RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط

آمار جدید از فقر در کشور+ نمودار

شناسایی بالاترین نرخ سود در صندوق تداوم اطمینان تمدن

سمت وسوی آینده اقتصاد ایران

عوامل کاهنده قیمت دلار

بیمه مستمری باران با شاخص تورم رونمایی شد

روزهای درخشان بورس تکرار می‌شود؟

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

چک الکترونیک ریسک معاملات را کاهش داد

۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۵/۲۴کد خبر: 354810
ایستانیوز: عضو اتاق بازرگانی ایران استفاده از چک الکترونیک را یکی از تاثیرگذارترین اقدامات بانکی در خصوص احیای توان و اعتبار چک خواند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه گذاری‌های مشترک ایرانی و خارجی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بازگشت اعتبار و اعتماد به چک با اجرای قانون جدید بانک مرکزی و چک الکترونیک ریسک معاملات را کاهش داداستفاده از چک الکترونیک گفت: این اقدام را می‌توان یکی از تاثیرگذارترین کار‌ها در خصوص احیای توان و اعتبار چک خواند که توانست بعد از مدتها، تعداد چک‌های برگشتی را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد.
 
دلیل این موضوع نیز ثبت چک در سامانه و مشخص شدن توان مالی و اعتباری دارنده چک برای انجام معاملات تجاری است. پیش از استفاده از چک الکترونیک، انجام معاملات مدت‌دار با ضریب خطر و ریسک بسیار بالایی همراه بود، اما هم اکنون شاهد این هستیم که چک به جایگاه خوبی رسیده و فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار می‌توانند با اطمینان بیشتری از این ابزار مالی استفاده کنند.
 
وی همچنین درباره افزایش استفاده از چک الکترونیک در معاملات و کاهش چشمگیر چک‌های برگشتی گفت: استفاده از ابزار‌ها و سیستم‌های هوشمند پرداخت از جمله چک‌های الکترونیک، سالهاست در بسیاری از کشور‌های دنیا مرسوم بوده و استفاده از این نوع چک‌ها در ایران هم می‌تواند با اثرات بسیار مثبت همراه باشد. در واقع خاصیت و امتیاز استفاده از چک‌های جدید باعث شده امنیت و شفافیت در معاملات بیشتر شود و در واقع ریسک مبادلات مالی تا حد زیادی کاهش یابد.
 
عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: استفاده از چک الکترونیک این اعتماد و توان را به ما می‌دهد که دیگر نگران پرداخت یا واریز در معاملات نباشیم، چون مشخصات این چک‌ها و موجودی و توان مالی صادرکننده آن در سامانه ثبت می‌شود و قطعا موجودی کافی در حساب افراد برای صدور چک وجود دارد.
 
سلیمی با تاکید بر لزوم استفاده از سامانه‌ها و سیستم الکترونیک در معاملات ادامه داد: متاسفانه درصد بالایی از معاملات در بازار همچنان بصورت سنتی انجام می‌شود؛ در حالیکه استفاده از ابزار‌های به روز دنیا و سیستم‌های هوشمند و الکترونیک می‌تواند امنیت و سرعت معاملات را تا حد چشمگیری افزایش دهد. معتقدم استفاده بیشتر از سیستم‌های بانکیِ به روز و جدید، نیاز به مشوق‌هایی از سوی متولیان دارد تا بدین ترتیب سیستم‌های قدیمی و سنتی رفته رفته از دور خارج شوند.
 
عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران به بحث تامین مالی زنجیره‌ای نیز اشاره کرد و گفت: از جمله مزایای این طرح، تامین غیرنقدی سرمایه در گردش بنگاه‌ها، کاهش نقدینگی و شفافیت در اعطای تسهیلات و جلوگیری از انحراف منابع است که هر چه بیشتر اجرایی شود، اثرات بهتری را در جلوگیری از خلق پول و نقدینگی خواهد داشت. البته این موضوع فقط کاربرد داخلی دارد و در بحث واردات مواد اولیه و کالا از خارج و همچنین مبادلات مالی بین المللی، کارایی چندانی نخواهد داشت. در نتیجه ما در این خصوص همچنان نیاز به تامین و انتقال ارز داریم.
 
رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی در خصوص تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی گفت: برخی از فعالان اقتصادی با حساب‌های شخصی خود به معاملات تجاری می‌پردازند که ممکن است ظن فرار از مالیات را تداعی کند. این موضوع بار‌ها باعث ایجاد مشکل شده و حتی زمینه سوء استفاده از حساب‌های تجاری و شخصی را ممکن می‌ساخت. در همین راستا تفکیک حساب‌های تجاری از غیر تجاری را می‌توان تصمیمی سازنده و مثبت تلقی کرد، چراکه از این طریق می‌توان به خوبی بر معاملات تجاری و اقتصادی نظارت کرد.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *