RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

کانال جدید برای بورس

فردین آقابزرگی
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۳/۷کد خبر: 336186
ایستانیوز:از ابتدای سال تاکنون شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران حدود ۱۴درصد و شاخص هم‌وزن ۲۵درصد بازدهی مثبت داشته‌اند.
 از ابتدای سال تاکنون شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران حدود ۱۴درصد و شاخص هم‌وزن ۲۵درصد بازدهی مثبت داشته‌اند. در چنین شرایطی تعدادی از کارشناسان معتقدند بورس وارد فاز اصلاحی شده اما با مقایسه روند بازار با سال‌های گذشته مشخص است که فراز و نشیب کنونی معاملات نمی‌تواند به منزله بازگشت آن به کانال اصلاحی باشد. در مقطع فعلی اصلاح و استراحت برای بازار لازم است و می‌توان گفت اصلاح همواره بخشی از ذات بازار است. بررسی بسیاری از متغیرها نیز بر رشد و افزایش‌ شاخص‌های بورسی اشاره دارند و موضوع اصلاح و بازگشت بورس به روند نزولی را تکذیب می‌کنند. 
 
برای مثال مقایسه عملکرد سود و زیان شرکت‌ها عمدتا بر افزایش نرخ فروش محصولات تولیدی اشاره دارد و به ندرت تحت تاثیر تغییر مقدار فروش و اجرای طرح‌های توسعه‌ای قرار گرفته است. بنابراین موضوع بازگشت به کانال نزولی کاملا رد می‌شود. به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت تورم حادث شده در اقتصاد کشور به نوعی خود را در سود و زیان شرکت‌ها نشان داده و عملکرد مقایسه‌ای شرکت‌ها نسبت به دوره مشابه قبلی نیز به خوبی این موضوع را تایید می‌کند. بنابراین اگر تحلیل کارشناسان از روند بازار با روند فعلی در تضاد است این موضوع به ذات تحلیل  برمی‌گردد و نمی‌تواند واقعیات بازار را رد کند. 
 
شرایط بازار برای همه فعالان یکی است و اطلاعات موجود در آن برای تمام کارشناسان ثابت است. تورم، نرخ دلار و بسته‌های حمایتی صورت گرفته از بازار سرمایه و افزایش شدید حجم نقدینگی تماما تایید‌کننده سطح جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را تایید می‌کنند. در حال حاضر بازدهی ۲۴درصدی شاخص هم‌وزن نشان از گستردگی تنوع اغلب صنایع و شرکت‌هایی است که نقش چشمگیری در شاخص کل ندارند و از طرفی دیگر این موضوع می‌تواند نشان از کنترل و مدیریت شاخص کل باشد.
 
با توجه به حجم نقدینگی، تورم مورد انتظار و تورم حادث شده، دسترسی به منابع ارزی و همچنین اثرات حذف ارز ترجیحی بر نرخ فروش محصولات صنایع انتظار می‌رود قیمت‌ها و همچنین شاخص حداقل به میزان تورم و کمبود بازدهی در ۱۴۰۰ رشد داشته باشد. بنابراین انتظار می‌رود شاخص کل در شش ماهه دوم سال به محدوده دو میلیون واحد دست یابد و رکورد قبلی خود را بشکند. به عبارتی شاخص کل همسو با نرخ تورمی که حداقل ۵۰درصد برآورد می‌شود، رشد خواهد داشت و اصلاحات روزهای اخیر نیز نمی‌تواند دلیلی برای بازگشت آن به کانال نزولی باشد
 
منبع : روزنامه تعادل
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بورس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *