RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

اقتصادهای کوچک در انتظار نتایج جنگ تجاری

جنگ تجاری به ضرر کدام کشورهاست؟

۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۲/۵کد خبر: 241247
ایستانیوز:چین و ایالات متحده دو اقتصاد بزرگ جهان، به راحتی می توانند بازارهای کوچک را با اقدامات خود تحت تاثیر قرار دهند. کشورهایی وابسته به تجارتی که شاید حتی هدف اقدامات این دو اقتصاد بزرگ نباشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، جنگ تجاری چین و ایالات متحده می تواند به مالزی، تایوان و کره جنوبی هم کشیده شود. به گفته مقامات چینی و رسانه های این کشور، استیون منوچین، وزیر خزانه داری ایالات متحده ممکن است به زود برای کمک به حل و فصل اختلافات تجاری از پکن دیدار کند. فوربز در این باره گزارشی منتشر کرده است.
 
طبق این گزارش، تعرفه های وارداتی تا به حال 1333 کالای چینی که به ایالات متحده می رود و حداقل 106 کالای با ارزش امریکا که به مقصد چین فرستاده می شود را دچار مشکل کرده است. دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده مدعی است که چین ناعادلانه معامله می کند.
 
کشورهای مختلفی در این میان از جنگ تجاری تاثیر خواهند پذیرفت. ازجمله مالزی و کره جنوبی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. به هرحال چین و ایالات متحده دو اقتصاد بزرگ جهان، به راحتی می توانند بازارهای کوچک را با اقدامات خود تحت تاثیر قرار دهند. کشورهایی وابسته به تجارتی که شاید حتی هدف اقدامات این دو اقتصاد بزرگ نباشد.
 
کارشناسان معتقدند مقیاس این جنگ تجاری، جهانی است. به هرحال یکسری شرکت در سراسر جهان در زنجیره تامین قرار دارند که به دست چین اداره می شوند.
 
4 کشور در گزارش آورده شده است که به طور خاص تحت تاثیر افزایش تعرفه ها قرار می گیرند:
 
*برزیل
 
جنگ تجاری ممکن است باعث افزایش موجودی بیش از حد در چین و ایالات متحده شود. تولیدکنندگان دو کشور به دنبال مکان های دیگری برای ارسال کالاهای خود هستند. لوبیا سویا یکی از این محصولات است.
 
اما اگر این محصول به دنبال بازار جدید باشد، کشورهای دیگر که در حال تولید و صادرات لوبیا سویا هستند، با رقابت ناگهانی مواجه می شوند. این کشور سوم که تحت تاثیر قرار می گیرد، برزیل است. این کشور آمریکای جنوبی، 30 درصد از ذخایر لوبیا سویای جهان را تولید می کند و بعد از ایالات متحده در جایگاه دوم قرار دارد. چین رتبه چهارم را دارد.
 
*مالزی
 
این کشور آسیای جنوب شرقی به لحاظ تاریخی وابسته به صادرات نفت و روغن پالم است. اما این اقتصاد در حال حاضر 341 میلیارد دلار هم صادرات وسایل الکترونیک، ماشین آلات و قطعات دارد که به هردو کشور چین و ایالات متحده صادر می کند.
 
طبق داده های جمع آوری شده، بیشترین صادرات مالزی به این دو کشور در سال گذشته، مدارهای الکترونیک و قطعات بوده است. اما حالا صادرات مالزی تحت تاثیر قرار می گیرد و احتمالا شرکت های چینی و امریکایی یا سفارشات خود را کاهش می دهند و یا برای کاهش قیمت درخواست می دهند.
 
*کره جنوبی
 
اگر تعرفه های چین و امریکا ادامه پیدا کند، ارزش صادرات مدارهای الکتریکی کره جنوبی به چین می تواند در سال 4 میلیارد دلار کاهش یابد.
 
به گفته کارشناسان اگر اقدامات حمایت گرایانه ادامه پیدا کند، اقتصادهای وابسته به تجارت مانند تایوان، کره و مالزی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
 
*تایوان
 
تولیدکنندگان تایوانی، قطعات سخت افزاری کامپیوتری را برای مونتاژ نهایی یا صادرات مجدد به چین می فرستند. اما اگر بازار صادراتی بهم بریزد، صادرات این کشور هم دچار مشکل می شود.



برچسب‌ها:جنگ تجاری
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *