RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

چهار مشکل چک های صیادی

ابوالفضل روغنی
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۹/۱۴کد خبر: 357675
ایستانیوز:فعالان اقتصادی از هرگونه رگولاتوری استقبال می‌کنند و با ورود چک‌های صیادی به چرخه بانکی کشور، چک‌های سرگردان به نظارت نظام بانکی کشور درآمده و آمار نیز گویای کاهش صدور چک‌های بلامحل است؛ اما در همین حوزه، مشکلاتی نیز پدید آمده است.
چنانچه چک صیادی صادر شود؛ اما توسط صادرکننده ثبت نشود، دیگر قابل پیگیری و وصول نیست.
 
در این رابطه از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دستگاه‌های اجرایی درخواست می‌شود سازوکاری تعریف کنند تا چک‌های صیادی حتی اگر ثبت هم نشده باشند، قابل پیگیری باشند، چرا که این روش خود به راه فراری برای افراد سودجو تبدیل شده است.
 
صادرکننده چک صیادی ممکن است امضای ناقص یا تاریخ دیگری را در سامانه ثبت کرده باشد که این موضوع باید آسیب‌شناسی شود.
 
سومین مشکل چک‌های صیادی زمانی به وجود می‌آید که چک، ثبت شده است؛ اما به دلایلی به صادرکننده عودت می‌شود.
 
در این حالت، صادرکننده امکان ابطال چک ثبت شده نزد خود را ندارد مگر آنکه چک نقد شود و تا زمان تعیین تکلیف چک‌های ثبت شده، امکان دریافت دسته‌چک جدید وجود ندارد.
 
همچنین چک‌های صیادی به لحاظ قضایی قائل به تفسیر است و در شعب مختلف قوه قضاییه، تفاسیر مختلفی از آن صورت می‌گیرد.
 
نظام چک‌های صیادی و نظام ذی‌نفع واحد، دو مشکل اساسی فعالان اقتصادی هستند. چنانچه هر یک از مسائل مربوط به چک‌های صیادی اتفاق بیفتد، اعضای هیات‌مدیره مشترک شرکت‌ها، در کلیه حساب‌های مربوط به سایر شرکت‌ها، مشمول قانون ذی‌نفع واحد شده و در صورت عدم وصول یکی از چک‌ها یا عدم تسویه‌های بانکی در یک حساب، اعمال ذی‌نفع واحد شده و کلیه حساب‌های آنها مسدود می‌شود یا برای هیچ یک از حساب‌های آنها دسته چک جدید صادر نمی‌شود.
 
شاخص‌های نامطلوب فضای کسب وکار نشان می‌دهد که فعالیت در صنعت با چالش‌های فراوانی مواجه است.
 
اما از آنجایی‌که صنعتگران به رشد کشور و حفظ روند تولید و اشتغال، علاقه دارند با ارایه راهکارهای نوآورانه، زمینه‌های بهبود و پیشرفت را فراهم می‌کنند.
 
اقتدار اقتصادی کشورها به توان تولید کالاهای قابل صادرات یا کالاهای دارای جایگاه موثر در زنجیره تجارت جهانی بازمی‌گردد و دولت برای تقویت این بخش، نیازی به تصدی‌گری ندارد و با حذف موانع دست و پاگیر، می‌تواند زمینه‌های رشد اقتصادی را فراهم کرد.
 
ابزارهای تعرفه‌ای در حد معقول و برای زمان مشخص در این زمان می‌تواند صنایع جوان داخلی را تقویت و سپس آنها را وارد رقابت برابر کند.
 
توجه به این نکته ضروری است که برخی کشورها برای حمایت از تولیدکنندگان خود، تسهیلات و ترجیحات خاصی را در اختیار صادرکنندگان قرار می‌دهند که می‌توان با تعرفه‌های ترجیحی برای واردات، فضای متعادل‌تری را برای رقابت کالاهای داخلی فراهم کرد.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:چک، چک‌های صیادی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *