RSS
امروز پنج شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

دولت به ‏تنهایی قادر به مبارزه با فساد نیست

مرتضه افقه،اقتصاددان
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۷/۱۰کد خبر: 327380
ایستانیوز:فساد موجود در کشور از بین نمی‌‏رود مگر اینکه مجموعه‌ای ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏از ساختارهای فعلی که فسادپرور هستند، اصلاح شوند که این ساختارها از نظام ارزشی شروع می‌‏شوند تا مجموعه‏‌ای ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏از ساختارهای اداری، اجرایی، نظارتی، قضایی و قانونی‏. ‏‏‏همه این‏ها ‏بسترساز و حتی وسوسه‏‌کننده فاسدان هستند‏.
مهم‏تر‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ین مانع توسعه اقتصاد فساد است که در تمام بخش‌های ‏‏اقتصادی کشور رخنه کرده؛ جریان فساد در ایران بسیار نهادینه شده و چون به طور ریشه‌ای ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏با آن برخورد نشده است همچنان شاهدیم که با وجود ورود سران سه قوه همچنان مشکلات متعددی در این زمینه وجود دارد و فساد کمتر نشده است‏. ‏‏‏در وضع موجود نظام ارزشی حاکم بر تصمیم‌گیران و تصمیم‌‏سازان از بین برنده فساد نیست‏. ‏‏‏چون از منظر فقهی عمدتا فساد بر مسئله حجاب، موسیقی و نوشیدنی‏‌های ‏‏حرام و موارد این‏چنینی تمرکز دارد و نگرش نظام ارزشی طوری شده که فسادهای اداری، اجرایی و اقتصادی را خارج از محدوده وظایف عملی خود می‌‏داند و عملا این موضوع را برعهده دستگاه‌های ‏‏ذی‏ربط گذاشته که این دستگاه‌ها ‏هم توان مقابله با این حجم گسترده از فساد را ندارند‏. ‏‏‏
 
در کنار این مسئله مجموعه قوانین و نظام انتخاب و انتصاب مدیران دایره بسیار محدودی در این 4 دهه گذشته پیدا کرده که بهترین و شایسته‌‏ترین ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏افراد را انتخاب نمی‌کند‏. ‏‏‏بسیاری از افراد منتخب آنقدر توانمند نیستند که در قدرت و امکاناتی در اختیارشان قرار گرفته بتوانند خودشان را کنترل کنند و به فساد ورود نکنند‏. ‏‏‏مجموعه این عوامل موجب شده تا فساد گسترده شود و مبارزه سخت در حد اعدام هم تاکنون نتواند مانع باشد‏. ‏‏‏فساد در کشور ما در دو سطح وجود دارد: یک نوع آن در سطح کلان است که از طریق افراد ذی‌‏نفوذ سیاسی و اجرایی در داخل دستگاه‌های ‏‏حاکمیتی و بیرون صورت می‌گیرد که البته به هم مرتبط‏‌‌اند‏. ‏‏‏یک نوع فساد گسترده‌‏تر خرد در حد کارکنان اداری-اجرایی است که امضاهایشان صاحب قدرت است‏. ‏‏‏البته این امضاها در هر دو سطح وجود دارد‏. ‏‏‏لذا خیلی زمینه و بستری وجود ندارد که به صورت ویژه با این نوع فسادها برخورد شود و همین، مانع جدی برای رشد، توسعه و پیشرفت کشور شده است.
بنابراین فساد موجود در کشور از بین نمی‌‏رود مگر اینکه مجموعه‌ای ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏از ساختارهای فعلی که فسادپرور هستند، اصلاح شوند که این ساختارها از نظام ارزشی شروع می‌‏شوند تا مجموعه‏‌ای ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏از ساختارهای اداری، اجرایی، نظارتی، قضایی و قانونی‏. ‏‏‏همه این‏ها ‏بسترساز و حتی وسوسه‏‌کننده فاسدان هستند‏. ‏‏‏بسیاری از این فسادها هم فقط به دولت برنمی‌گردد‏. ‏‏‏بخشی در چارچوب عملکرد قوه قضاییه و حتی قوه مقننه قابل‌توضیح است‏. ‏‏‏مبارزه با فساد هم به تنهایی خارج از عهده دولت است به عنوان قوه مجریه، دولت حتی در محدوده اجرایی خود دستش به هیچ عنوان باز نیست‏. ‏‏‏گرچه ارتقای سلامت اداری و شفافیت اهمیت بالایی دارد و باید مورد توجه قرار گیرد اما موانع متعددی چون قانون‌گریزی، قوانین متعدد و بد و گاه همکاری نکردن قوه قضاییه در مبارزه با فساد مشکلات زیادی را برای دولت به‌وجود آورده است‏. ‏‏‏در این زمینه به نظر می‌رسد همراهی سایر قوا از اصول اصلی تحرک دولت به سمت مبارزه با فساد است‏. ‏‏‏لذا نباید فقط دولت را در بحث مبارزه با فساد مورد خطاب قرار داد آن هم در شرایط کنونی که ساختارها شکل گرفته‏‌اند و دولت جدید نمی‌‏تواند در ساختارهای اداری- اجرایی و بوروکراسی کندکننده پیشرفت تغییرات اساسی ایجاد کند‏. ‏‏‏مبارزه با فساد یک کار گسترده و وسیع نیاز دارد با همکاری همه دستگاه‏‌ها ‏که ریشه آن هم به نظام ارزشی و نگرشی برمی‌گردد یعنی باید از همان ابتدا در نوع استخدام کارکنان و انتصاب مدیران تغییر اساسی ایجاد شود و در مقابل، مجازات‏‌ها ‏سنگین‏‌تر شود و از طرفی وضعیت اقتصادی و معیشتی توده کارکنان و کارمندان هم به گونه‏‌ای ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏بهبود پیدا کند که برای انجام فساد وسوسه نشوند.
 
آینده نگر

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *