RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

خودروهای اقتصادی میلیاردی!

وعده‌های خودروهای وارداتی پوچ درآمد

۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۷/۲۴کد خبر: 355835
ایستانیوز:بیش از یک سال است که از لغو رسمی ممنوعیت واردات خودرو می‌گذرد؛ با این وجود نگاهی به اتفاقات این مدت نشان می‌دهد که عملا هیچ کدام از وعده‌های مسئولان محقق نشده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، سال ۱۴۰۱ ممنوعیت چند ساله واردات خودرو لغو شد؛ در آن زمان مسئولان وزارت صمت وعده داده بودند که خودروهای وارداتی اقتصادی با حجم بالایی برای کنترل بازار و افزایش رقابت صنعت خودروسازی به زودی وارد کشور می‌شود. یکی دیگر از وعده‌هایی که در آن زمان مطرح می‌شد، تولید خودروهای جدید اقتصادی از سوی خودروسازان داخلی بود.
 
وعده‌های وزارت صمت به قدری جدی بیان می‌شد که مصرف‌کنندگان از بازار خودرو عقب‌نشینی کرده و منتظر ورود خودروهای اقتصادی داخلی و وارداتی با کف قیمتی ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان بودند!
 
اما حالا پس از گذشت بیش از یک سال از آن زمان، نه خبری از واردات خودروهای اقتصادی است و نه خودروهای جدید اقتصادی داخلی به بازار عرضه شده است.
 
حتی نمایندگانی که به عنوان منتقدان سرسخت صنعت خودرو شناخته می‌شوند نیز از وعده واردات خودروی اقتصادی عقب نشینی کرده‌اند؛ به عنوان نمونه می‌توان به اظهارات متعدد رشیدی‌کوچی اشاره کرد که اخیرا گفته است: «ما قانون را تصویب کردیم و آیین‌نامه واردات با دولت است. قیمت خودروی ۲۰ هزار دلاری با عوارض و تعرفه‌ها، تقریبا ۲.۵  میلیارد تومان می‌شود.»
 
در این شرایط آنگونه که اسماعیل شجاعی، سخنگوی سابق شورای رقابت و کارشناس صنعت خودرو به جهان صنعت گفته رقابتی کردن بازار و خروج از انحصار صنعت خودرو با این وضع واردات ممکن نیست.
 
اگر فرض کنیم خودروهای ۲۰ هزار دلاری وارد کشور شود؛ با دلار ۵۰ هزار تومانی قیمت خالص این خودرو یک میلیارد تومان می‌شود. با در نظر گرفتن هزینه‌های مختلفی از جمله عوارض، تعرفه، مالیات و شماره‌گذاری، عملا قیمت این خودروها کم‌تر از یک و نیم میلیارد تومان نخواهد شد. این در حالی است که میانگین قیمت خودروهای داخلی در محدوده ۵۰۰ میلیون تومان قرار دارد. بنابراین خودروهای وارداتی با خودروهای داخلی از لحاظ قیمت قابل‌مقایسه نیستند.
 
در حقیقت تاکید بر واردات خودرو با شرایط کنونی به عنوان تنها راه حل نجات صنعت خودرو پاک کردن صورت مسئله است؛ ریشه اصلی مشکلات این صنعت، مداخلات گسترده دولت همچون قیمت گذاری دستوری و تعرفه‌های بالای واردات است. تا زمانی که این مسائل وجود دارد، بهبود شرایط بازار خودرو دور از ذهن به نظر می‌رسد.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:واردات خودرو
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *