RSS
امروز سه شنبه ، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو

شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند

انتقال ۲۰ درصد سهام باشگاه پرسپولیس به بانک ملت

درخشش نام بیمه البرز در دایره طلایی

کدام بانک ها دستور رئیسی را وتو کردند

قیمت دلار تا کجا تغییر می‌کند؟

نات کوین کی عرضه می‌شود و چطور بخریم؟

کار ویژه عجیب بانک های خصوصی!

کانون کارگزاران بورس آخرین هشدار درباره آثار مخرب بند "س" را به رئیس مجلس داد

چرخ اقتصاد و تولید کشور با دست‌های توانمند کارگران می‌چرخد

رشد ۴۲ درصدی درآمدهای بانک سینا از محل تسهیلات اعطایی

طرح آرام بام پارسیان برای آسودگی خیال ساکنین و مدیران ساختمان ها

معرفی محصولات بیمه سامان در نمایشگاه اکسپو

خبر خوش درباره گشایش‌های جدید ارزی

شرایط و روش دریافت وام بهین کارت ۲ سپه

کلیات لایحه بودجه تصویب ۱۴۰۳ شد

دلارهای نفتی زیر چرخ مونتاژی‌ها

بررسی بودجه شرکت‌های دولتی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس

هشدار بیمه مرکزی به خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث

مهلت بخشودگی جرایم مالیاتی تمدید شد

حداقل دستمزد در ایران پایین‌تر از کشورهای منطقه

کالری مصرفی خانوارها روی خط خطر

پیش‌بینی مهم یک فعال اقتصادی درباره نرخ ارز

ریزش سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو

خریدار باشگاه استقلال در صدد تغییر نام باشگاه

پیش بینی صادرکنندگان از قیمت دلار

۱۱:۱ - ۱۴۰۰/۴/۱۹کد خبر: 322040
ایستانیوز:آخرین معاملات انجام‌شده تا ۱۶ تیرماه نشان می‌دهد که دلار طی یک هفته اخیر افت‌وخیزهای زیادی داشته و کف و سقف قیمتی آن بین ۲۴ هزار و ۹۰۰ تا ۲۵ هزار و ۵۵۰ تومان متفاوت بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، رفت و برگشت‌های مکرر دلار در این دو کانال قیمتی تنها مختص هفته گذشته نبوده و پیش از این نیز شاهد عبور مکرر دلار از مرز ۲۴ هزار و بازگشت دوباره آن به این کانال قیمتی بوده‌ایم. طی مدتی که پای دلار به کانال جدید قیمتی باز شده در برخی روزها شاهد ثبت قیمت‌هایی نزدیک به ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان نیز بوده‌ایم با این حال مقاومت بازار مانع از رشد بیشتر قیمت دلار شده است.
 
معاملات یک ماه اخیر این بازار نیز نشان می‌دهد که دلار در هفته سوم خرداد در محدوده قیمتی ۲۳ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان در نوسان بوده است. همان‌طور که گفته شد مذاکرات وین معیار اصلی نزول و یا صعود دلار در این مدت بوده است.
 
کارشناسان نیز با نگاه تکنیکالی خود پیش‌بینی کرده بودند که دلار تا محدوده قیمتی ۲۶ هزار تومان امکان افزایش قیمت را دارد با این حال احتمال صعود بیشتر دلار را مردود اعلام کرده‌اند. با استناد به این پیش‌بینی‌ها می‌توان اعلام کرد که دلار کماکان به رفت و برگشت خود در محدوده فعلی ادامه خواهد داد مگر این که اخبار جدیدی از وین و از سوی طرفین مذاکره‌کننده منتشر شود.
 
صادرکنندگان چه می گویند؟
 
صادرکنندگان هم‌اکنون نسبت به آینده مذاکرات خوش‌بین نیستند و پیش‌بینی می‌کنند که دلار به زودی دچار افزایش قیمت شود و همین مساله تاخیر در عرضه ارز در سامانه نیما را توجیه‌پذیر می‌کند.
 
ضمن آنکه صادرکنندگان مطابق قانون مکلف هستند که دلارهای صادراتی خود را تنها با هدف تامین نیازهای بخش وارد‌کننده به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند و شاید همین مساله نیز یکی از دلایلی است که میل به بازگشت ارز را در بین آنها کاهش می‌دهد.
 
با این حال این مساله نیز نباید فراموش شود که صادرکنندگان تنها تا زمانی می‌توانند ارزهای صادراتی را نزد خود نگه دارند که هنوز مهلت قانونی برای بازگشت ارز وجود داشته باشد در غیر این صورت این اقدام آنها تخلف محسوب خواهد شد.
 
در هر صورت اگر تفاوت قیمتی دلار نیمایی و آزاد بالا باشد احتمال اینکه این رویه از سوی صادرکنندگان تداوم یابد، وجود خواهد داشت. بنابراین به نظر می‌رسد که فعالیت صادرکنندگان و رویکرد آنها به بازگشت ارز نیز به سرنوشت برجام گره خورده است.
 
بدیهی است در صورت مثبت بودن نتیجه مذاکرات عرضه ارز در سامانه نیما نیز سرعت می‌گیرد و شرایط را برای کاهش قیمت ارز فراهم می‌آورد.
 
بدیهی است نتیجه برجام پیش از آنکه بر بازار نیمایی تاثیر بگذارد بر بازار آزاد تاثیر خواهد گذاشت و به کاهش قیمت دلار منجر خواهد شد. بنابراین باید انتظار داشته باشیم که بعد از برجام مجموعه بازارها با افت قیمت ارز مواجه شوند. با این حال عکس این قضیه نیز در خصوص طولانی شدن روند مذاکرات وجود خواهد داشت که در این خصوص نوسانات دلار در محدوده قیمتی کنونی و یا بالاتر وجود خواهد داشت و میل به بازگشت ارز به نیما نیز شکل نخواهد گرفت.
بدبینی سیاسی
 
در خصوص دلایل کاهش شکاف قیمتی دلار نیمایی و دلار آزاد مباحث زیادی مطرح می‌شود. پیشتر و در دوره‌هایی که فاصله قیمتی این دو ارز زیاد بود صادرکنندگان تمایل زیادی به بازگشت ارز به چرخه اقتصادی از خود نشان نمی‌دادند چه آنکه فروش دلارهای صادراتی در بازار ارز بازدهی بیشتری نصیب آنها می‌کرد.
 
این مساله بازارساز را برآن داشت تا به منظور افزایش تمایل صادرکنندگان به بازگشت ارز این تفاوت قیمتی را کاهش دادند و برای این منظور قیمت دلار نیمایی را تا حوالی دلار آزاد بالا بردند.
 
در دوره فعلی به نظر می‌رسد افزایش قیمت دلار نیمایی و کاهش شکاف قیمتی آن با دلار آزاد دلایل دیگری دارد. به نظر می‌رسد همزمان با افزایش بدبینی معامله‌گران بازار نسبت به نتیجه برجام، فعالان اقتصادی نیز با دید تردید به آینده پیش‌رو می‌نگرند.
 
به نظر می‌رسد نااطمینانی نسبت به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات منجر شده که صادرکنندگان نیز ارزهای صادراتی را با تاخیر در سامانه نیما عرضه کنند و بخش زیادی از آن را نزد خود نگه‌داری کنند.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *