RSS
امروز یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بازار سهام سِر شده است

سرمایه بانک رفاه ۳۳ برابر شد

تب فرار سرمایه‌ها از اقتصاد ایران بالاست

دلایل کاهش قیمت دلار

نرخ سود بین بانکی افزایشی شد

۶ ارز دیجیتالی که می توانند ۱۰ برابر سود بدهند

۱۰۰۰هزار میلیارد تومان هزینه پنهان در بودجه

حرکت شوکه کننده صعود طلا

خریدار دلار کم شد؛ حرکت بعدی ریال چیست؟

انقباض اقتصاد ژاپن ادامه دارد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

حذف این یارانه‌بگیران کلید خورد+جزئیات

نفت به جای بدهی؛ طلای سیاه دیگر ثروت ملی نیست؟!

چرا آینده بازار سهام امیدوارکننده نیست؟

وحشت هوش مصنوعی برای اقتصاد جهانی

رکن اساسی روابط عمومی ها در دنیای امروز انعکاس واقعیت هاست

پیام تبریک مدیرعامل بانک صادرات ایران به مناسبت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

مجید ملازاده سرپرست روابط عمومی بیمه دی شد

روابط‌عمومی بانک صادرات روابط‌عمومی برتر دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد شد

فروش اقساطی بیمه نامه خودرو برای شبکه فروش بیمه دی مهیا شد

سود خالص بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد تومانی بیمه کوثر

پیام تبریک مدیرعامل بیمه کوثر به مناسبت گرامی‌داشت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

جهش بی سابقه آمار بیمه البرز در سایه مدیریت جهادی

روابط عمومی نقش مهمی در حفظ شهرت و اعتبار سازمان دارد

سبقت گازی ترکیه از ایران

روزگاه سیاه بازار سهام در سالگرد تاریک‌ترین روز!

۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۲/۱۷کد خبر: 361967
ایستانیوز:در سالگرد یکی از سیاه ترین روزهای بازار سهام، به نظر می‌رسد که گزارش‌های پیش بینی بورس هم چندان به آینده بازار امید ندارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)؛ ۱۷اردیبهشت سال ۱۴۰۲ یک روز تاریخی برای بازار سهام بود؛ روزی که باعث شد از آن تاریخ روند و روال جدیدی بر بورس حاکم شود.  در حالی اردیبهشت سال گذشته بزرگ‌ترین ریزش تاریخ بازار سهام تهران رقم خورد بسیاری در گزارش‌های پیش بینی بورس به دنبال علت بودند؛ علتی که چند ماه بعد در مرداد ماه همان سال مشخص شد. اینکه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به صورت غیر‌شفاف و غیر‌علنی تغییر کرده و حقوقی‌های بازار با رانت اطلاعاتی که از آن برخوردار بودند و خروج سنگین پول و آن ریزش تاریخی را رقم زدند.
 
اما آیا سیاستگذار بعد از آن اتفاق تلخ درس‌های لازم را گرفته است و تضمینی برای تکرار نشدن چنین اتفاقاتی در سال جاری و سال‌های آتی وجود دارد؟
 
بررسی رفتار سیاستگذار و ناظر بازار نشان می‌دهد که همچنان مداخلات غیر‌ضروری در بازار وجود دارد و اینکه شفافیت که باید به عنوان یک عنصر مهم زمینه‌ساز رشد بازار باشد، در بورس نهادینه نشده است و همچنان مخاطرات مختلفی این بازار مولد را تهدید می‌کند.
 
«جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با یک کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه اتفاقات ۱۷اردیبهشت سال گذشته را از زاویه‌ای جدید مرور کرده است.
رنگ ناامیدی بر بازار سهام
 
مریم محبی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ برای بازار سهام بسیار عجیب بود. این سال در حالی شروع شد که سال قبل از آن تمامی فعالان و افرادی که در بازار سرمایه مشغول به کار بودند از نحوه عملکرد سازمان بورس در دفاع حقوق اهالی بازار سرمایه شاکی بودند و اینطور عنوان می‌شد که دخالت ارگان‌های مختلف دولتی باعث شده که بورس رنگ و بوی خوبی به خود نبیند.
 
او ادامه داد: سال ۱۴۰۲ در فروردین ماه شاهد اتفاقات مثبت در بازار سهام بودیم و به نظر می‌رسید که نهادهای مختلف از اعتراض مردم درس گرفته‌اند و تلاش می‌کنند با مداخله کمتر در بازار سهام زمینه‌ساز رشد و بهبود بورس به عنوان یک بازار مولد شوند. اما در ۱۷اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ شاهد ریزش تاریخی بودیم، یعنی بازاری که از ابتدای سال ۱۴۰۲ به سمت و سوی مثبت پیش می‌رفت و روال طبیعی خود را طی می‌کرد، به‌ طور ناگهانی روند معکوس را شروع کرد و ما شاهد ریزش سنگین در این تاریخ بودیم و تمامی بازار به صورت یکجا همگی صف فروش شدند.
ریزش بورس؛ سود شناسایی کردند!
 
وی ادامه داد: بعد از آن از سوی رییس سازمان بورس اعلام شد که دلیل منفی شدن بازار شناسایی سود توسط برخی حقیقی‌های بازار بوده است. رییس سازمان این اتفاق را یک روال طبیعی عنوان کرد و گفت در بازاری که مثبت بوده است عده‌ای سیو سود کرده‌اند و این اتفاق‌ها باعث منفی شدن بازار شده‌اند.
 
محبی افزود: بعدا در مرداد همان سال نامه‌ای منتشر شد که بر اساس آن مشخص شد نرخ خوراک پالایشی‌ها تغییر کرده است و حقوقی‌های بازار که از این اتفاق خبر داشتند این ریزش سنگین را رقم زدند. این پیام به بازار مخابره شد که ما در بازار سرمایه خودی و غیرخودی داریم، یعنی اتفاقاتی می‌افتد که دانه‌درشت‌های بازار از آن آگاه هستند و حقیقی‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.
تاریخ سیاه بازار سهام
 
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: این عملکرد به هیج عنوان برای اهالی بازار خوشایند نبود و در عین حال برای بورس هم اتفاق خوبی نبود. در شرایطی که بزرگ‌ترین نیاز هر بازاری اعتماد افراد آن بازار به بازارساز و ناظر بازار است اما این اعتماد از بین رفت. بعد از آن متاسفانه تاکنون که در سالگرد آن اولین ریزش تاریخی قرار داریم، هیچ‌گونه اظهار‌نظر و ندامت یا همدردی با اهالی بازار سرمایه از هیچ یک از مقام‌های ناظر و سازمان بورس مشاهده نشده و این بیش از هر زمانی اعتماد افراد را از بازار سرمایه گرفته است. ما در حال حاضر در تاریخی قرار داریم که بیشترین ضربه به اهالی بازار سرمایه که فعالان و شکل‌دهندگان این بازار هستند، وارد شده است.
 
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ما در اولین سالگرد این روز تاریخی قرار داریم، از آن تاریخ تا الان می‌بینیم که آن اتفاق روند جدیدی را به بازار سرمایه تحمیل کرد. روندی که بوی عدم اعتماد، رانت و عدم شفافیت می‌داد، یعنی تمامی نشانه‌هایی که می‌توانست برای بازار سرمایه مخرب باشد را مشاهده کردیم و این اتفاق نه تنها به نفع بازار سهام نبود و فعالان را عصبانی کرد، در عین حال سیاستگذاران بازار را مجاب نکرد که این اتفاق یک اتفاق منفی برای بورس بوده است تا بنابراین تلاش شود که از اهالی بازار سرمایه دلجویی کنند و شرایطی فراهم شود که نهادهای مختلف توان اعمال سلیقه در بازار سرمایه را نداشته باشند. متاسفانه این روال را می‌بینیم، اینکه آن اتفاق نه تنها درس عبرتی برای سیاستگذار نشده است بلکه به نظر می‌رسد همان روال کماکان ادامه دارد اما این بار با این تفاوت که فعالان بازار سرمایه به این قطعیت رسیده‌اند که بازیچه سیاست‌های مقطعی و رانت‌های اطلاعاتی شده‌اند که همواره در این بازار وجود داشته است.
پیش بینی بورس امروز
 
دیروز اغلب نمادهای بازار سهام قرمزپوش بودند. نمادهای فملی، فارس، فولاد، شبندر و کگل بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص داشتند. علاوه بر این روز یکشنبه برای پنجمین روز پول حقیقی از بورس خارج شد که رقم آن ۸۴ میلیارد تومان بود.
 
شاخص از مرز ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار واحد پایین آمد، سطحی که تحلیلگران تکنیکی آن را سطح حمایت شاخص می‌دانستند. حال به نظر می‌رسد با از دست رفتن این سطح حمایت، محتمل ترین سناریو برای پیش بینی بورس این باشد که شاخص نزول بیشتری را در پیش داشته باشد.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *