RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

دلار «مهارناشدنی» آماده برای پرواز

۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۶/۳۱کد خبر: 355391
ایستانیوز: قیمت دلار در کف کانال ۴۹ هزار تومانی قرار گرفته و امید افزایشی‌های بازار را برای کسب سود از بین برده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، قیمت دلار در آخرین معاملات نقدی روز گذشته در مرز ۴۹ هزار و ۳۵۰ تومان نوسان داشت. اگرچه برخی معاملات دلار با حدود ۲۰۰ تومان اختلاف قیمت، بالاتر از این رقم نیز انجام شده بود اما اکثریت با معاملاتی بود که در همین مرز قیمتی انجام می‌شد.
 
قیمت دلار در معاملات پشت خطی از این هم کمتر بود و کاهشی‌های بازار را به سقوط قیمت دلار به کانال پایین‌تر امیدوار می‌کرد.
 
نرخ دلار در معاملات پشت خطی حتی به مرز ۴۹ هزار و ۱۵۰ تومان نیز رسید و این فرضیه را در میان برخی از معامله‌گران ایجاد کرد که معاملات دلار بعد از تعطیلات در کانال ۴۸ هزار تومانی باز شود.
 
با این حال اما برخی ناظران اقتصادی معتقدند فعلا بازارساز با موج‌سواری روی خبرهای سیاسی، قیمت دلار را سرکوب کرده و در نیمه دوم سال همزمان با بروز کسری بودجه و عقب‌ماندگی از اهداف اقتصادی، قیمت دلار نیز همپای انتظارات تورمی افزایشی خواهد شد.
 
در حال حاضر، جدال بر سر دو فرضیه کاهش ادامه‌دار و افزایش قیمت دلار میان ناظران اقتصادی بالاست و به دلیل ابهام در سیاست‌های دولت و نبود برنامه روشن و مشخص درباره رویکردهای پیش رو در اقتصاد ایران، آینده قیمت دلار به معما تبدیل شده است.
محدوده نوسان قیمت دلار چقدر است؟
 
مجتبی دیبا کارشناس اقتصادی با اشاره به رفتار دلار در ماه‌های گذشته گفت: «محدوده نوسان قیمت دلار کف ۴۸ هزار تومانی و سقف ۵۲ هزار تومانی است که کماکان برای این اسکناس اعتبار دارد.»
 
او معتقد است واکنش دلار نسبت به اخبار و رویدادهای سیاسی خنثی است. دیبا تاکید کرد: «زمانی که بازار ارز در روند خنثی و با نوسانات محدود در حرکت است اخباری که به بازار مخابره می‌شود، توافق را در سایه و در فضایی مبهم نشان می‌دهند. برعکس و در زمان‌های افزایش قیمت دلار تلاش سیاست‌گذار مخابره اخبار سیاسی مثبت به بازار ارز است.»
 
این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: «تزریق اخبار مثبت فروشنده‌های بیشتری را روانه بازار ارز می‌کند و این موضوع با تجمیع اخبار و چارت به وضوح خود را نشان می‌دهد.»
دلار صعودی می‌شود؟
 
وی روند آهسته و پیوسته را برای قیمت دلار پیش‌بینی کرد و گفت: «یکی از دلایلی که کارشناسان روند قیمت دلار در بلندمدت را صعودی پیش‌بینی می‌کنند رشد خروج سرمایه از کشور است. هر چند این خروج سرمایه به خاطر رکود بازارهای مولد و بازارهای سرمایه، مسکن و سهام مقداری افت کرده اما نسبت به افزایش قیمت دلار آلارم می‌دهد.»
 
دیبا به متغیر فروش نفت به‌عنوان یکی از محسنات رفتار دلار در سال‌ جاری اشاره کرد و گفت: «از فروش نفت می‌توان به‌عنوان یک تبادل غیررسمی یاد کرد. هر چند که ورودی‌ها و منابع پولی آن همچنان هویدا نیست، اما دولت فعلا توانسته به این واسطه، دلار در در منطقه مشخصی مهار کند.»
 
وی افزود: «با توجه به پارامترها و تحلیل‌های مختلف در ۶ ماهه دوم سال، می‌توانیم شاهد حرکت‌های بزرگی برای اسکناس دلار باشیم.»
منبع: tejaratnews
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *