RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سمت وسوی آینده اقتصاد ایران

عوامل کاهنده قیمت دلار

بیمه مستمری باران با شاخص تورم رونمایی شد

روزهای درخشان بورس تکرار می‌شود؟

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بازگشت دلار روی مرز ٣٠هزار تومان

۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۹/۲۲کد خبر: 330065
ایستانیوز: قیمت هر دلار آمریکا در مبادلات روز گذشته در واکنش به اخبار منتشر شده درباره پیشرفت مذاکرات هسته‌ای و همینطور افزایش درآمدهای ارزی با نزول مواجه شد و به مرز ۳۰هزار تومان رسید. با این حال، بازار ارز همچنان با تردیدهایی جدی مواجه است، این موضوع روند نزولی قیمت دلار را شکننده کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، عقب نشینی قیمت دلار در مبادلات روز یکشنبه به مرز30هزار تومان درحالی به ثبت رسید که ظرف چند روز گذشته قیمت دلار برای رسیدن به رکوردی تازه خیز برداشته بود.
 
عوامل سیاسی
 
دیروز پس از آنکه خبرگزاری الجزیره مدعی شد طرفین مذاکره در وین به یک توافق اولیه دست یافته‌اند، عقب‌نشینی نرخ دلار آغاز شد، اما در ادامه با تکذیب این خبر بازار با کمی تردید در پایین‌آمدن از پله30هزار تومان مواجه شد. به‌نظر می‌رسد بازار ارز به‌دلیل ابهام در مورد نتایج مذاکرات هسته‌ای، با تردیدهایی برای نزول مواجه است. فعالان بازار ارز، چشم به مذاکرات هسته‌ای دوخته‌اند و هر خبری در این مورد را به دقت رصد می‌کنند.
 
عوامل اقتصادی
 
صرف‌نظر از عوامل سیاسی، انتشار برخی از خبرهای اقتصادی نیز بازار ارز را متاثرکرد. دیروز علی صالح آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی خبر داد: بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران در سایر کشور‌ها آزاد شده و این موضوع دست ارزی بانک مرکزی را قوی‌تر کرده است.  رئیس‌کل بانک مرکزی در این‌باره گفت: برای آزاد‌سازی‌ منابع ارزی کشور، اقدامات خوبی انجام شده که توان بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز را افزایش داده است.
 
او اما اشاره‌ای نکرد که چه میزان از منابع ارزی ایران و از کدام کشور‌ها آزاد شده؛ با این حال تأکید کرد: درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت و میعانات در سال‌جاری افزایش یافته و این روند تا پایان سال نیز تداوم و بهبود خواهد داشت.
 
به‌گفته او، از ابتدای امسال تاکنون ۲۰میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده که به‌مراتب بیشتر از میزان کل سال گذشته است؛ علاوه بر این در سال‌جاری تاکنون ۳۶میلیارد دلار تامین ارز در کشور صورت گرفته که این میزان، معادل کل سال گذشته است. به باور برخی از فعالان بازار، آزاد‌سازی‌ بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران در سایر کشورها نیز می‌تواند علامت مثبتی از تداوم مذاکرات هسته‌ای در وین باشد.
 
دلایل بازاری
 
دیروز همزمان با مخابره اخبار سیاسی و اقتصادی، برخی تغییرات در بازار مبادلات نیما به نزول قیمت دلار کمک کرد. در دادوستد‌های روز گذشته برای نخستین‌بار قیمت هر دلار نیمایی از مرز 24هزار تومان عبورکرد. این موضوع به افزایش عرضه در این بازار منجر شد. در طول روز‌های گذشته فاصله قیمت ارز نیمایی با بازار آزاد به بیش از 7هزار تومان رسیده بود و این افزایش فاصله قیمت به کاهش تمایل صادر‌کننده‌ها برای عرضه ارز در سامانه نیما منجر شده بود.
 
سامانه نیما بازاری برای مبادله حواله‌های ارزی صادر‌کننده‌ها و وارد‌کننده‌هاست، افزایش فاصله قیمت این بازار با بازار آزاد به ضرر صادر‌کننده‌هاست و می‌تواند به کاهش عرضه در این سامانه منجر شود. در چنین شرایطی دیروز با افزایش قیمت دلار نیمایی، فاصله قیمت این بازار با بازار آزاد کمتر شد و این موضوع تمایل سرمایه‌گذاران را برای افزایش عرضه در سامانه نیما بیشتر کرد.
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *