RSS
امروز جمعه ، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

۵ نکته درباره ارز دیجیتال چینی که به‌زودی وارد بازارها می‌شود

یوآن جهانی می‌شود؟

۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۸کد خبر: 297490
ایستانیوز:جرمی الیر، تکنولوژیست و کارآفرین آمریکایی: «معرفی ارز دیجیتال توسط بانک مرکزی چین، می‌تواند یک هدف بزرگ داشته باشد و آن پخش این واحد پولی در سراسر دنیاست. با این مکانیسم یوآن می‌تواند در تراکنش‌های روزمره در سراسر دنیا استفاده شود. این بنیادی خواهد بود بر بین‌المللی‌شدن یوآن.»
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،مقامات بانک خلق چین در طول هفته‌های اخیر به طور ضمنی گفته‌اند که این کشور تقریبا آماده است که نسخه دیجیتال واحد پولی‌اش - یوآن - را وارد بازار کند. قرار است یوآن دیجیتال جایگزین پول فیزیکی در پرداخت‌های روزانه شود.
 
ابهامات فراوانی درباره چگونگی کارکرد این ارز دیجیتال وجود دارد: این‌که این پول مانند بیت‌کوین روی بلاک‌چین سوار است و این‌که این بلاک‌چین چقدر عمومی است و چقدر خصوصی. با وجود این تردیدات، اظهارنظرهای اخیر مقامات بانک مرکزی چین دست‌کم سه نکته مهم را درباره زمان عرضه این واحد پولی و همچنین علت راه‌اندازی این پروژه روشن کرده است. ما فعلا سه چیز درباره این ارز دیجیتال می‌دانیم:
 
۱.به زمان معرفی یوآن دیجیتال «نزدیکیم»
 
چقدر نزدیک؟ نمی‌دانیم. وانگ شین، مدیر بخش پژوهش بانک مرکزی چین در ماه جولای این خبر را داده. به نظر می‌رسد پخش این خبر در اصل واکنشی به معرفی ارز دیجیتال فیس‌بوک، لیبرا، بوده که قرار است سال آینده میلادی منتشر شود. بنا بر گزارش‌ها لیبرا باعث شده دولت چین طرح‌ خود را برای انتشار ارز دیجیتال خود جلو بیندازد.
 
در اوایل آگوست، مو چیانگچون، قائم‌مقام دپارتمان پرداخت‌ها در بانک مرکزی چین هم گفت که به زمان انتشار واحد پولی جدید نزدیک شده‌ایم. در اواخر آگوست فوربز در گزارشی اعلام کرد که پول جدید ممکن است در نوامبر به بازار بیاید. (البته همان زمان دو رسانه چینی اعلام کردند که این بازه زمانی اشتباه است.)
 
۲.چرا ارز دیجیتال؟
 
دست‌کم یکی از انگیزه‌های معرفی ارز دیجیتال جدید «حفاظت از اقتدار پولی چین» است. شیوه‌های پرداخت الکترونیک همین حالا هم در چین به شدت فراگیرند. برنامه‌های پرداخت موبایلی در چین محبوبیت بسیار بالایی دارند و میزان نقل و انتقال پول به کمک آنها به تریلیون‌ها دلار بالغ می‌شود. (در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ این رقم ۸.۳ تریلیون دلار بود.) چین به سرعت به سمت نابودی پول کاغذی در حرکت است.
 
چیانگچون ماه پیش در کلاس درسی که آنلاین منتشر شد گفت: «چرا بانک مرکزی امروز که روش‌های پرداخت الکترونیک این‌قدر پیشرفته‌شده‌اند به دنبال ارز دیجیتال است؟ تا بتواند از اقتدار پولی کشور و همچنین جایگاه پول قانونی کشور حفاظت کند.»
 
چیانگچون اضافه کرده که مزیت ارز دیجیتال بانک مرکزی در مقایسه با پلت‌فرم‌هایی که توسط شرکت‌های خصوصی مثل علی‌بابا کنترل می‌شوند این است که این پلت‌فرم‌های تجاری می‌توانند ورشکسته شوند و باعث شوند کاربران پولشان را از دست بدهند.
 
یک چیز دیگر که به نظر می‌رسد بانک مرکزی چین را نگران کرده - دست‌کم به نقل از وانگ شین، مدیر بخش پژوهش این بانک- این است که لیبرا ممکن است قدرت نفوذ بیش از حد دلار در سیستم مالی بین‌المللی را تقویت کند. برنامه لیبرا این است که توسط سبدی از واحدهای پولی بین‌المللی حمایت شود و دلار نیمی از این سبد را شامل خواهد شد.
 
۳.ممکن است کمی شبیه لیبرا باشد
 
طبق گزارش رویترز از تازه‌ترین کلاس درس چیانگچون، ارز دیجیتال چین «شباهت‌هایی به لیبرا خواهد داشت» اما او توضیح بیشتری نداده است. طبق این گزارش یوآن دیجیتال بین دو مسئله مهم توازنی برقرار خواهد کرد: «هم حریم خصوصی کاربر حفظ شود و هم‌ جلوی پولشویی گرفته شود.»
 
بنا بر این گزارش یوآن دیجیتال می‌تواند حتی بدون استفاده از ارتباط اینترنتی هم خرج شود، ویژگی‌ای که خالقان لیبرا هم قولش را نداده‌اند. چنین چیزی چطور کار می‌کند؟ مثل باقی سوالات بی‌شمار درباره جنبه تکنیکی ارز دیجیتال چین، جوابش را نمی‌دانیم. اما به نظر می‌رسد به زودی پاسخ‌هایمان را خواهیم گرفت.
 
۴.چطور می‌شود از یوآن دیجیتال استفاده کرد؟
 
مردم عادی و کسب و کارها احتمالا کیف پول دیجیتال را در موبایل خود دانلود می‌کنند و یوآن دیجیتال را از حساب خود در بانک برداشت خواهند کرد (چیزی شبیه رفتن به عابربانک). آنها از این پول مثل پول معمولی برای خرید و فروش استفاده می‌کنند.
 
۵.آیا این یک ارز رمزنگاری‌شده مثل بیت‌کوین است؟
 
احتمالا نه. وقتی از ارز رمزنگاری‌شده حرف می‌زنیم عموما یاد بیت‌کوین می‌افتیم که از دیتابیس آنلاین و غیرمتمرکز بلاک‌چین استفاده می‌کند تا (بدون نیاز به بانک یا طرف سوم) تراکنش‌ها را تایید و ثبت کند. نکته اینجاست که ارزهای رمزنگاری‌شده مثل بیت‌کوین که از سوی هیچ قدرت مرکزی حمایت نمی‌شوند بالا و پایین‌های شدیدی دارند و هنوز نمی‌توانند جایگزین پول معمولی شوند. لیبرا هم اگرچه ارز رمزنگاری‌شده است، اما ارز پایدار (Stablecoin) هم به حساب می‌آید که صددرصد توسط اوراق بهادار و واحدهای پولی مثل دلار، یورو، پوند و ین پشتیبانی می‌شود. بانک مرکزی چین بدون تردید یوآن دیجیتال را پشتیبانی خواهد کرد و این یعنی این ارز مثل بیت‌کوین غیرمتمرکز نخواهد بود. هنوز معلوم نیست این ارز از تکنولوژی بلاک‌چین استفاده خواهد کرد یا نه.
 
چه خبر از لیبرای فیس‌بوک؟
 
اوضاع آن‌چنان مساعد نیست! فیس‌بوکی‌ها می‌گویند به آرامی در تلاش‌اند تا «نگرانی‌های مشروع» دولت‌ها و بانک‌های مرکزی را حل کنند. اما فشارها آن‌قدر زیاد بوده که گروهی از شرکت‌های عضو هیئت مدیره لیبرا را دلسرد کرده و آنها به فکر خروج افتاده‌اند. در تازه‌ترین تحول پی‌پال اعلام کرده که کناره‌گیری می‌کند و در مورد غول‌های ویزا و مسترکارت هم اخبار مشابهی شنیده می‌شود. دو هفته پیش وزارت‌ دارایی فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که جلوی استفاده از لیبرا را در کشورشان می‌گیرند چون «هیچ نهاد خصوصی نمی‌تواند دست به انتشار پول بزند. این جزو حقوق اساسی حاکمیت‌هاست.»
 
تیم کوک مدیرعامل اپل هم در پاسخ به سوالی در مورد احتمال ورود اپل به حوزه ارز دیجیتال جواب داده: «اصلا! انتشار پول کار دولت‌هاست نه شرکت‌های خصوصی.»/ آینده نگر/ منبع: MIT Technology Review
 



برچسب‌ها:یوان
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *