RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

کاهش ارزش پول به قیمت صادرات بیشتر

چین چطور ارزش یوان را دستکاری می کند؟

۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۵/۳۰کد خبر: 255811
ایستانیوز:بانک خلق چین مستقل از حزب کمونیست حاکم عمل نمی کند. بنابراین این بانک در نهایت دستوراتی از سیاست های پولی را اجرا می کند که رهبران چین اعلام کرده اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،یوان در میان جنگ تجاری چین و امریکا گرفتار شده است. ارز چین از ماه آپریل، 9 درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است و تقریبا به پایین ترین سطح خود در یک سال گذشته رسیده است. سی ان ان مانی در این باره گزارشی منتشر کرده است.
 
براساس این گزارش، این سقوط توجه دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا را جلب کرده است. ترامپ قبلا هم چین را متهم کرده بود که ارزش پول خود را به طور مصنوعی پایین نگه می دارد تا بتواند صادرات خود را افزایش دهد. اما واقعا پکن چقدر روی ارز خود کنترل دارد؟
 
*انواع دیگر ارز ها
 
یوان مانند دیگر ارزهای اصلی مانند دلار و پوند آزادانه تجارت نمی کند. هرروز صبح، بانک مرکزی چین گروهی را تنظیم می کند که در این صورت یوان تنها مجاز است دو درصد به سمت بالا یا پایین حرکت داشته باشد.
 
ایدن یائو، اقتصاددان ارشد AXA Investment Managers می گوید چین از لحاظ تاریخی تمایل دارد ارز خود را کنترل کند.
 
به گفته او، از دهه های 1970 و 1980 که چین اقتصاد خود را باز کرد، علاقه مند بود که ارزش یوان را مصنوعی کنترل کند تا بتواند نسبت به دیگر رقبای آسیایی اش صادرات بهتری داشته باشد.
 
دلیل دیگر، ثبات است. چین از بدترین بحران مالی آسیا در سال 1990جان سالم به در برد. اتفاقی که باعث شد ارزهای کشورهای همسایه و نزدیکش دچار مشکل شوند. دلیلش هم این بود که چین تا حد زیادی ورود سرمایه گذاران خارجی را محدود کرده بود.

.

 

*بانک خلق چین

مانند فدرال رزرو در ایالات متحده، بانک مرکزی چین هم نرخ بهره را برای کمک به اقتصاد این کشور هدایت می کند. اتفاقی که می تواند ارزش ارز این کشور را تحت تاثیر قراردهد.

بانک خلق چین البته از ابزارهای دیگر هم استفاده می کند. مثلا این بانک به بانک های دیگر دیکته می کند چقدر می توانند پول در اختیار داشته باشند.

البته باید توجه کرد که بانک خلق چین مستقل از حزب کمونیست حاکم عمل نمی کند. بنابراین این بانک در نهایت دستوراتی از سیاست های پولی را اجرا می کند که رهبران چین اعلام کرده اند.

این بانک مرکزی در میان کشورها به عنوان بانک دولتی مداخله گر شناخته می شود که با کاهش قیمت ارزش سعی در حمایت از یوان را دارد. البته حتی با این کنترل زیاد باز هم نوساناتی رخ می دهد، مانند سال 2015 که ارزش یوان به شدت کاهش یافت.

به گفته اقتصاددانان، بانک خلق چین بزرگترین بازیکن در بازار ارزهای خارجی است. شما نمی توانید چنین اندازه از مداخله را در فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا و بانک ژاپن ببینید.

 

*سقوط اخیر

علی رغم توانایی چین در کنترل ارزش یوان، اما تحلیلگران شک دارند که این سقوط اخیر یوان در برابر دلار هدایت شده باشد. آنها معتقدند جنگ تجاری رو به رشد با امریکا و نگرانی در مورد کاهش رشد اقتصادی چین موجب کاهش ارزش یوان شده است. در حال حاضر دلار برای سرمایه گذاران جذاب تر است و آنها به ارز امریکا روی آورده اند.

اگرچه یوان ضعیف باعث کاهش قیمت کالاهای صادراتی چین و جبران اثر تعرفه های امریکا روی کالاهای این کشور دارد، اما تحلیلگران استدلال می کنند که پکن به دنبال حمایت از یوان است.

چین به دنبال ثبات نرخ ارزش است و بانک خلق چین در بیانیه اخیر خود اعلام کرد که قصد دارد یوان را به طور کلی ثابت نگه دارد.

 

 

 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:چین، یوان
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *