RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

افزایش نرخ سود بانکی چقدر به تولید آسیب زد؟

۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶کد خبر: 361227
ایستانیوز:گزارش تازه بازوی پژوهشی بانک مرکزی شواهدی از میزان تأثیرگذاری افزایش نرخ‌های سود بر تولید را نشان می‌دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، گزارشی که امروز پژوهشکده پولی و بانکی با عنوان «هزینه‌ افزایش نرخ سود بانکی بر بخش حقیقی. شواهدی از داده‌های شرکت‌های تولیدی» به صورت عمومی منتشر کرده. به یک سوال اساسی درمورد سیاست‌های فعلی بانک مرکزی پاسخ می‌دهد.
 
نویسنده معتقد است اگرچه سیاست انقباضی پولی و افزایش نرخ‌های بانکی به طور بالقوه می‌تواند آثار منفی داشته باشد. با توجه به بررسی شواهد آماری از وضعیت بنگاه‌ها می‌توان گفت. در شرایط فعلی به چند دلیل زیر این آثار منفی کم و قابل اغماض هستند:
 
۱. نرخ واقعی سود بانک‌ها در دوره‌های اخیر به شدت منفی بوده. و افزایش نرخ سود بانکی در بازه منفی هزینه قابل ملاحظه‌ای بر بنگاه‌ها وارد نمی‌کند. منظور از نرخ سود واقعی، اختلاف نرخ سود با تورم (مورد انتظار تا زمان سررسید) است.
 
۲. با این که سهم بانک‌ها از تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کاهش قابل توجهی نداشته. سهم هزینه مالی از سود عملیاتی نسبت به یک‌سوم این نسبت در سال ۱۳۹۵ و نصف میانگین بلندمدت کاهش داشته است.
 
۳. براساس شواهد ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ که نرخ واقعی سود مثبت بوده، افزایش نرخ سود بانکی با کاهش رشد شرکت‌های وابسته به تسهیلات همراه نبوده و می‌توان نسبت به آثار منفی افزایش نرخ سود بانکی در رشد تولید صنایع تردید داشت.
 
گزارش بازوی پژوهشی مجلس همچنین به این نکته مهم اشاره کرده که پایین‌نگه‌داشتن نرخ سود بانکی (به رغم تورم‌های بالا) می‌تواند تقاضای کاذب برای تسهیلات بانکی را تشدید و دسترسی شرکت‌های تولیدی به تسهیلات را مختل کند. براساس آمار شرکت‌های بورسی، رشد تولید شرکت‌های با محدودیت مالی (که وابستگی بیشتری به تسهیلات بانکی داشتند)، در مقایسه با سایر شرکت‌ها در دوره‌هایی که نرخ واقعی سود مثبت بوده، بهتر ازدوره‌هایی بوده است که نرخ واقعی سود تسهیلات بانکی منفی بوده است.
 
این واقعیت می‌تواند به این دلیل رخ داده باشد که در نرخ‌های واقعی منفی سود، به خاطر مازاد تقاضای بالای اعتبار، نهایتاً سازوکاری رانتی جهت توزیع وام ایجاد می‌شود که طبیعتاً ناکارایی ایجاد می‌کند. در حالی که وقتی نرخ سود واقعی مثبت است، دریافت وام تنها برای فعالیت‌هایی به‌صرفه است که بازدهی واقعی فراتر از آن نرخ را دارند. در چنین شرایطی بنگاه‌های تولیدی دارای بازده مناسب اتفاقاً دسترسی مناسب‌تری به اعتبار خواهند داشت، چرا که فرایند رانت‌دهی برای کاهش دسترسی آن‌ها در جریان نیست.
 
جدول زیر از خلاصه‌ای از اصلی‌ترین شواهد مورد استفاده گزارش را نمایش می‌دهد. طبق جدول، نسبت هزینه مالی بنگاه‌ها از کل هزینه عملیاتی طی سال‌های اخیر بسیار پایین آمده است و در نتیجه مقداری افزایش نرخ سود نهایتاً آن را به مقادیر بلندمدتش نزدیک می‌کند. به بیان دیگر، بار اضافه شدیدی روی هزینه‌های بنگاه‌ها نخواهد گذاشت.
 
همچنین جدول نشان می‌دهد در دوره اخیر شرکت‌های با محدودیت مالی بیشتر، یعنی شرکت‌هایی که عملکردشان وابستگی بیشتری به دریافت تسهیلات بانکی دارد، با وجود نرخ سود بسیار پایین‌تر از تورم، رشد کمتری از سایر شرکت‌ها داشته‌اند. برعکس این موضوع در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ برقرار بوده که اتفاقاً نرخ سود حقیقی مثبت بوده است. این وضعیت را نمودار ابتدای گزارش هم به خوبی نمایش می‌دهد.
 

 

 


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *