RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

در پنج ماه گذشته از سال جاری ثبت شد

تاخت و تاز تورم

۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۶/۹کد خبر: 340094
ایستانیوز:مروری بر نرخ تورم در پنج ماه گذشته از سال ۱۴۰۱ می گوید با وجود کاهش اندک نرخ تورم ماهانه در مردادماه، روند افزایش تورم سالانه از قدرت خرید خانوارهای ایرانی در روستاها و شهرهای کشور کاسته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،نرخ تورم ماهانه در مردادماه سال جاری کاهش یافته است. با این وجود نرخ تورم نقطه به نقطه  در دومین ماه از تابستان امسال به 52.2 درصد رسیده و در 12 ماهه منتهی به مردادماه سال 1401، 41.5 درصد گزارش شده است.
 
مروری بر نرخ تورم در پنج ماه گذشته از سال 1401 می گوید با وجود کاهش اندک نرخ تورم ماهانه در مردادماه، روند افزایش تورم از قدرت خرید خانوارهای ایرانی در روستاها و شهرهای کشور  کاسته است.
 
مرکز آمار تورم سالانه در خردادماه سال جاری را  39.4 درصد گزارش کرده است. در خردادماه سال 1401، عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور به 482.1 رسیده که نسبت به اردی بهشت ماه رشد 12.2 درصدی را نشان می دهد. هم چنین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به 39.4 درصد گزارش شده است.
 
در آخرین ماه بهار رقم شاخص کل قیمت مصرف کننده برای خانوارهای شهری به 473.2 رسیده که نسبت به اردی بهشت ماه رشد 11.5 درصدی را نشان می دهد. تورم در خردادماه سال 1401 برای خانوارهای روستایی سخت تر از خانوارهای شهری گزارش شده است. گزارش مرکز آمار می گوید رقم شاخص کل قیمت مصرف کننده برای خانوارهای روستایی به 531.9 رسید که نسبت به اردی بهشت ماه همین سال، رشد 15.8 درصدی را نشان می دهد.
 
هم چنین، انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در تیرماه سال جاری گزارشی از قیمت اقلام اساسی منتشر کرده که می گوید قیمت انواع کالاهای خوراکی و اساسی در بهار 1401، بی سابقه رشد کرده است.  از 52 قلم کالای بررسی شده در این گزارش، 26 قلم کالا در خردادماه نسبت به اردی بهشت ماه سال جاری خورشیدی، از 1 تا 10 درصد افزایش قیمت را ثبت کرده اند.
 
 مرغ تازه، گوشت گوساله، شیرخام، پنیر، قند و شکر، چای، روغن نیمه جامد، برنج هندی، ماکارونی، نخود، لپه، عدس، موز، سیب، پیاز و خرما از جمله کالاهای خوراکی است که در یک ماه نزدیک به 10 درصد رشد قیمت را ثبت کرده اند.  هم چنین، قیمت شیرکم چرب و پرچرب، کره، برنج ایرانی و پاکستانی، لوبیا چیتی و رب گوجه فرنگی در خردادماه سال 1401، نسبت به اردی بهشت ماه بیش از 10 درصد افزایش یافته است.  انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان می گوید در خردادماه سال 1401، در گروه هیچ یک از اقلام بررسی شده نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت را ثبت نشده است.  در گروه پروتئین ها بیش از 100 درصد رشد قیمت ثبت شده است. بر اساس گزارش این مرکز،  قیمت گروه محصولات پروتئینی شامل گوشت مرغ، تخم مرغ، گوشت گوسفند و گوساله و گوسفند و گوساله زنده در اول تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بین ۳۹ تا ۱۱۵ درصد افزایش یافته است. هم چنین قیمت انواع لبنیات بیش از 150 درصد بالا رفته است.  
 
در بین همه اقلام خوراکی، روغن رکوردهای تازه ای از خود بر جای گذاشته است. در این میان از بین انواع روغن، قیمت روغن نیمه جامد ۴.۵ کیلویی با ۲۴۱ درصد افزایش در یک سال گذشته به حدود ۳۴۵ هزار تومان رسیده است. اما قیمت روغن مایع آفتابگردان معمولی و سرخ کردنی ۳۶۷ و ۳۶۳ درصد افزایش یافته و به بیش از ۶۳ هزار تومان رسیده است. قیمت برنج ایرانی هم در این گزارش بیش از 200 درصد افزایش یافته است.
 
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:تورم
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *