RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

با هر کد ملی خودرو کارکرده وارد کنید

۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۵/۲۹کد خبر: 354900
ایستانیوز:پس از هفته‌ها انتظار، سرانجام قرار است هفت خان واردات خودروهای کارکرده به مراحل پایانی نزدیک شود؛ اتفاقی که می‌تواند چهره بازار خودروی کشور را پس از سال ها، با خودروهای متفاوت تغییر دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز),در حالی که اوایل مردادماه، قانون واردات خودروهای کارکرده یا همان قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور و سپس از سوی رئیس جمهور به وزارت صمت و کشور، ابلاغ شد، حال در آخرین روزهای باقی مانده از مهلت قانونی برای تدوین و تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودروهای کارکرده، خبرها از نهایی شدن آیین نامه از سوی وزارت صمت و ارسال آن به هیات دولت حکایت دارد؛ آیین نامه‌ای که به گفته رشیدی کوچی نماینده مجلس، اقدامات موثری را برای بازار خودرو به همراه خواهد داشت.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر کرده است، در این باره گفته است: این آیین نامه که در وزارت صمت تنظیم شده، شامل هشت ماده است و برای آن زحمت زیادی کشیده است و امیدواریم عینا در هیات دولت به تصویب برسد.جلال رشیدی کوچی در ادامه بیان داشته است: در یکی از مواد این آیین نامه تاکید شده که عمر خودروهای وارداتی، با در نظر گرفتن گواهی از سازمان ملی استاندارد و شماره vin، در زمان ورود به گمرک کمتر از پنج سال باشد. وی همچنین پیرامون این ابهام که برخی انتقاد دارند خودروهای اسقاطی و فرسوده خارجی قرار است وارد کشورمان شود، گفت: سقف این خودروها با عمر پنج سال است؛ یعنی از یک روز کارکرد تا سقف پنج سال.
 
وی افزود: در ماده دیگری در خصوص دلیل واردات خودروهای کارکرده توضیح داده و تاکید شده است: گروهی متشکل از وزارت صمت و اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، بنا به ضرورت و بر اساس نیازسنجی بازار خودروی کشور، سالانه سقف تعدادی و ارزشی خودروهای کارکرده را مشخص می‌کند تا مشخص شود در هر سال چه تعداد خودرو با چه ارزش دلاری باید وارد کشور شود.در ماده ۳ اشاره شده که منابع ارزی مورد نیاز این آیین نامه از محل ارز حاصل از صادرات خود و یا دیگران، ارز منشا خارجی، سرمایه گذاری خارجی و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی خواهد بود. این اتفاق بسیار خوب و مثبتی بود که در حوزه تامین ارز برای واردات خودروهای کارکرده تصمیم گرفته شده است.
 
به گفته این نماینده مجلس: در ماده ۴ اشاره شده است خودروهای وارداتی باید ضوابط فنی مورد نظر را شامل شود. الان تمام استاندارهای موجود توسط سازمان ملی استاندارد در این ماده مورد تایید قرار گرفته است؛ برای نمونه، استاندارد یورو ۵ و یورو ۶ برای خودروهای سواری مد نظر قرار گرفته است. وی همچنین گفت: سازمان استاندارد و پلیس راهور بر کیفیت این خودروها نظارت خواهند داشت.رشیدی کوچی در ادامه در خصوص اینکه چه کسانی اجازه واردات خواهند داشت نیز گفت: ماده ۵ وارد کنندگان را مشخص کرده و به دو دسته حقیقی و حقوقی تعیین شده است. واردکنندگان حقوقی این گونه تعریف شده است که شرکت‌های واردکننده خودرو که دارای تاییدیه خدمات پس از فروش محصولات نام‌های تجاری مورد تایید وزارت صمت می‌باشد به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی، می‌توانند ثبت سفارش کنند؛ یعنی شرکت‌های خودرویی که قرار است خودرو وارد کنند، باید حتما ضمانت خدمات پس فروش آن را نیز ارائه کنند.
 
وی افزود: نکته اساسی در خصوص واردکنندگان حقیقی یعنی مردم نیز این است که اشخص حقیقی می‌توانند نسبت به ورود یک دستگاه خودرو به ازای هر کد ملی توسط همان فرد و بدون نیاز به ثبت سفارش، از محل سپرده ارزی خود که به تایید بانک مرکزی رسیده باشد و با رعایت سایر قوانین و مقررات، اقدام نمایند؛ یعنی اشخاص حقیقی هم می‌توانند برای خودشان یک خودروی کارکرده وارد کنند.وی تاکید کرد: در ماده ۷ اشاره شده که واردکنندگان خودرو به ازای هر خودروی کارکرده که به کشور وارد می‌شود، باید یک خودروی فرسوده اسقاط و از رده خارج شود. هم اکنون در کشورمان نزدیک به ۲۵۰ هزار خودروی فرسوده و قابل اسقاط وجود دارد؛ البته این الزام باید از سوی دولت وجود داشته باشد تا اتفاقی نیفتد که خودروهای فرسوده با قیمت بالایی خرید و فروش شود.
 
به گزارش دنیای اقتصاد,نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان و عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در پایان گفت: در این آیین نامه، سقف دلاری و سقف حجم موتور در نظر گرفته نشده، که تصمیم خوب و مناسبی است. هرچند ضرورت دارد تا تعرفه‌های واردات خودرو نیز پلکانی و منصفانه در نظر گرفته شود و دولت نسبت به این مساله، دقت ویژه‌ای داشته باشد.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *