذاران، به دنبال سهام با بازدهی پایین می روند، اظهار داشت: اگر تا امروز سهامداران به دنبال سهامی با P/E 4 بودند اکنون سهام با نسبت قیمت بر درآمد 5 را هم خریداری می کنند.  به این ترتیب اشتیاق به سرمایه گذاری در بازار سهام افزایش می یابد.
 
وی در بخش پایانی گفتگو با "سنا" با تاکید بر اینکه باید منتظر ماند و دید بانک ها چه قدر در اجرای این بخش نامه به بانک مرکزی کمک می کنند، در خصوص نرخ سود اسناد خزانه و تاثیر آن بر سود بانکی نیز گفت: بازار سرمایه در فرآیند انتشار اسناد خزانه فقط یک میزبان بود.
 
این مقام مسوول با اشاره به اینکه بانک مرکزی با مدارا همه اجزای بازار پول را شناسایی و پس از آن بخش نامه جدی تری را صادر کرده، گفت: امید است با توجه به دقت نظر بانک مرکزی این بخش نامه بهتر اجرایی شود، نفع نرخ بهره پایین البته همراه با نرخ پایین تسهیلات برای اقتصاد بسیار زیاد است.
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *