RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

بعد از جنگ تجاری و تکنولوژی حالا نوبت جنگ ارزی است

یوان در مقابل دلار

۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۵/۱۵کد خبر: 282254
ایستانیوز:جنگ ارزی که در آن کشورها در چرخه کاهش ارزش ارز قفل می‌شوند، هم به مصرف‌کننده و هم به کسب‌وکارها ضربه می‌زند. همچنین باعث تورم و کاهش قیمت دارایی‌ها خواهد شد. به این ترتیب بحث در مورد مداخله ارزی ایالات‌متحده به‌طور قابل‌توجهی داغ است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،ممکن است چین به‌زودی جنگ ارزی با ایالات‌متحده را آغاز کند. سی‌ان‌ان گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.
 
طبق این گزارش، برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته، روز دوشنبه پکن اجازه داد که یوان در برابر دلار تضعیف شود. البته بانک مرکزی چین اعلام کرده است که این اقدام بیشتر به دلیل نگرانی بازار و حمایت از تجارت و تعرفه‌های جدید در چین است.
 
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا هفته گذشته اعلام کرد که ایالات‌متحده تقریباً روی هر صادراتی از چین از ماه سپتامبر تعرفه اعمال خواهد کرد. به‌این‌ترتیب ترامپ جنگ تجاری را تشدید کرد.
 
اما با کاهش ارزش یوان، درواقع پکن این سیگنال غیرقابل‌تصور را ارسال کرده است که چین آماده است تا ارز خود را به‌عنوان سلاح جنگ تجاری با واشنگتن قرار دهد.
 
بااین‌حال تحلیلگران چینی امیدوارند که پکن با واشنگتن به توافق برسند. حالا شرایط کاملاً وابسته به پاسخ ایالات‌متحده است.
 
جنگ ارزی که در آن کشورها در چرخه کاهش ارزش ارز قفل می‌شوند، هم به مصرف‌کننده و هم به کسب‌وکارها ضربه می‌زند. همچنین باعث تورم و کاهش قیمت دارایی‌ها خواهد شد. به این ترتیب بحث در مورد مداخله ارزی ایالات‌متحده به‌طور قابل‌توجهی داغ است.
 
*عامل ترامپ
 
بعدازاینکه چین ارزش یوان را کاهش داد. ترامپ در توئیتی نوشت کاهش ارزش ارز یک تخلف بزرگ است. ترامپ در توئیتش نوشت: «چین ارزش یوان را به‌طور بی‌سابقه‌ای کاهش داده است. کاری که به آن «دستکاری ارزی» می‌گویند. این یک تخلف بزرگ است و به‌مرورزمان چین تضعیف خواهد شد.»
 
حالا که چین به نظر می‌رسد جنگ ارزی را آغاز کرده است، سؤال اصلی اینجاست که حالا ترامپ چه‌کاری انجام می‌دهد؟ طی هفته‌های گذشته، ترامپ اصرار داشت که مداخله ارزی شامل گزینه‌های روی میز نمی‌شود. ماه ژوئیه او پیشنهاد مشاور ارشد اقتصادی خود برای تضعیف دلار را رد کرده بود.
 
حالا ترامپ گفته است: من نگفتم قصد انجام کاری را ندارم. اما کاهش ارزش دلار می‌تواند یک شکست بزرگ از سیاست‌های اخیر باشد و عواقب گسترده داخلی و خارجی برای کشور به همراه دارد.
 
ارز ضعیف‌تر، می‌تواند صادرات را تقویت کند، اما باعث می‌شود واردات گران‌تر شود و این می‌تواند باعث تورم و آسیب دیدن هزینه‌ها شود. قیمت‌های بالاتر می‌تواند بانک مرکزی را وادار کند که نرخ بهره را افزایش دهد که این مسئله روی رشد اقتصادی تأثیر می‌گذارد.
 
در صورت تصمیم‌گیری سایر کشورها برای انتقام‌جویی، این الگو می‌تواند در سطح جهانی گسترده شود. اما کاهش ارزش پول، نوسانات و عدم اطمینان را به بازارهای مالی تزریق خواهد کرد، چراکه باعث می‌شود ارزش دارایی‌ها و سهام سقوط کند.
 
برای تضعیف ارزش دلار، ترامپ باید رسما پایان سیاست قوی دلار که سال 1995 در زمان بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری اسبق امریکا آغازشده بود را اعلام کند.



برچسب‌ها:یوان
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *