RSS
امروز دوشنبه ، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

به مردم وام نمی‌دهید،پول‌ها را بین دولتی‌ها پخش می‌کنید

دیدار هیئت‌رئیسۀ کانون بازنشستگان بانک صادرات با مدیرعامل بیمه سرمد

روزگاه سیاه بازار سهام در سالگرد تاریک‌ترین روز!

ارزش سهام عدالت چقدر شد ؟

۵ دلیل بازگشت و افزایش دوباره قیمت ارزهای دیجیتال

بیمه پارسیان، سرمایه جدیدش را ثبت کرد

نوسان قیمت بیمه ملت ناشی از شرایط عرضه و تقاضا بوده است

جرایم رانندگی به اعتبارسنجی بانکی اضافه می‌شود

« استقرار حاکمیت شرکتی» برای پذیرش در فرابورس الزامی شد

سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر شد؟

کوچ سپرده‌ها به سمت سپرده‌های بلندمدت؛ چرا؟

سکه صعود می کند یا سقوط؟

یارانه این افراد حذف می‌شود

۷ قانون پس انداز پول نجات بخش

روزگار سپری شده اسکناس ایرانی

طلا ۳۰۰۰ دلار را می بیند؟

بازار سهام پشت سد نیما و مالیات

تورم یازدهم یا سیزدهم؟

معرفی سه محصول جدید بیمه‌ای توسط بیمه ایران

پایتخت خادمین سیدالشهدا(ع) میزبان مدیرعامل بیمه کوثر

تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران توسط بانک مرکزی

جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی

پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان

توصیه بلومبرگ به سرمایه گذاری در بورس ایران

معمای بنزین در ایران

تیم منتخب ترکیه در رقابت های لیگ ستارگان:

بورس شرعی ایران یک مزیت برای مسلمانان جهان است

۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۴/۱۴کد خبر: 280203
ایستانیوز:یکی از تفاوت های عمده بازار سهام ترکیه و بازار سهام ایران، حضور اکثریت مردم در بازار سرمایه ایران است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،نیهات کایا، صالح مالبلگی و یوسف یاشیل بینگول اعضای تیم منتخب ترکیه، به عنوان یکی از تیم های خارجی حاضر در لیگ ستارگان بورس در خصوص مشاهدات خود از بازار سرمایه ایران گفتند.
 
نیهات کایا و صالح مالبگی که بیشترین تجربه را در خصوص خرید و فروش سهام در میان سایر شرکت کنندگان خارجی لیگ دارند و مدت ها است که در بازار سهام ترکیه، معامله می کنند، در خصوص تفاوت های موجود میان بازار سرمایه ایران و ترکیه معتقدند: در ترکیه دو دسته سهامدار وجود دارد. یک دسته سهامدارانی هستند که مسلمان هستند و فقط سهام شرکت هایی را در بازار ترکیه خرید می کنند که بر اساس مبانی اسلامی باشد و دسته دوم سکولارهایی هستند که بدون هیچ گونه تمایزی در سهام شرکت ها، سرمایه گذاری می کنند. اما در بازار ایران جالب ترین نکته برای ما این بود که تمامی سهام موجود بر اساس قوانین اسلام و شریعت بنا شده است و هیچ نگرانی در خصوص موازین شرعی وجود ندارد.
 
نیهات کایا در این خصوص ادامه داد: به نظر می رسد در بازار تهران، پر سود ترین سهام، متعلق به شرکت های بزرگ مثل معدنی، پتروشیمی، نفتی و فلزی ها باشد به این دلیل که هم بازده بیشتری دارند هم تقاضای بیشتری در بازار برای آنها وجود دارد.
 
عضو تیم ترکیه در ادامه بیان داشت: سود سهام شرکت های بورسی در مقایسه با شرکت های موجود در بورس استانبول خیلی بالاست و بر اساس تجربیاتی که من در بورس استانبول دارم باید بگویم، ثروتمند شدن در بازار سهام ایران به راحتی امکانپذیر است.
 
نیهات کایا به عنوان با تجربه ترین سهامدار این گروه در خصوص پذیرش سهام شرکت ها در بورس استانبول گفت: در بازار استانبول تمامی شرکت ها می توانند سهام خود را وارد بورس کنند. سهام شرکت های اسلامی مانند ایرلاین های ترکیه تا سهام نوشیدنی های الکی. به این ترتیب یک عده از مسلمانان ترکیه کلا ورود به بازار سرمایه و کسب سود از این بازار را مجاز نمی دانند.
در ادامه، یوسف یاشیل بینگول که جوانترین عضو تیم است با اشاره به توسعه ابزارهای مالی اسلامی در بازار سهام ایران گفت: هنگامی که در میان آموزش های لازم برای ورود به لیگ ستارگان بورس در خصوص ابزارهای معاملاتی حاضر در بازار سرمایه ایران شنیدم خیلی متعجب شدم. فعالیت این تعداد ابزار سرمایه گذاری که بر اساس قوانین اسلامی و شریعت است به راحتی می تواند مسلمانان را در هر کجای دنیا برای حضور در بازار سرمایه ایران تشویق کند.
 
صالح مالبلگی در خصوص دگرگونی های اقتصادی در ترکیه بیان داشت: در ترکیه یک استاد دانشگاه بسیار معروف داریم به نام صباح الدین زعیم، که در واقع یکی از ۴ استاد برجسته اقتصادی در این کشور است که یکی از دانشکده های اقتصاد نیز به نام وی است. استاد زعیم در سال ۱۹۸۲ میلادی سیستم بانکی بدون ربا را در ترکیه راه اندازی کرد  و از همان تاریخ اساس و بنیان اقتصادی ترکیه را دچار تغییر کرد.
 
وی در خصوص کلاس های آموزشی در خصوص بازار سرمایه ایران گفت: کلاس ها بسیار متنوع و با سطح بالای سواد مالی بود و توانستیم تا حدودی با بازار سرمایه ایران و ابزارهایی مانند صکوک و مرابحه آشنا شویم .
 
نیهات کارا در ادامه در خصوص پیش بینی نسبت به برتری در مسابقات لیگ ستارگان بورس اظهار داشت: اگر تیم های خارجی تنها تیم های این لیگ بودند به طور حتم می توانم بگویم که تیم ما برنده میشد، زیرا تیم ما تجربه خرید و فروش سهام را دارد و می توانستیم با کمک یکدیگر برنده این لیگ شویم اما مشکل اینجاست که باید با تیم های حرفه ای دانشگاه های ایران مسابقه بدهیم. دانشجویان این دانشگاه ها خیلی بهتر از ما به بازار سرمایه ایران اشراف دارند و این مسئله، رقابت را برای ما سخت تر کرده است.
 
وی در پایان گفت: اگر یکی از برنده های این لیگ شویم تصمیم دارم تا با جایزه ام به ترکیه برگردم و سهم شرکت های بیشتری را خریداری کنم یا همین مسابقات را در بازار سهام ترکیه راه اندازی کنم تا بتوانم دانشجویان را بیشتر با بازار سهام آشنا کنم.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *