RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

اقتصاد ایران برای فعالیت اقتصادی مناسب است؟

۸۹، رتبه ایران در شاخص رقابت پذیری جهانی سال ۲۰۱۸

۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵کد خبر: 270864
ایستانیوز:تغییر روش شناسی مجمع جهانی اقتصاد در محاسبه شاخص رقابت پذیری جهانی، عامل تنزل رتبه کشور از ۶۹ در گزارش سال گذشته به ۸۹ در گزارش سال جدید بوده و در واقع پس از تطبیق امتیازات سال گذشته با روش شناسی جدید، ایران تنها یک رتبه در مقایسه با سال گذشته تنزل داشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در آخرین گزارش رقابت پذیری جهانی در سال 2018 ، ایران رتبه 89 را در میان 140 کشور مورد بررسی کسب کرده است. رتبه ای که به نظر می رسد با نزول جایگاه کشور همراه بوده است.
 
مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی وضعیت این شاخص در ایران را مورد بررسی قرار داده است. این گزارش می نویسد: «تغییر روش شناسی مجمع جهانی اقتصاد در محاسبه شاخص رقابت پذیری جهانی، عامل تنزل رتبه کشور از 69 در گزارش سال گذشته به 89 در گزارش سال جدید بوده و در واقع پس از تطبیق امتیازات سال گذشته با روش شناسی جدید، ایران تنها یک رتبه در مقایسه با سال گذشته تنزل داشته است. این امر بدین معناست که در واقع ارزیابی مجمع جهانی اقتصاد بر اساس شاخص رقابت پذیری جهانی، تغییر چشمگیری را در وضعیت کلی محیط کسب وکار ایران منعکس نمی کند. همچنین در میان 20 کشور سند چشم انداز که در گزارش رقابت پذیری ارزیابی می شوند، ایران با دو رتبه تنزل در مقایسه با سال گذشته در جایگاه پانزدهم قرار دارد.»
 
طبق این گزارش، اگرچه تفاوت زیادی در تعریف مؤلفه ها و به ویژه روش وزن‌دهی ارکان بر اساس روش شناسی جدید ایجاد شده، اما ارکان دوازده گانه به لحاظ مفهومی تا حد زیادی با گزارش های سال های گذشته قابل مقایسه هستند. رتبه ایران در رکن «ثبات اقتصاد کلان» (با لحاظ مؤلفه های جدید) به شدت سقوط کرده و از 44 در گزارش سال گذشته به 117 در گزارش جدید رسیده است. در رکن «نهادها» نیز تقریباً به وضعیت نابسامان سال 2014 بازگشته و رتبه 121 را کسب کرده است. ایران کماکان در رکن «اندازه بازار» با کسب رتبه 19 جهان وضعیت خوبی دارد و در ارکان «بازار کالا» و «بازار کار» به ترتیب با رتبه های 134 و 136 همچنان (با وجود اندکی تغییر در مؤلفه ها) وضعیت نامناسبی قابل مشاهده است. طبق ماده (25) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه ایران (مصوب 14/12/1395) دولت مکلف شده در هر سال رتبه کشور را در شاخص های کسب و کار ارتقا دهد. بررسی وضعیت کشور در شاخص رقابت پذیری جهانی نشان می دهد این هدف در مورد شاخص مذکور در سال جاری محقق نشده است.
 

 

 

 بهترین ارکان رقابت پذیری برای ایران به لحاظ رتبه، رکن اندازه بازار (رتبه19) ظرفیت نوآوری (رتبه 65) و انطباق پذیری ICT (رتبه 80) هستند. بدترین وضعیت نیز مربوط به ارکان بازار کار (رتبه 136)، بازار کالا (رتبه 134) و نهادها (رتبه 121) است. ایران با وجود کسب امتیاز پایین در رکن ظرفیت نوآوری (38 از 100) به دلیل اینکه معدودی از کشورها در زمینه نوآوری در کسب وکار پیشتاز هستند، رتبه مناسبی کسب کرده است؛ اما به رغم امتیاز بالا در رکن سلامت (77 از 100) به دلیل فشردگی رقابت کشورها در این زمینه، رتبه چشمگیری ندارد.

  

 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:اقتصاد ایران
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *