RSS
امروز سه شنبه ، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

کار ویژه عجیب بانک های خصوصی!

کانون کارگزاران بورس آخرین هشدار درباره آثار مخرب بند "س" را به رئیس مجلس داد

چرخ اقتصاد و تولید کشور با دست‌های توانمند کارگران می‌چرخد

رشد ۴۲ درصدی درآمدهای بانک سینا از محل تسهیلات اعطایی

طرح آرام بام پارسیان برای آسودگی خیال ساکنین و مدیران ساختمان ها

معرفی محصولات بیمه سامان در نمایشگاه اکسپو

خبر خوش درباره گشایش‌های جدید ارزی

شرایط و روش دریافت وام بهین کارت ۲ سپه

کلیات لایحه بودجه تصویب ۱۴۰۳ شد

دلارهای نفتی زیر چرخ مونتاژی‌ها

بررسی بودجه شرکت‌های دولتی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس

هشدار بیمه مرکزی به خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث

مهلت بخشودگی جرایم مالیاتی تمدید شد

حداقل دستمزد در ایران پایین‌تر از کشورهای منطقه

کالری مصرفی خانوارها روی خط خطر

پیش‌بینی مهم یک فعال اقتصادی درباره نرخ ارز

ریزش سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو

خریدار باشگاه استقلال در صدد تغییر نام باشگاه

بیمه ملت مجوز قبولی اتکایی از داخل را دریافت کرد

پشت‌پرده علاقه مجلس به طرح مالیات بر سوداگری

هفت نکته طلایی از حراج شمش مرکز مبادله ایران

ابربدهکاران بانکی چقدر بدهی دارند؟

پیش‌بینی سقوط قیمت بیت‌کوین به کانال ۴۲هزار دلار

حاشیه‌های واگذاری تیم استقلال به بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور

با تسهیل گری بیمه البرز، مسیر دریافت کارت سبز هموار شد

راه های مقابله با سقوط قیمت سهام درشوک های مقطعی

علی اشرف افخمی / مدیر عامل بانک صنعت و معدن
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۳/۲۲کد خبر: 199985
ایستانیوز:وقتی در روز چهارشنبه ۱۷ خرداد خبر حملات کور تروریستی به مرقد حضرت امام(ره) و مجلس شورای اسلامی در شهر پیچید، بازار بورس ازجمله اولین جاهایی بود که از این خبر تأثیر منفی پذیرفت و عرضه سهام توسط سفته ­بازان و برخی سهامداران خرد بموجب سقوط بیش از ۵۰۰ واحدی شاخص آنهم ظرف یک ساعت و نیم گردید.
شاید این امر مانند رفتار سایر بورس­های منطقه که در اثر شوک­های سیاسی به تشکیل صف­های طویل فروش سهام، ریزش قیمت و در نهایت شاخص منجر می­شود، عادی بنظر بیاید. 
سؤال اینجاست که آیا وضع کشور عزیز ما با کشورهای دیگر منطقه که دارای ساختار سیاسی بسیار شکننده هستند، قابل قیاس است که روند بورس ما هم از الگوی آنها پیروی کند؟ 
به نظر نگارنده پاسخ منفی است زیرا جمهوری اسلامی ایران طی دهه های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با انواع تهدیدات و تهاجمات از ناحیه قدرت­های استکباری و عاملان دست­نشانده منطقه­ایشان مواجه بوده، لکن هربار سرفراز از آزمون سخت بیرون آمد. به یاد داریم که 8سال جنگ تحمیلی و اعمال تحریم­های گوناگون نتوانست خللی در اراده ملت بزرگ ایران وارد آورد و بالعکس به ثبات و استحکام ساختار سیاسی و اقتصادی کشور انجامید و نیز حماسه 29 اردیبهشت و حضور کم­نظیر مردم بافرهنگ کشورمان در پای صندوق­های رأی که بیانگر بلوغ سیاسی، حرکت مردم­سالارانه و نماد وحدت ملی بود.
از اینرو، برای مقابله با سقوط قیمت سهام و شاخص بورس در شرایطی که با شوک های مقطعی امنیتی یا سیاسی مواجه می شود بایستی تمهیداتی را اندیشید و سناریو هایی را از قبل طراحی نمود. ازجمله آنکه یکم با رصد رفتار سفته بازان، آنان را شناسایی و بموقع آنها را از مداخله منفی در بازار سهام برحذرداشت. دوم آنکه با آگاهی بخشیدن به سهامداران خرد، آنان را به خویشتنداری از فروش سهام و اجتناب از تشکیل صف فروش ترغیب کرد و آنان را قانع کرد که در نهایت به سودآوری آنان منتهی می­شود. سوم آنکه می­توان صندوق بیمه­ای را بمنظور جبران خسارات ناشی از سقوط سهام در اثر تحولات خاص سیاسی و امنیتی ایجاد کرد به نحوی که به سهامداران خرد اطمینان داد تا در اینگونه موارد با عجله مبادرت به فروش سهام خود نکنند. چهارم آنکه از سهامداران حقوقی که معمولاً از دانش حرفه­ای و تخصصی کافی برخوردارند خواسته شود که از عرضة‌ سهام در شرایط بحرانی مقطعی احتراز نموده و برعکس حامی جمع­آوری سهام عرضه شده احتمالی گردند. پنجم آنکه از تشکیل صندوق­های بازارگردان بمنظور توسعه و تثبیت بازار حمایت کرد تا در چنین مواقعی به ایفای نقش بپردازند. ششم آنکه نهادهای مالی و بازیگران دولتی و عمومی در چنین شرایطی به ایفای وظیفه و رسالت ملی خود در حمایت و صیانت از بازار بورس بپردازند.
بر این باورم که در شرایط دشوار و شوک­های اقتصادی، سیاسی یا امنیتی؛ همگان بایستی بازار سهام و بورس کشورمان را حمایت کنیم و تصویری مستحکم، منسجم و با ثبات پایدار از اقتصاد کشورمان را در معرض دید جهانیان قرار دهیم و موجبات تداوم جلب سرمایه­گذاری خارجی را نیز فراهم سازیم. نیک می­دانیم که ثبات و آرامش در بازار بورس به نفع همه خواهد بود.
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *