RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

عقب نشینی حقیقی در معاملات سهامی!

سیدعلی رضوی
۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹کد خبر: 360900
ایستانیوز: بورس تهران روز گذشته را با کاهش تراز شاخص کل و شاخص هم‌وزن و خروج سرمایه حقیقی از سهام پشت سر گذاشت.کاهش ارزش معاملات خرد در روز شنبه، این معیار را به سطح ۳ همتی بازگرداند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بازار سهام در روند معاملات روز معاملاتی گذشته شاهد کاهش تراز شاخص کل هم‌وزن در کنار افت تراز شاخص کل بود. رشد شاخص‌ کل هم‌وزن در ابتدای معاملات روز شنبه در تداوم روند انتهایی معاملات چهارشنبه هفته قبل بود اما با این حال معاملات سهامی دیروز با روند خروجی 322 میلیارد تومانی جریان پول حقیقی از موقعیت‌های سهامی، بازار سهام را دچار ریزش کرد. دیروز هم‌زمان با خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام، ارزش معاملات خرد کاهش 7 درصدی داشت و  به سطح 3 همتی سقوط دارد.
 
روز شنبه، شاخص‌های فرابورسی عملکردی مشابه به نسبت شاخص‌های اصلی بورس تهران به ثبت رساندند و یک‌دست قرمز پوش بودند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به 2 صدم درصد بود و افت بیشتر شاخص کل را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران با رقم 17 صدم درصدی کاهش تراز بیشتر شاخص کل را به تصویر کشید. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار دوم فرابورس با 1.07 درصد ریزش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص کل هم‌وزن فرابورس با  84 صدم درصد افت تراز تعلق گرفت.
 
در بین شاخص صنایع نیز صنعت مواد و محصولات دارویی با 15.9 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت ماشین آلات و تجهیزات با 12.7 میلیارد تومان و صنعت کاشی و سرامیک با 11.9 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت محصولات شیمیایی با 73.4 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت انبوه‌سازی با 47.2 میلیارد تومان و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 42.5 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.
روند معاملات سهامی 30 روز اخیر
 
بورس تهران در هفته‌های گذشته با کاهش متوسط ارزش معاملات خرد روزانه مواجه بوده است. بازار سهام در حال حاضر به واسطه تشدید تنش‌های منطقه در شرایط رکودی قرار گرفته است و با این تفاسیر امکان مشاهده روند صعودی یا نزولی قدرتمند دور از ذهن شده است. با این اوصاف، دیروز خالص جریان پول حقیقی منفی شد که یک سیگنال مقاومتی برای بازار به شمار می‌رود.
 
روز شنبه بازار سهام با کاهش شاخص کل و شاخص هم‌وزن بورس و فرابورس مواجه شد که با رشد ارزش صف‌های خرید و فروش سهام همراه بود. ارزش صف‌های خرید سهام دیروز افزایش 65 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش 19 درصد رشد کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های خرید پس از 145 روز معاملاتی به سطح 556 میلیارد تومان صعود کرد و ارزش صف‌های فروش تا 225 میلیارد تومان افزایش یافت. این سطح از ارزش صف‌های فروش آخرین بار در تیر ماه امسال تجربه شده بود.
 
روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از  23.6 میلیون تومان روز چهارشنبه تا 21.1 میلیون تومان کاهش داشت. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی نیز افزایش داشت و به 24.9 میلیون تومان رسید. با این اوصاف شکاف سرانه حقیقی به سمت فروشندگان سنگینی می‌کند و تشدید شده است.
پیش بینی بورس یکشنبه
 
با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز یکشنبه با سقف مقاومتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی شاخص کل آغاز خواهد شد. با در نظر گرفتن خروج پول حقیقی سنگین از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و ورود جریان پول حقیقی به موقعیت‌های سهامی، می‌توان تداوم این روند را برای معاملات امروز بازار سرمایه محتمل دانست اما احتمال خروج پول حقیقی به موقعیت‌های سهامی نیز بالا است. بازار سهام در نیمه دوم معاملات سهام دیروز شاهد کاهش تراز اندک شاخص‌ کل هم‌وزن بود. بازار سهام روز شنبه با خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت احتمال حرکت سرمایه حقیقی به سمت بازارهای موازی همچون طلا و ارز را بالا برده است. چالش‌های اخیر برخی از صنایع بورسی موجب شده تا بازار سهام با فشار عرضه در برخی از صنایع مواجه شود که در نهایت به معاملات سهامی کل بازار سرایت می‌کند که برای مثال می‌توان به محدودیت‌های گازی در صنایع محصولات شیمیایی و فلزات اساسی و سیمان اشاره کرد. در حال حاضر با افزایش ریسک سیاسی و سیستماتیک بازار سهام پیش بینی می‌شود که معاملات سهامی اثرپذیری بالایی از اخبار سیاسی نیز داشته باشند. با این وجود بورس تهران همچنان سیگنال‌های مثبت قدرتمندی را بابت افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و انتشار صورت‌های مالی 9 ماهه احساس می‌کند.
 
با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 3 تا 6 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل به نسبت شاخص کل هم‌وزن در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش بینی می‌شود و خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام اندکی کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال افزایش وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 22 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 24 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً افت تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس کاهش یابد.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:شاخص بورس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *